[beamer] lange afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
ik ben op zoek naar een beamer die een lange afstand kan overbruggen en daarbij de hoogte:breedte verhouding ook relatief 'klein' kan houden, dus goeie zoomlens. Dit omdat ik in een zaal de beamer van achter uit wil gebruiken en projecteren op de voorzijde zonder dat het te groot wordt, afstand is rond de 25m. In de ruimte is dit mogelijk, we hebben eens een beamer geleend die dit kon, alleen werd het scherm erg groot. Nu ben ik niet diegene geweest die de beamer had geleend en weet ik de specs van dat ding niet, maar ik moet wel nu een aanschaffen :)

Nu mijn vraag, wat zijn de dingen waar ik op moet letten? Een hogere helderheid (ANSI lumens) lijkt mij belangrijker dan contrastratio, maar klopt dit? en wat heeft de lampwattage ermee te maken? Sommigen hebben nl een hogere wattage en lagere lumens... Tips wat betreft types zijn ook welkom, mijn budget is plm EUR 1500 (is dat genoeg, of totaly |:( ? ) dank alvast.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je zult iets nodig hebben met een telelens, niet per se een zoomlens (kan wel natuurlijk). Zoomen betekent alleen maar dat je de beeldhoek van het objectief kunt veranderen, en niet per definitie dat de beeldhoek smal is (wat jij dus nodig hebt).

Als er weinig rook etc. in de zaal hangt verlies je onderweg ook niet veel licht (alleen in je objectief een beetje dan), dus je hoeft niet meteen een veel fellere beamer te kopen (in vergelijking met dichtbij projecteren) lijkt mij.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 17-03-2006 16:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij heb je (voor bepaalde beamers) ook speciale lensadapters om dit te berijken. Wellicht dat je daar eens naar kan kijken.

Het is inderdaad wel van belang dat je een beetje een krachtige beamer hebt in zo'n geval.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

waar je eventueel naar kan kijken is om de beamer achter een semi-doorschijnend scherm te zetten, en dan in spiegelbeeld afspelen.
zijn vast wel mooie namen voor mijn beschrijving, maar t bestaat in ieder geval wel...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Gizz schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:49:
Je zult iets nodig hebben met een telelens, niet per se een zoomlens (kan wel natuurlijk). Zoomen betekent alleen maar dat je de beeldhoek van het objectief kunt veranderen, en niet per definitie dat de beeldhoek smal is (wat jij dus nodig hebt).

Als er weinig rook etc. in de zaal hangt verlies je onderweg ook niet veel licht (alleen in je objectief een beetje dan), dus je hoeft niet meteen een veel fellere beamer te kopen (in vergelijking met dichtbij projecteren) lijkt mij.
ik zal zeker weinig tot geen licht verliezen onderweg, maar zeg je hiermee dat een standaard beamer qua lichtopbrengst genoeg moet zijn??
Orion84 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:50:
Volgens mij heb je (voor bepaalde beamers) ook speciale lensadapters om dit te berijken. Wellicht dat je daar eens naar kan kijken.

Het is inderdaad wel van belang dat je een beetje een krachtige beamer hebt in zo'n geval.
hmm, Gizz zegt net van niet? :)
Zijn die telelenzen of lensadapters apart verkrijgbaar of zit dat in zo'n beamer?
Van achteren belichten is helaas geen optie, het is een muur.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Altaphista schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:56:
[...]

ik zal zeker weinig tot geen licht verliezen onderweg, maar zeg je hiermee dat een standaard beamer qua lichtopbrengst genoeg moet zijn??
Zolang je geen licht verminderende dingen doet (goedkope opzetlensjes etc.) wel ja.

Even een voorbeeldje:

Er is een beamer1, staat op 5 meter van de muur en projecteert een ding van 1x1m op de muur.
Beamer1 zet je nu 10 meter van de muur af, de projectie wordt 2x2m op de muur. Nu heb je per vierkante meter nog maar 25% van de lichtenergie van de situatie van 1x1m. Je straalt nu immers met dezelfde energie op 4x zoveel oppervlak (1 vierkante meter vs. 4 vierkante meter).

