Toon posts:

[HDD] Maxtor Diamond 10 6V250F0 SATAII

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een server welke ik aan het bouwen ben heb ik een Maxtor Diamond 10 6V250F0 SATAII aangeschaft. Dit in combinatie met een ASRock K8NF4G-SATA2 mainbord, x 2096 DDR Memory en een AMD Sepron 3400+.

Wanneer ik de server aanzet vanuit een stilstaande situatie, doet de server er erg lang over om de harddisk te vinden en de HDD led blijft al die tijd branden. Omdat dit zo lang duurt, start de server door zonder HDD waardoor ik ook een melding krijg dat er geen bootable media gevonden is.

Als ik bij deze melding op de resetknop ram of de CRTL + ALT + DEL gebruik herkend de server de HDD wel en start hij door. Ik kan vanaf dit moment 1000x resetten, de schijf blijft bekend op de server.

Echter wanneer ik de server helemaal uitzet en dus spanningsloos stel en hierna weer opstart is percies hetzelfde probleem weer gaande.

Ik heb de bios van het mainbord reeds al een flash gegeven naar een nieuwere versie maar dit mocht niet baten.

Weet iemand misschien waar de oorzaak van dit probleem kan liggen en hoe ik dit op kan lossen. De knowledge base van Maxtor heeft hier geen informatie over en via google kan ik ook geen concreet antwoord vinden.

Hopelijk weet een van jullie iets.

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
'k zou doen wat ik altijd zou doen. alles der af gooien behalve 1 dvd rom en de hd in kwestie en natuurlijk je vga. kijken wat er dan gebeurt. trekt je voeding het wel? etc

(\__/)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarschijnlijk heb je last van het overbekende probleem dat nForce chipsets hebben met de DiamondMax10. Hier is een topic over, Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, die laatste had ik ook al gevonden. Helaas is het echter zo dat als oplossing een firmware update wordt gegeven. De firmware update brengt de Firmware naar versie VA111630.

De schijf welke ik heb is al standaart uitgerust met firmware versie VA111630. Is er een nieuwere versie of een andere oplossing?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Het bekende jumpertje. om de hardschijf in sata1 mode te laten werke.
moet je ff kijken, er kan een jumper geplaats worden, dan gaat de schijf werken in sata1 mode ( en nee, je verliest niet veel performance) dat zou moete helpen.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Swordlord schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 20:55:
Het bekende jumpertje. om de hardschijf in sata1 mode te laten werke.
moet je ff kijken, er kan een jumper geplaats worden, dan gaat de schijf werken in sata1 mode ( en nee, je verliest niet veel performance) dat zou moete helpen.
Je verliest idd niet veel performance, daar ben ik het mee eens, maar feit blijft natuurlijk wel, dat een en ander gewoon zou moeten werken zonder dergelijke kunstgrepen.

Je koopt immers niet een SATA II drive, om hem met een jumpertje op SATA te laten werken, lijkt me.

Het probleem kan hem echter nog wel in je mobo zitten, ik doe zelf niks met Asrock, maar de Asus en Gigabyte boards die ik verkoop hebben hier geen problemen mee. Misschien dat Asrock een BIOS update heeft om het door jou aangehaalde probleem te verhelpen ?

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het helemaal eens over een feit dat de schijf zonder hem terug te clocken naar SATA1 gewoon zal moeten werken. Als ik een SATA1 schijf wil dan koop ik wel gewoon een SATA1 schijf.

ASRock heeft geen oplossing voor dit probleem gezien het probleem echt in de combinatie met de Maxtor schijf optreed. Maxtor (of NVida) is de partij welke een fix uit zal moeten brengen.

Wat betreft het merk ASRock.... ASRock is natuurlijk 100% Asus.... Enkel de naam is anders.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nofi, maar waarom zet je een desktop drive in een server? geef dan 5 euro meer uit en koop een Maxline disk... die dingen zijn gemaakt om 24/7 te draaien. Ik wil ze zelfs gaan gebruiken voor mijn desktop omdat die altijd aan staat.
Heb veel te vaak disk crashes :/

Western Digital doet ook wat leuks, in de vorm van Caviar RE, SE en SE2 disks.
Zijn ook serverdisks voor low end servers (IDE en SATA)

Maja daarnaast is het probleem idd de combi van Maxtor DiamondMax10 disks met de nForce4 chipset...
Had Maxtor daar geen fix voor? Meende zoiets gehoord te hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 23:59:
Nofi, maar waarom zet je een desktop drive in een server? geef dan 5 euro meer uit en koop een Maxline disk... die dingen zijn gemaakt om 24/7 te draaien. Ik wil ze zelfs gaan gebruiken voor mijn desktop omdat die altijd aan staat.
Heb veel te vaak disk crashes :/

