Toon posts:

sempron 3000+ 64 bit overhit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week een sempron 3000+ gekocht met een asrock sata2 moederbord 1gig geheugen en een 7600 GT en de gebruikelijke HD samsung 250 GB nec writer en cardreader. Met een 300 Watt powersupply, op de doos van de 7600 GT wordt een 350 Watt gevraagd

Nu heb ik een probleem. Na 5 minuten was me processor 45 C, mooi windows xp geinstalleerd en toevallig even in de bios gekeken daarna 95 C!!! Waar kan dit aan liggen?

Op een boxed cooler zit toch al koelpasta?
Het koelblok was ook veel te heet en pas na 5 a 10 minuten vast te pakken!!!
Fan leek goed te werken. Fanspeed te laag?
Of gewoon een kapotte processor?

Ik heb een normale sweex CX4 kast, zonder extra koeling. En het is inderdaad wat krapjes. Want de videokaart zit redelijk dicht bij de CPU. http://www.asrock.com/product/K8NF4G-SATA2.htm Dat is m'n moederbord. En natuurlijk de nodige kabels.

Bij nader inzien is de afstand tussen de videokaart en cpu groot genoeg, en de kabels zitten eigenlijk ook niet in de weg.

Kan het komen door de airflow? een cpu van 95 graden? Een normale sempron hoort toch rond de 40 a 50 C te zitten?

Dus ik neem aan dat het niet door de airflow kan komen dat je cpu 95 graden wordt. Ik moet blij zijn dat die niet gesmolten is :). En nogmaals het koelblok was pas na 5 a 10 minuten vast te pakken

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 21:01 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Of een gare temperatuur meting, dat zou ook kunnen natuurlijk :/

Maar meestal is bij dat soort vage temperatuur gevallen, het monteren van de cooler op de CPU de oorzaak.

Powered By C8H10N4O2

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:47

Nibbz

Postmaster General

hoe zit het met de airflow in je case? niet helemaal geblokkeerd ofzo?

13:37

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
- Wat voor kast heb je, heb je daarin casefans zitten?
- Wat voor moederbord heb je en wat heb je in het bios daarvan ingesteld?
- Wat zijn je voltage's?
Iets meer info graag dus :)

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 17:45
Als je dus geen extra koeling in je kast heb, buiten de fan van de voeding, die als het geen grote 120/140 mm fan is ook niet erg optimaal koeld, moet je er een extra outtake casefan aan de achterkant zetten zodat de warmte die je CPU en andere MoBo onderdelen afstaan ook uit te kast weggeblazen word. Ik heb een Athlon XP 2600+ Thorougjbred-B die eerst altijd tegen de 60 graden C liep en sinds ik voor +- 4 euro een casefan heb gemonteerd in de achterkant is dit met 15-20 graden omlaag gegaan, dus zo heb je al een hoop koeling voor weinig geld. Dus gewoon een casefan monteren die de lucht aan de achterkant wegblaasd en eventueel controleren of je de CPU cooler wel helemaal goed heb gemonteerd.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

Topicstarter
er zit toch standaard koelpasta op de boxed sempron processors?

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Als er een probleem was met de pasta tussen je processor en je koelblok, dan werd je proc heet en bleef door de slechte overdracht je koelblok koel/lauw. Jij geeft aan dat het blok ook zo heet wordt, dus is de pasta OK. Meld het MB bij booten wel de juiste proc? Anders even flashen, nu krijgt de proc misschien een te hoge spannning.

Denon AVR-X3600H

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Thierry88 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 20:57:
Als je dus geen extra koeling in je kast heb, buiten de fan van de voeding, die als het geen grote 120/140 mm fan is ook niet erg optimaal koeld, moet je er een extra outtake casefan aan de achterkant zetten zodat de warmte die je CPU en andere MoBo onderdelen afstaan ook uit te kast weggeblazen word. Ik heb een Athlon XP 2600+ Thorougjbred-B die eerst altijd tegen de 60 graden C liep en sinds ik voor +- 4 euro een casefan heb gemonteerd in de achterkant is dit met 15-20 graden omlaag gegaan, dus zo heb je al een hoop koeling voor weinig geld. Dus gewoon een casefan monteren die de lucht aan de achterkant wegblaasd en eventueel controleren of je de CPU cooler wel helemaal goed heb gemonteerd.
Grappig, toen ik mijn 6 cm fan verwijderde omdat die het niet meer deed, werd mijn processor 7 graden koeler.

Maar even to the point. Ook al heb je weinig airflow, je processor mag/kan geen 95 graden bereiken. Heb je die koeler wel goed geinstalleerd?
Mocht je willen testen of het aan de airflow ligt. Open je kast en zet er een tafelventilator - zo heet zo'n ding toch? - op!

Het zou ook kunnen dat je processor een te hoog voltage krijgt. Kijk even in het bios of dat misschien zo is.

[ Voor 9% gewijzigd door tdn135 op 17-03-2006 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, bedankt voor uw replies.

Ik weet niet wat er precies mis was maar volgens mij zat het koelblok niet goed op de processor. Dus nu haal ik met full load een mooie 32 C. Ik heb hem nu al meer dan 4 uur weer draaiende dus ik denk dat er geen blijvende schade is. (dat hoop ik tenminste)

Groeten olaf
Pagina: 1