Toon posts:

Probleem met volume

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik een irritant probleem het geluid van m'n pc (dik twee jaar oude Dell Dimension 8300, XP Home, SB Live, Dell 5.1 boxen). Als ik het geluid over de boxen laat gaan, dan is het geluid...

- of ERG HARD, en wel zo hard dat ik het volume op 0 (nul) moet zetten (op de box zelf) en in Windows heel laag, om nog een beetje normaal geluid te krijgen...

- of erg zacht, en het vreemde is dat draaien aan het volume knopje van de box nul komma nul effect heeft, zelfs al zet je 'm op 10...

Vervelende en gekke is ook dat dit steeds wisselt. Soms is het een paar minuten opeens zacht en dan weer hard, soms is het de hele dag zacht, of de hele dag hard: al met al is er geen logica in te ontdekken. Het is compleet 'random', zo lijkt het. Het kan zomaar gebeuren middenin een spel, of wat je ook doet. Het wisselt spontaan.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Als ik een koptelefoon aansluit, direct op de computer, dan is er never nooit iets aan de hand. Het lijkt dus aan de boxen te liggen. Of kan het ook liggen aan de uitgang van de geluidskaart?

Belangrijkste vraag: hoe kan je nou het beste achterhalen waar de fout ligt? Of herkent iemand dit? Heeft iemand anders dit ook wel eens gehad?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 20:54 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarschijnlijk is het knopje van de volumeregeling te barsten ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Massa los van de volumepotmeter in je boxjes. Gewoon op max draaien en het volume op je PC regelen helpt vaak. Anders even de (solderingen van) de potmeter nalopen.

Verwijderd

Topicstarter
Hm lekker is dat... Ik ben niet zo thuis in potmeters en solderingen... Ik zal eens kijke wat ergebeurt als ik de volumeknop vanaf nu niet meer aanraak en de boxen uitzet via de grote boooooombox op de grond. Mss dat het dan in ieder geval via de WIndows volumeknop goed te regelen valt. Ik neem tenminste aan dat als je dat volumeknopje niet meer aanraakt dat er dan niets meer automatisch vernadert. Maar eh.... dat klopt natuurlijk niet want het geluid wisselt nu ook terwijl ik daarniet aan kom.... Ahaaaaaaaaaa..... vandaar de suggestie om die knop op MAX te zetten. Ja ja, ik kan eht eens proberen.

Er zit nog wel garantie op m'n Dell, maar ja, om iemand langs te laten komen hiervoor... Kost mij ook weer een hele dag wachten...