Western Digital doet ook wat leuks, in de vorm van Caviar RE, SE en SE2 disks.
Zijn ook serverdisks voor low end servers (IDE en SATA)

Maja daarnaast is het probleem idd de combi van Maxtor DiamondMax10 disks met de nForce4 chipset...
Had Maxtor daar geen fix voor? Meende zoiets gehoord te hebben.
Ik heb geen fatsoenlijke oplossing hiervoor kennen vinden welke van toepassing is via DOS. Als jij mij kan garanderen dat ik dit probleem niet zal ondervinden als ik een MAXTOR MaxLineIII 250GB HDD 7200rpm 16MB RoHs sATA2 zal gebruiken rij ik maandag nog naar Utrecht om de schijf om te wisselen. Voor € 5,- excl. btw meer heb ik inderdaad deze schijf te pakken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 00:57:
[...]

Ik heb geen fatsoenlijke oplossing hiervoor kennen vinden welke van toepassing is via DOS. Als jij mij kan garanderen dat ik dit probleem niet zal ondervinden als ik een MAXTOR MaxLineIII 250GB HDD 7200rpm 16MB RoHs sATA2 zal gebruiken rij ik maandag nog naar Utrecht om de schijf om te wisselen. Voor € 5,- excl. btw meer heb ik inderdaad deze schijf te pakken.
een dos tool? das prolly de firmwarefix. die fixt dus het probleem op de drive zelf, en na de patch hoef je dus niks meer te doen, want dan doettie het goed.
anyway, maxline heeft hetzelfde probleem, dus je zal nogsteeds moeten patchen.

info bron: nieuws: Maxtor repareert SATA-problemen met nForce4-chipsets

edit:
naja anyway voor een server zou ik gewoon een serverdisk kopen.
western digital heeft de Caviar RE, SE en SE2 drives, en dat zijn ook entry level serverdisks.
kosten ongeveer netzoveel als Maxline disks en dan heb je geen problemen meer met de nForce4 compatibility. hoef je zelfs niet te patchen.
kijk wel uit dat je geen normale caviar koopt btw, das een gewone huis-tuin-en-keuken disk.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2006 01:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 01:03:
[...]

een dos tool? das prolly de firmwarefix. die fixt dus het probleem op de drive zelf, en na de patch hoef je dus niks meer te doen, want dan doettie het goed.
anyway, maxline heeft hetzelfde probleem, dus je zal nogsteeds moeten patchen.
De laatste firmware welke beschikbaar is voor deze maxtor schijf is al aanwezig. Sterker, de schijf is al netjes zo geleverd.

Das Prolly de firmwarefix??? Waar haal je die firmwarefix vandaan of uberhaubt een patch??
Ik zal alle fixen uit moeten voeren onder dos gezien ik geen windows op dit systeem draai.... Het opstarten en het leesbaar maken voor bestanden in dos is geen enkel probleem.... Wat moet ik enkel gebruiken dan??

Verwijderd

Kan je in je BIOB niet [quick boot] disabelen?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:27
Pin 11 van de SATA voedingsconnector(vanaf het hoekje gezien) grounden met een dun ijzerdraadje aan de kast is meestal de oplossing. Het makkelijkste is een ijzerdraadje te gebruiken die bij vuilniszakken geleverd worden

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 01:27:
[...]

De laatste firmware welke beschikbaar is voor deze maxtor schijf is al aanwezig. Sterker, de schijf is al netjes zo geleverd.

Das Prolly de firmwarefix??? Waar haal je die firmwarefix vandaan of uberhaubt een patch??
Ik zal alle fixen uit moeten voeren onder dos gezien ik geen windows op dit systeem draai.... Het opstarten en het leesbaar maken voor bestanden in dos is geen enkel probleem.... Wat moet ik enkel gebruiken dan??
Sorry ik las niet goed... tis laat 8)7
Ik las dat je een DOS tool hebt. Wat er staat is dat je alleen vanuit DOS nu iets kan doen.

Maja anyway, je kan in ieder geval proberen om een andere disk te nemen. misschien dat die je traagboot problemen oplost.
Voor een server zou ik sowieso een serverschijf nemen ipv een normale desktop schijf.
Ik mag toch aannemen dat je server 24/7 gaat draaien, en een normale schijf is daar niet tegen bestand.
Zelf heb ik in het afgelopen jaar al 3 gecrashte disks gehad, 2 WD's en een Maxtor, en de volgende staat op het punt om dood te gaan. (hoor em al rare geluiden maken, voorspelt niet veel goeds).
Zodra die disk dood is (of iig niet door de tests van maxtor komt), vervang ik beide schijven voor MaxLine III 250GB disks. Hopelijk kan ik dan een paar jaar vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Laten we even voorop stellen dat ik geen gekke dingen ga doen welke de garantie van de schijf kunnen verbreken. Dingen doorlussen dmv vuilniszaksluiters etc zijn dus niet mijn voorkeur.

