Copyrights

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik zet hem maar hier neer, weet nml niet precies waar die hoort.

Stel ik ontwikkel een programma met een IDE ala Borland Delphi of C++ builder. Nu heb ik deze ide gekocht mag ik mijn programma verkopen? Mijn programma gebruikt libraries van deze ide's moet ik dan neits afstaan aan de ide bouwer?

Nu de eigenlijke vraag. Ik heb een student licentie, of een illegale. Niemand die het kan zien.

En als is tools gebruik?

Of moet je gewoon net als litertuur verwijzen naar welke porgjes je gebruikt hebt?

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Licenties doorlezen van die programma's natuurlijk. Maar programma's die jij maakt met bv. MS/Borland IDE (org versions) mag je gewoon verkopen zonder centjes af te dragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2006 14:04 ]

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Dat wist ik wel voor 99% zeker, maar een studentenlicensie? En dan voor LABview ed. Je kunt wel alles maar is alleen voor studenten. Nu ben ik dat wel, maar mag ik hem dan ook verkopen?

if broken it is, fix it you should

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit zal ongetwijfeld in de licenties of op de site van de maker staan, heb je daar al eens gekeken? Je zult namelijk echt niet de eerste zijn die tegen dit 'probleem' aanloopt :) .

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Voor zover ik weet mag je software met een studentenlicentie niet voor commerciële doeleinden gebruiken.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bergen schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 21:20:
Voor zover ik weet mag je software met een studentenlicentie niet voor commerciële doeleinden gebruiken.
Dat hangt maar net van de tekst in de betreffende licentie af. Studentenlicenties van Windows blijven bijvoorbeeld ook geldig als je niet meer studeert; het zou wat zijn als je vervolgens Windows niet zakelijk mag gebruiken op je eigen thuispc. Van (bijvoorbeeld) de IDE's van Borland weet ik zo niet wat nu precies de regeling is, ondanks dat ik zelf een studentenlicentie van ze heb, maar volgens mij kun je je gemaakte programma's gewoon verspreiden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
't Is inderdaad soms illegaal. De compiler voegt code toe (runtime libs) die je alleen mag distribueren volgens de licentievoorwaarden. Met een studenteneditie heb je soms helemaal geen distributierechten anders dan voor studiegebruik. Met een illegale versie heb je uiteraard helemaal geen enkel distributierecht. In dat laatste geval kun je dus tegen hele forse claims aanlopen (distributie van illegale software wordt harder aangepakt dan simpel gebruik)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 12:56
Maar hoe kan iemand zien dat jij een studie licence gebruikt (tenzij er natuurlijk beperkingen opzitten) of een illegale versie?

De eindproducten zijn waarschijnlijk allemaal hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door sunflame op 19-03-2006 23:19 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoe men het ziet is niet relevant. Het feit dat je bij controle hangt is voor mensen die commerciëel bezig zijn geen leuk vooruitzicht, reden genoeg om een licentie te kopen. Wat betreft studenten maakt het voor een bedrijf als Borland vaak niet uit of je nou wel of geen licentie hebt, omdat die het allang best vinden als studenten te maken krijgen met hun software. Neemt niet weg dat je bij controle het haasje bent als je geen licentie hebt. En nogmaals, hoe men dit controleert is dus niet relevant voor deze discussie. De vraag is hier òf het mag, niet hoe ze het controleren. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hoe zit het eigenlijk met een applicatie die je maakt middels een schoolproject wat je doet voor een bedrijf op school en dus gebruik maakt van een studentenlicentie. Aan de ene kant is dat dus een commericiele toepassing en zal je voor dat project dus een "normale" versie moeten aanschaffen, maar aan de andere kant is het grootste deel educatief gebruik...

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 03:31

Gerco

Professional Newbie

-NMe- schreef op zondag 19 maart 2006 @ 22:24:
Dat hangt maar net van de tekst in de betreffende licentie af. Studentenlicenties van Windows blijven bijvoorbeeld ook geldig als je niet meer studeert; het zou wat zijn als je vervolgens Windows niet zakelijk mag gebruiken op je eigen thuispc.
Dat mag dus inderdaad niet he, iig met downloads van MSDNAA (die zijn gratis):
2.2. Wat is mijn gebruiksrecht op de software binnen MSDNAA?

Je krijgt op geen enkel moment een licentie op de software. Zolang je studeert aan de instelling die een contract met ons gesloten heeft, heb je een niet-commercieel gebruiksrecht op de software. Dit betekent dat je de software mag gebruiken voor educatieve redenen. Op geen enkel moment mag de software dienen voor commerciële of productiedoeleinden.

Indien je de studie beëindigd of indien je abonnement afloopt mag je de software blijven gebruiken voor dezelfde redenen. Het is bijvoorbeeld verboden om de MSDNAA-versie van Windows te gebruiken om teksten van professionele aard te maken in een tekstverwerkingsprogramma. Het is ook verboden om zaken geproduceerd op MSDNAA-software te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Dit geld dus ook na je studie. Een studentenlicentie waarvoor je betaald hebt is waarschijnlijk anders, maar ik zou die licentie nog maar eens heel goed nalezen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 22:19

alienfruit

the alien you never expected

Als je de Windows licentie koopt via Surfspot dan mag het weer wel. Maar goed dat is bij Adobe producten weer een ander verhaal waar de licentie en de website van Adobe elkaar tegenspreken. Erg vervelend.
Pagina: 1