Toon posts:

Antec sonata II & zalman koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik sta op het punt mijn pc te bestellen maar ik heb nog een twijfel over welke koeler er op kan. (en het mobo ook een beetje)

Als ik een zalman koop zal ik waarschijnlijk het optionele koeling duct van de sonata II niet kunnen gebruiken. Toch wil ik absoluut een zalman koeler (ik laat het duct er wel uit).

De vraag is nu welke zou er passen? (als hij past met het duct zoveel te beter Very Happy ). Ze staan in volgorde van mijn persoonlijke voorkeur:

CNPS9500 LED (past absoluut niet in dat duct volgens mij) *92mm fan*
CNPS7700-Al-cu (koper only variant, weegt bijna een kilo) *120mm fan*
CNPS7000B-Cu (evt de AL-cu want deze weegt +-700gr) *92mm fan*

mijn systeem:

behuizing: Antec sonata II
cpu: Amd athlon 64 x2 3800+
mobo: Asus A8N-VM CSM (hierover nog een vraagje dadelijk)
Hd: samsung spinpointje van 200 gieg

Het mobo dat ik gekozen heb heeft een interne GPU, is er nog een krachtigere variant dan deze gpu die er nu inzit? (de pc dient voor kantoor werk). En ik veronderstel dat je later een "echte" grafische kaart kunt inbouwen mocht de gpu niet voldoen?

Op de search vond ik reeds dat mijn voorkeurskoeler niet gaat passen met het duct. Maar ik vraag me wel af of de TS hem zonder het duct heeft kunnen plaatsen...

Hopelijk kan ik snel de knoop doorhakken!

mvg,

Jeroen

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43
Nevermind, * Spixo moet leren lezen...

[ Voor 76% gewijzigd door Spixo op 18-03-2006 16:00 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
9500 past gewoon in de sonata, ben de review ff kwijt, maar t is te vinden met google.
mag ik vragen waarom je in godsnaam hebt gekozen voor n mobo met ingebouwde gpu? n betere gpu is al te koop vanaf pakweg 50 euro ofzo (onboard zuigt), pak dan de gforce 5200 ofzo, is ook gewoon een office kaartje. is wel gewoon up te graden btw... doe voortaan ff research voordat je dit soort vragen stelt (asus site laat gewoon weten dat dr n 16x pci-e poort op zit)

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:01
Op de Zalman site staat een lijst met ondersteunde MoBo's voor elk van de koelers.
Moet je makkelijk kunnen vinden :)

Ik persoonlijk heb de 9500 al enige tijd draaien op een AMD64 3200 en ik ben er zeer tevreden over.
Installatie is een fluitje van 1 cent en hij draait hier op 1400 toeren praktisch geruisloos.
CPU idle 26 graden en onder load max 42 graden.

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 23:56

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Hij past waarschijnlijk wel op het mobo, maar in de antec sonata II zit een ontzettend grote airduct, dus ik zou me inderdaad ook goed voor kunnen stellen dat die zalman daar niet op past.

Zelf heb ik ook zo'n kast, en ik heb net even gekeken; je hebt ongeveer 5 à 6 cm ruimte (ruimte vanaf het mobo totdat je de duct raakt)

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
VERINGTENTJE schreef op zondag 19 maart 2006 @ 07:31:
Hij past waarschijnlijk wel op het mobo, maar in de antec sonata II zit een ontzettend grote airduct, dus ik zou me inderdaad ook goed voor kunnen stellen dat die zalman daar niet op past.

Zelf heb ik ook zo'n kast, en ik heb net even gekeken; je hebt ongeveer 5 à 6 cm ruimte (ruimte vanaf het mobo totdat je de duct raakt)
duct is te verwijderen... is ook nodig as je de 9500 dr in stopt

Verwijderd

Topicstarter
mr alfabet schreef op zondag 19 maart 2006 @ 05:40:
mag ik vragen waarom je in godsnaam hebt gekozen voor n mobo met ingebouwde gpu? n betere gpu is al te koop vanaf pakweg 50 euro ofzo (onboard zuigt), pak dan de gforce 5200 ofzo, is ook gewoon een office kaartje. is wel gewoon up te graden btw... doe voortaan ff research voordat je dit soort vragen stelt
Hij dient normaal gezien uitsluitend als office pc die een tijdje moet meegaan. Vandaar onboard gputje gekozen. Voor mezelf zou ik dat natuurlijk niet nemen :)

Dat je het kon upgraden veronderstelde ik al omdat het met agp mobo's ook zo nog is. Bedankt om dit te bevestigen trouwens!

Verwijderd

Topicstarter
VERINGTENTJE schreef op zondag 19 maart 2006 @ 07:31:

Heb jij het duct erop zitten? Ik ga het er mss gwn uitlaten als het niet past:-) mag ik vragen welke koeler je op je mobo hebt? (mss heb je nog zo'n ouder zalman model met een 92m fan (niet de 9500)) mogelijk past die koeler wel

edit: ik bedoel deze met ouder model: CNPS7000B-Cu

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 12:32 ]

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 23:56

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Heb jij het duct erop zitten? Ik ga het er mss gwn uitlaten als het niet past:-) mag ik vragen welke koeler je op je mobo hebt?
Vooralsnog heb ik de standaard koeler die bij de x2 3800 zit erop zitten. Eerst wil ik nl. weten hoe de temperatuur zich gaat houden voor ik er andere koeling op ga plaatsen (plus ik heb me nog niet echt verdiept in koelers)

Er zit trouwens wel een grote opening in die duct (kan ff geen meetlint vinden), dus misschien past 't wel trouwens.

M'n computer werkt nog niet, dus kan temps nog niet checken (zit te wachten op m'n XT 1900XTX)

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Een Zalman 9500 met duct werkt niet goed. Heb hier een Sonata II met zalman 9500 en AMD X2 3800+, maar de duct past dan niet meer. Ook is het niet slim om de duct te installeren, omdat de luchtrichting van de duct niet overeenkomt met de zalman 9500. De zalman staat namelijk rechtop en de duct komt alleen tot zijn recht op liggende koelers als de standaard koeler. Temperatuursverschillen tussen de standaard koeler en de zalman 9500 zijn bij mij 5 graden idle en 10 graden stressed.
Pagina: 1