Ik wil best een MaxLine schijf aanschaffen voor in deze server te smijten maar dan moet ik natuurlijk wel ervan op aan kunnen dat deze niet hetzelfde probleem vertoont. Gezien deze het ook doet is dit dus geen oplossing :-(.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 02:24:
Laten we even voorop stellen dat ik geen gekke dingen ga doen welke de garantie van de schijf kunnen verbreken. Dingen doorlussen dmv vuilniszaksluiters etc zijn dus niet mijn voorkeur.

Ik wil best een MaxLine schijf aanschaffen voor in deze server te smijten maar dan moet ik natuurlijk wel ervan op aan kunnen dat deze niet hetzelfde probleem vertoont. Gezien deze het ook doet is dit dus geen oplossing :-(.
WD Caviar RE, SE of SE2 dan? Dat zijn net als MaxLine's entrylevel server disks.
Er zijn zat mensen die troubles hadden met Maxtor disks +nFiorce4 en toen in volle tevredenheid zijn overgegaan op WD.

Ff googlen op maxtor+nforce4 levert veel van dat soort resultaten op iig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maxtor SATA + nForce4 is een combinatie die je gewoon moet vermijden. Er is nooit garantie dat het 100% zal werken hoeveel fixes/hacks je ook wel niet toepast. Hierover is veel ervaringen en informatie terug te vinden in het door Guardian Angel genoemde topic alsook in de FAQ van dit subforum. Ik heb begrepen dat dit jou ook bekend is en dat je alsnog een oplossing wil hebben. Hierover kan ik kort zijn: in de FAQ staan alle mogelijke oplossingen genoemd.

Ook al zou het jou lukken, dan zit je met een gedegradeerde schijf waar je helemaal niet voor hebt betaald. Ik adviseer jou dan ook om de schijf te laten omruilen voor een ander merk. Hitachi en Western Digital bijvoorbeeld maken ook puike SATA-II schijven die op bepaalde vlakken ook nog beter performeren. De WD bijvoorbeeld is blijkbaar de betere keuze voor fileservers :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik geloof dat de Western Digital RE (RAID Edition) hier als alternatief werd genoemd. Deze schijf kun je eigenlijk alleen maar nemen als je ook daadwerkelijk van een RAID-set gebruik gaat maken.

Deze schijf heeft aanpassingen met betrekking tot fout correctie, welke minder wordt gedaan door de schijf. De schijf laat dit over aan de RAID controller. Let daar wel even op.

Overigens heeft TS wel eens een Nforce4 chipset aangezien hij aangeeft een AMD Sempron processor te hebben en dit is een socket A processor. De AMD Sepron 64 daar in tegen is wel een socket 939 processor. Het moederbord ken ik verder niet vandaar de vraag welke processor heeft TS?

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 18-03-2006 12:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

_Dune_ schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 12:16:
Ik geloof dat de Western Digital RE (RAID Edition) hier als alternatief werd genoemd. Deze schijf kun je eigenlijk alleen maar nemen als je ook daadwerkelijk van een RAID-set gebruik gaat maken.

Deze schijf heeft aanpassingen met betrekking tot fout correctie, welke minder wordt gedaan door de schijf. De schijf laat dit over aan de RAID controller. Let daar wel even op.

Overigens heeft TS wel eens een Nforce4 chipset aangezien hij aangeeft een AMD Sempron processor te hebben en dit is een socket A processor. De AMD Sepron 64 daar in tegen is wel een socket 939 processor. Het moederbord ken ik verder niet vandaar de vraag welke processor heeft TS?
Die foutcorrectie is toch niet zo heel erg? hij neemt er gewoon minder tijd voor, maar de reliability rate van die schijf ligt sowieso veel hoger dan een normale, dus zo snel gaat er toch niet iets fout.

Maja, goed, RE is officieel een RAID disk... SE of SE2 kan ook nog ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist ben ik even naar de lokale computer handelaar geweest waar ik de Maxtor heb ingeruild voor een Western Digital Caviar SE 250 Gb. Een wereld van verschil.

De schijf wordt direct herkend door de bios en het installeren van Fedora, Core 4 gaat ook perfect erop.

Iedereen bedankt voor de reacties!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b
Pagina: 1