Toon posts:

Binnen kant v/d kast verfen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht maar kon er niets over vinden.

Als de temp in je kast hoog is en je wilt er alles aan doen om het te koelen, is het dan niet een idee om de binnen kant van de kast zwart te spuiten, zodat deze meer hitte opneemt en dat vervolgens via de kast zelf aan de buiten kant weer afstaat?

Is maar ideetje hoor.... iemand ervaring of ideeeen.

Verwijderd

Volgens mij werkt dat alleen bij warmte van lichtbronnen, omdat zwart meer licht absorbeert dan bijv. wit en dus ook meer warmte. :?

En in mijn kast, net als 99% van de anderen, zie ik weinig licht. ;)

Verwijderd

Lijkt me sterk dat dit veel invloed heeft, misschien 0.0000001 graden ofzo

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Lijkt me sterk dat dit veel invloed heeft, misschien 0.0000001 graden ofzo
Inderdaad, spendeer je centjes niet aan zwarte verf maar aan een low-noise case fan.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er heel goed naast zitten hoor maar, is warmte geen licht (infrarood).
Is er hier imand met een natuurkunde knobbel die ff e.e.a uit de doeken kan doen :)

Verwijderd

Warmte is energie en warmtegeleiding heeft weinig te maken met de kleuren, maar wel met de materialen.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Ja maar neemt een zwarte ondergrond dan meer infrarood licht op dan een witte? Volgens mij kun je dit toch gaan verwaarlozen. Je bereikt idd 1000x zo veel met een case fan.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij niet om het geen wat het beste werkt !
Dit schoot me gewoon te binnen en ik wil gewoon weten of het klopt wat ik dacht.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 23:41

Klippy

Still Game

Als dat zou werken, waren alle kasten wel zwart.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Als dat zou werken, waren alle kasten wel zwart.
Ben ik niet van overtuigd.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wit reflecteert alle kleuren en zwart neemt ze allemaal op, wat inhoudt dat zwart dus inderdaad meer warmte opneemt zogauw er licht opvalt.
Het is niet zo dat zwart altijd meer warmte opneemt, dit geldt alleen als er licht opvalt!

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

inderdaad...warmte = energie kan je zeggen. Dit resulteert in het feit dat deeltjes van een warme stof meer/sneller bewegen (=meer kinetische energie hebben) dan deeltjes van een minder warme stof.
Je hebt ook stralingswarmte. Dit is een soort van licht. En inderdaad, dan neemt zwart natuurlijk wel meer warmte op.

Maar, om op de kast terug te komen..De lucht in de kast is gewoon warm, en er is heel weinig stralingswarmte (te verwaarlozen geloof ik). Als je nu de kast zwart gaat verfen dan krijg je een minder goed geleidende kast, want je isoleert het metaal met een laag verf. Naar mijn idee heeft dit dus totaal geen zin, de gevolgen zijn waarschijnlijk alleen maar slecht.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ach, ziet er wel cool uit.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 22:51 schreef Herman het volgende:
Ach, ziet er wel cool uit.
Het is aan de binnenkant zit jij in je kast ofzo?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ja, ben altijd al wat klein van stuk geweest.....:P

Wellicht dat die jongen de binnenkant verft omdat hij ook een raam in de zijkant heeft / in de planning heeft?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Het heeft *wel* effect als je het oppervlak van je kast vergroot, bv. door er ribbels in te maken. Extreem voorbeeld is een radiator.

Bloed, zweet & koffie

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:57
[b]
En in mijn kast, net als 99% van de anderen, zie ik weinig licht. ;)
hmm die van mij is anders aardig fel groen door die neon buis van 30CM!! <:)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als er veel warmte door de wanden van je kast naar buiten ging, voelden ze wel warm aan. 99.9999% van de warmte wordt door de luchtstroom mee naar buiten genomen. Warmteoverdracht is evenredig met het temperatuurverschil En dat is erg klein tussen je kamer en de lucht temperatuur in je kast. Dat is maar een graad of 5. Je processor kan wel een graad of 50 zijn. Maar de lucht temperatuur in je kast is hooguit een graad of 25.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• koffercomputer
  • Laatst online: 19-08 09:16
De binnenkant van mijn kast heb ik laatst zwart gespoten (i.v.m. case mod) en ik merk 0.0 nix in temp verschillen...

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

dit is de leukste post die er is!!!hahahahaha Als de temp in je kast hoog is en je wilt er alles aan doen om het te koelen, is het dan niet een idee om de binnen kant van de kast zwart te spuiten, zodat deze meer hitte opneemt en dat vervolgens via de kast zelf aan de buiten kant weer afstaat?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
warmtebronnen geven op twee manieren warmte af: door convectie, en door straling. straling wordt vooral afgegeven als de temperatuur van de warmtebron heel hoog is. de warmte die je voelt voor een kampvuur, open haard, of onder een felle lamp, is stralingswarmte. de lucht om je heen hoeft niet echt warm te zijn, de straling word in je huis omgezet in warmte, en daarom heb je het warm.

warmte door convectie word door alle warmtebronnen afgegeven. dit gaat als volgt: de warmtebron verwarmt het materiaal eromheen (lucht) door middel van warmtestroming. de lucht wordt vermengd met de andere lucht in de kamer (door diffusie en omdat warme lucht opstijgt), en de warme lucht geeft de energie af aan je huid door middel van warmtestroming.

de kleur van een object heeft geen invloed op de convectiewarmte, wel op de stralingswarmte. hoe donkerder de kleur, hoe beter een object straling zal opnemen of uitzenden.

de warmtebronnen in je kast geven bijna alleen convectiewarmte af. de stralingswarmte is verwaarloosbaar klein.
daarom heeft het geen enkele invloed wat de kleur van de binnenkant van je kast is.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je geeft het al aan: zwart straalt ook heel mooi...naar binnen toe ook dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

tuurlijk help het niet. het is alleeen maar schlecht voor de geleiding stel je voor als de kast onder stroom komt te staan gaat die fikken

Verwijderd

Natuurkundig gezien zou het helpen alleen in de praktijk maakt het geen "Flauws aus" dus nee ik zou het niet doen :D
Pagina: 1