Zet je beamer1 nu 25 meter verderop, maar stel je de lens in op een kleinere beeldhoek waardoor de projectie 1x1m blijft, dan is de projectie net zo fel als die van 5 meter afstand.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Man das nog niet zo simple:

Dit is wel en goede beamer:

Maar even wat meer uitleg:
aantal lumen : Is lichtsterkte, betekend letterlijk het aantal watts licht per m2

Contrast ratio: Dit geeft aan hoeveel schakeringen er zijn in de kleuren, makkelijker voor te stellen zijn grijs-tinten. Hoe meer contrast hoe meer gijs-tinten je hebt. Maar dus ook hoeveel meer blauw rood en groen je hebt. ( Hoop dat je begrijpt dat hoe hoger het contrast des te beter het is )

je verzoek om een flinke zoemlens, dat maakt het lastig.
en 25 Meter das een hele afstand voor iedere beamer.
Ik denk dat je geen enkele beamer vind die over 25 meter nog een beeld geeft van kleiner dan 5 meter Diameter. ( en dat is al erg optimistisch geschat )

Verwijderd

Ik zou sowieso boven de 3500 AL gaan zitten, anders krijg je vaag en flets beeld. Contrastratio ook zo hoog mogelijk. Mag er gerookt worden in de zaal? Zoja, pak dan een nog krachtigere beamer. Rook is echt funest voor je beeld.

En is het geen optie om van de achterkant te projecteren? Dat scheelt echt een hele hoop geld en moeite.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 17:05 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-12 00:09

FaceDown

Storende factor.

25 meter :o dat gaat je beeldkwaliteit niet ten goede komen. Is er geen ander oplossing?

Groetjes, FaceDown.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FaceDown schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 17:04:
25 meter :o dat gaat je beeldkwaliteit niet ten goede komen. Is er geen ander oplossing?
Zolang je met goede lenzen werkt en er niet gerookt is hoef je geen verschil te zien met een beamer die op een paar meter afstand staat. Leg eens uit waarom volgens jou het beeld brak wordt zodra je een lens neemt met een kleine beeldhoek?

Je bent zelf fotograaf, dus je moet weten dat je foto's met een 200mm lens qua kwaliteit niet slechter hoeven te zijn dan die met een 18mm lens. Dit is precies hetzelfde, alleen gaat het licht de andere kant op.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 17-03-2006 17:06 ]

Verwijderd

Als ik alles zie, denk ik dat dit niet gaat lukken. En als het wel zou lukken is 1500 euro veeel te weinig. Waarschijnlijk is een groot scherm wat ook bij evenementen enzo wordt gebruikt een beter optie?

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
hmmm als het niet mogelijk wordt om te verkleinen over zo'n afstand ben ik bang dat het beeld toch echt te groot wordt. Ik zal het eens in de groep gooien en voorstellen om het via zo'n plafondbeugel van enkele meters op te lossen. Enig probleem wordt dan de bedrading waar ik wat meer voor moet neertellen. Is zoiets ook draadloos op te lossen?

Verwijderd

Ja. Ik neem aan dat de beamer in een PC wordt geplugd? In dat geval zijn er zeker draadloze oplossingen. Zal even wat linkjes zoeken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is het trouwens niet gewoon een optie om de beamer ergens halverwege de zaal aan het plafond te hangen en gewoon wat langere kabels en de afstandsbediening van de beamer te gebruiken?

Sowieso hoef je in een vaste opstelling weinig meer aan je beamer te doen nadat je hem eenmaal goed hebt afgesteld. En met fatsoenlijke kabels en de juiste signaalsoort keuze (dus geen composite bijv. :P) kan dat prima.

