Toon posts:

CLUSTERING

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier bezig aan het experimenteren met een clusters. nu heb ik een vraag ik heb hier 2 servers met elk een adaptec 2940 SCSI kaart in . Als ik wil hebben dat de 2 node's aan dezelfde data(database) kunnen. Zou ik de 2 node's aan elkaar willen hangen via SCSI.

Nu is mijn vraag of ik die 2 SCSI kaarten aan elkaar mag hangen ? Natuurlijk wel de ID's veranderen.:?

Dan zou het zo zijn
Van SCSI kaart 1 in node 1(SCSI ID 5) naar de HD.
Daarna van de HD naar de 2 SCSI(ID 6) kaart in node 2.

Verwijderd

Ik denk het niet.
Je moet de server volgens mij via de netwerk aansluiting clusteren en zo ook je gegevens synchroniseren.

Verwijderd

Clustering wordt meestal alsvolgt toegepast:
je hebt 2 servers die via een dedicated netwerklink aan elkaar hangen (dus niet via SCSI). En samen delen ze een dataopslag via een fibre channel.

Verwijderd

dit mag NIET ik heb t zelfde keer gedaan met een SCSI zip drive, (macs) en de ene computer crashte, als hij met de drive bezig ging terwijl de andere ermee bezig was.

anders gewoon 100Mbit + ATM ?

-Reflex-

Verwijderd

Euh... het kan wel, maar dan met dure apparatuur.

Hier op me werk hebben we dus wel servers door het hele land met een gedeelde storage. Dus een raid-array van pak hem beet 150Gb, die dan weer in partities is verdeeld en op node1 draaien een paar partities en op node2 een andere partitie. Eventueel als één van de nodes down gaat kan de andere dat overnemen.

Zowel via netwerk als via SCSI zitten ze aan elkaar.
Dat hele raid verhaal draait met HZS70 controllers van Digital en dat is best wel prijzig spul.

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
lees dit ook ff: http://www.ibiblio.org/pub/Linux/ALPHA/linux-ha/High-Availability-HOWTO.html

ik ben geen linux freak. maar het artikel is wel interresant.
staat ook een kort stukje in over scsi-kaarten als netwerk. alleen dit kan ik ff zo gauw niet meer terug vinden.

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

Topicstarter
OK:)

Maar kun je de 2 node's ook de data over het netwerken laten mirroren?
Als je via SCSI werkt kunnen de 2 node's aan dezelfde data. Maar als je de heartbeat over het netwerk laat lopen kun je dan ook de data laten mirroren over het netwerk?:?

Zodat als er 1 van de twee node's uitvalt de andere dezelfde(of toch bijna) data kan delen over het netwerk? *D

Weet er iemand nog interessant website over clustering enzo(vooral in windows 2000).:)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
Op woensdag 24 januari 2001 11:55 schreef kevlar het volgende:
lees dit ook ff: http://www.ibiblio.org/pub/Linux/ALPHA/linux-ha/High-Availability-HOWTO.html

ik ben geen linux freak. maar het artikel is wel interresant.
staat ook een kort stukje in over scsi-kaarten als netwerk. alleen dit kan ik ff zo gauw niet meer terug vinden.
heej... dat heb ik dus gedaan :) met drie computers (staan nu tegenover me te blazen :)) werkt wel gaaf

en ja, mirroring over een netwerk gaat, gebruik ik nu ook, ik heb rsync (rsync.samba.org) daarvoor gebuikt, die stuurt alleen de verschillen in de bestanden overstuurt, dan ff een crontab maken die elke X minuten een update haalt.. klaar!

ook al valt je file-server uit, de webservers blijven het toch gewoon doen, omdat alle bestanden lokaal staan (je krijgt alleen mail dat rsync een foutmelding heeft gegeven)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets zou ik dus aan de praat willen krijgen. 2 schijven die in mirroring draaien over de dedicated netwerklink in Windows 2000.

Zal het later wel eens proberen in Linux maar voorlopig wil ik het nog simpel houden en het bij windows houden.

• kevlar
  • Niet online
Op woensdag 24 januari 2001 13:59 schreef Stimpy182 het volgende:

.....maar voorlopig wil ik het nog simpel houden en het bij windows houden.
simpel?
hehehe... zal dat je ff tegenvallen.

• Wirf
Op woensdag 24 januari 2001 14:05 schreef kevlar het volgende:

[..]
simpel?
hehehe... zal dat je ff tegenvallen.
ja, dat denk ik ook haast, tenminste voor mijzelf is het zeker stukken moeilijker om een windows-cluster op te zetten dan een linux-cluster.. Maar dat komt ook omdat ik van dat hele windows weinig snap.. vaag gedoe allemaal

• kevlar
  • Niet online
Op woensdag 24 januari 2001 14:13 schreef Wirf het volgende:

[..]
windows ....... vaag gedoe allemaal
???
moet je linux es proberen. das pas vaag

• Wirf
Op woensdag 24 januari 2001 14:32 schreef kevlar het volgende:

[..]
???
moet je linux es proberen. das pas vaag
Vind je?

ieder zn mening

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Tja, je hebt clusters en je hebt clusters. De ideale situatie is een cluster waarop een user zonder een seconde oponthoud kan blijven werken als er een node uitvalt. En dat is bij W2K nog niet het geval geloof ik, van Linux zou ik het zo niet weten. De meest doordachte clusteromgeving was altijd in handen van VMS.
Daar is TRU 64 UNIX met versie 5.0 heel dicht bij gekomen. Zoal ik al zei weet ik niet zoveel van clusters en zeker niet van clusters in W2K en Linux :)

groeten seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Pagina: 1