Toon posts:

Hmm hoe pak ik dit ut beste aan....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu zover dat me hoedenplank klaar is met me 2x JBL 3weg speakers.
Erg mooi geluidje daar niet van maar een paar speakers voor zou een stuk ruimtelijker en beter klinken.
Ik heb nog een paar speakertjes liggen die voorin gemonteerd kunnen worden MAAR,
1 Ze hebben niet zoveel vermogen
2 kunnen bijna geen bas aan
3 enz enz..
Mijn vraag is hoe je nu het beste zelf een soort filtertje kan maken voor die speakers die zegt maar 70% van de bass eruit haalt.
Ik weet dat dit met condensators? en weerstanden? kan maar hoe?

Radio heeft 4x45 watt
2x JBL is 2x175 watt :D
En die 2 kleine dus 30 watt

Verwijderd

Topicstarter
Damn nog steeds geen reactie? >:)

Verwijderd

Je kunt niet zeg maar 70% van de bas eruithalen, zo is de terminologie van filters niet. Het zit zo:

Een condensator in de signaalweg laat alleen hoge tonen door.
Een spoel in de signaalweg laat alleen lage tonen door.

Je moet je dat zo voorstellen: als je zeg maar een condensator tussen versterker en luidspreker pleurt, worden vanaf een bepaalde frequentie alle lage tonen eruit gefiltert. Dat gaat geleidelijk, dus zeg maar dat vanaf 4000 Hz gefiltert word, dan zullen de lage tonen bij 7000 Hz misschien met 24 dB zijn afgenomen. Het is dus geen strakke scheiding, maar een geleidelijk proces.

Je kunt proberen om er een condensator van, pak 'em beet, 40 uF tussen te zetten. Dan filtert-ie vanaf een Hzje of 300, schat ik zo. Alleen het is niet gebruikelijk om via een elco een highpass te maken. Wat jij wil is gewoon nogal moeilijk. Kun je niet gewoon wat bass op de versterker eruit draaien? :)

Verwijderd

Topicstarter
hehe wat bass eruit draaien gaat een beetje moeiljk want ik wil de bass van de achterspeakers wel behouden zeg maar :)
Maarre ik zal eens proberen om met wat elco's te knutselen :)

Verwijderd

Degelijke speakers kopen ?

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 19:33 schreef Paashaas het volgende:
hehe wat bass eruit draaien gaat een beetje moeiljk want ik wil de bass van de achterspeakers wel behouden zeg maar :)
Maarre ik zal eens proberen om met wat elco's te knutselen :)
Hi paashaas,

Ik ken je probleem wel. Bekenden "losten" dit op door zo te faden dat voor nauwelijks meedeed. Niet denderend maar wel simpel! En je hebt toch wat front-staging.
Ik loste zoiets op, nee ik liet het oplossen sorry, door een redelijk simpel filter, wat bij elke car-audio zaak te vinden is, te monteren hoewel een autoradio met ingebouw low- en highpass filter nog makkelijker is:)

Suc6! Pierre

Verwijderd

Ik snap er nix van..ruimtelijk laten klinken en voor meer bass willen creeren.

LoL.

|:(

Hoe pak je het het beste aan ?

Begin op aarde eens een passend setje speakers te vinden (ca. 150,-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu gewoon eentje van 20 uf en dat vinnik ut beste werken.

Wat ik dus op doelde was dat ik nu alleen geluid van achter hebt.
En dat die speakers zeg maar voor de bass zijn.
Door voor 2 speakers te plaatsen wordt het geluid overal in de auto even "luid" zeg maar.
Die voorste zijn dus nu de mid/high

Verwijderd

Vrolijk pasen alvast....

Verwijderd

Topicstarter
Tis ALTIJD pasen
Pagina: 1