Volgens mij wil je dat niet echt draadloos doen. Veel te duur en kwaliteit vraag ik me ook af of eht fatsoenlijk is. Een goede VGA kabel van 10 of 15 meter is ook helemaal niet zo heel duur. Iig niet zo duur als een speciale beamer/lens.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 17-03-2006 17:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zou je niet zelf een lens erop kunnen zetten (je ziet immers zat zelfbouwbeamers)? Een tweedehands manualfocus lensje hoeft niet veel te kosten.

Verwijderd

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
ja idd zat zelf ook te denken aan plafondbeugel, heb net een jongen gebeld die ook iets dergelijks had geregeld ooit (via plafondbeugel) en hij zei dat ik het niet draadloos moest doen. Had hij wel gedaan, signaal is toch vrij zwak en uiteindelijk hele boel bedraad aangelegd.

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
ik zat net het volgende te bedenken, zijn er geen beamers die een hoekcorrectie kunnen toepassen? zo ja (hoe heet het dan?) dan kan de opstelling evt ook vanaf de zijkant.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-12 05:56
Je bedoelt een soort van Keystone, alleen dan voor de zijkant als ik het goed begrijp?!?
Gewone keystone correctie (voor vanonder of van boven schuin op het doek projecteren). hebben veel beamers, maar dat wist je vast al.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Altaphista schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 17:41:
ik zat net het volgende te bedenken, zijn er geen beamers die een hoekcorrectie kunnen toepassen? zo ja (hoe heet het dan?) dan kan de opstelling evt ook vanaf de zijkant.
Heet zulks geen spiegel? :+
Of wil je het beeld 90' gedraaid hebben?
Het laaste is iig mogelijk in de meeste beamers (softwarematig), de eerste optie vind je bij de drogist. :*)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-12 20:49

Jag

Niet vanaf de zijkant, dat is echt hopeloos. Je krijgt dan dat de ene kant van het scherm lichter is dan de andere kant, je gooit een hele hoop licht en resolutie weg (een deel van de LCD staat gewoon altijd op zwart).

Vanaf 25m kan wel, maar projectoren waar je lenzen van kan verwisselen en een tele lens op kan zetten zijn niet goedkoop! Je kan denk ik het beste een plafondbeugel gebruiken en de projector wat dichterbij hangen. Dat is in combinatie met lens shift (wat tegenwoordig de meeste projectoren wel kunnen) een goede oplossing. Maar wat ik zou doen is (bijvoorbeeld) gewoon even hier informeren, die kunnen je zoiezo verder helpen.

Bekabeling gaat met RG59 coax kabels. Voor een VGA signaal heb je er 5 nodig, voor component video 3, voor s-video 2 en voor composite video 1 (maar dat moet je niet gebruiken: lelijk).

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
ok hoekcorrectie/van de zijkant gaat dus ook niet. plafondbeugel met bekabeling wordt het dus. :) dank

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-12 00:09

FaceDown

Storende factor.

Gizz schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 17:05:
[...]

Zolang je met goede lenzen werkt en er niet gerookt is hoef je geen verschil te zien met een beamer die op een paar meter afstand staat. Leg eens uit waarom volgens jou het beeld brak wordt zodra je een lens neemt met een kleine beeldhoek?

Je bent zelf fotograaf, dus je moet weten dat je foto's met een 200mm lens qua kwaliteit niet slechter hoeven te zijn dan die met een 18mm lens. Dit is precies hetzelfde, alleen gaat het licht de andere kant op.
Jep en ik weet ook dat de lichtsterke afneemt naarmate de zoomfactor groter wordt. Vergelijk de prijs van een lichtsterke zoomlens maar eens met de prijs van een lichtsterke groothoeklens. Kortom; er zullen wellicht oplossingen zijn, maar of deze betaalbaar zijn is een tweede.

Groetjes, FaceDown.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een lichtsterke telelens (het hoeft geen zoomlens te zijn natuurlijk) heb je voor een paar tientjes als je een oud MF lensje neemt.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-12 16:56

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Pffff... Volg dit topic met veel interesse, ben laatst door een klant met hetzelfde probleem geconfronteerd, ik weet echter nog niet wat ik hem moet adviseren.