Iedereen (tweakers) droomt wel eens van een High-end systeem. Enekele jaren geleden was het nog niet op te brengen voor mijzelf. Student en geen geld. Inmiddels werk ik Full-time en kan niet klagen. Sinds mijn laatste systeem wist ik dat mijn volgende systeem er een was die een tijd mee moest gaan. Mijn keuze was gemaakt en ging opzoek naar een High-end systeem.
Mijn keuze was snel gemaakt en zou een Opteron systeem worden. Na 3 XP systemen moest er wat veranderen. Sinds de komst van Dual Core werd het er allemaal beter op. Zo kon ik in simplere borden toch meer plaatsen. De keuze voor Opteron is niet speciaal voor die processor. Zeker niet na de komst van X2.
Het enige wat ik nog mis zijn moederborden die zowel 2x Full-lane (x16) PCI-E aan boord hebben en minimaal 1 PCI-X. Dat laatste voor een Raid Controller. Na verschillende reviews van Femme ging mijn keuze al snel naar de Areca Controllers. Qua snelheid gewoon superieur.
Sinds afgelopen September hou ik door middel van Pricewatch de prijzen van alle onderdelen in de gaten om te kijken hoeveel geld ik kwijt ben. Leuk om te kijken wat het momenteel allemaal kost. In september koste het systeem nog 4.716,95 Euro, inmiddels is die prijs gedaald tot 3.511 Euro.
Hieronder kan je de configuratie vinden van het systeem.
Desondanks zijn de kosten van het systeem behoorlijk. Daarvoor heb ik ook dit topic geopend. Want door de kosten ben ik ook al sinds September aan het twijfelen of dit wel een goed idee is. Ik heb het al met een aantal fanaten besproken, maar ook die vonden dat het behoorlijk wat geld kost.
Daarvoor hadden ze ook een ander systeem bedacht waar ik redelijk mee uit de voeten moest kunnen. namelijk:
Mijn probleem is dat ik graag een Raid5 config wil hebben, momenteel draai ik een Raid0 altijd met het gevaar dat er iets uitklapt. Dit is met mijn Promise nog niet gebeurd. Daarvoor ga ik ook liever over naar een Raid5 config, maar van alle kaarten komt de Areca het beste uit de bus, jammer is alleen dat die kaarten niet echt goedkoop zijn.
Nou ben ik benieuwd wat de mensen er hier van vinden. De onderdelen van het eerste systeem heb al lang genoeg over nagedacht, voor de onderste variant hoor ik graag jullie meningen. Misschien heeft iemand goede ervaringen met verschillende Raid kaarten en kan mij inzicht geven in andere opties. Daarnaast wat vinden jullie ervan? Doen, niet doen... ik weet het niet meer...
Daarvoor open ik ook dit topic
Mijn keuze was snel gemaakt en zou een Opteron systeem worden. Na 3 XP systemen moest er wat veranderen. Sinds de komst van Dual Core werd het er allemaal beter op. Zo kon ik in simplere borden toch meer plaatsen. De keuze voor Opteron is niet speciaal voor die processor. Zeker niet na de komst van X2.
Het enige wat ik nog mis zijn moederborden die zowel 2x Full-lane (x16) PCI-E aan boord hebben en minimaal 1 PCI-X. Dat laatste voor een Raid Controller. Na verschillende reviews van Femme ging mijn keuze al snel naar de Areca Controllers. Qua snelheid gewoon superieur.
Sinds afgelopen September hou ik door middel van Pricewatch de prijzen van alle onderdelen in de gaten om te kijken hoeveel geld ik kwijt ben. Leuk om te kijken wat het momenteel allemaal kost. In september koste het systeem nog 4.716,95 Euro, inmiddels is die prijs gedaald tot 3.511 Euro.
Hieronder kan je de configuratie vinden van het systeem.
De coolermaster heb ik al. Alles waar "later" staat hoeft niet direct.Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver) Done
Antec True550EPS12V, 550W (EPS12V) € 90.00
Tyan Thunder K8WE (S2895A2NRF), nForce Pro 2200 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394a) € 448.00
AMD Opteron 270 Dual Core (S940, 2,0GHz, 2x1MB, Boxed) € 480.00
AMD Opteron 270 Dual Core (S940, 2,0GHz, 2x1MB, Boxed) Later
1GB x 2 (2GB) PC3200 ECC REG DDR, CL3 (Corsair CMX1024RE-3200) Later
1GB x 2 (2GB) PC3200 ECC REG DDR, CL3 (Corsair CMX1024RE-3200) € 316.00
Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/2DHTV € 458.00
Creative X-FI Elite Pro 7.1 (optioneel en net uit, prijs daalt) nu 259 Optioneel
Samsung SyncMaster 940BF Later
Samsung SyncMaster 940BF € 375.00
Areca ARC-1120 PCI-X (8x SATA II RAID, 128MB, PCI-X) € 525.00
Raid 0
Maxtor MaxLine III, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB) € 117.00
Raid 5
Totaal € 3,511
Desondanks zijn de kosten van het systeem behoorlijk. Daarvoor heb ik ook dit topic geopend. Want door de kosten ben ik ook al sinds September aan het twijfelen of dit wel een goed idee is. Ik heb het al met een aantal fanaten besproken, maar ook die vonden dat het behoorlijk wat geld kost.
Daarvoor hadden ze ook een ander systeem bedacht waar ik redelijk mee uit de voeten moest kunnen. namelijk:
Dit systeem kost de helft van het geld, alleen heb ik naar mijn mening geen leuke opties meer voor Raid, Het grote nadeel is namelijk dat de Areca's of PCI-X nodig hebben. Er bestaat echter ook een PCI-E variant, maar dan kan ik nooit meer over naar een SLI config. Het bovenste systeem is expres zo gemaakt om later te kunnen "upgraden". (Processor, memory en videokaart/PPU extra).Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver) Done
Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 184.00
AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo (S939, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed) € 475.00
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2) € 209.00
Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/2DHTV € 472.00
Raid 0
Totaal € 1574.00
Mijn probleem is dat ik graag een Raid5 config wil hebben, momenteel draai ik een Raid0 altijd met het gevaar dat er iets uitklapt. Dit is met mijn Promise nog niet gebeurd. Daarvoor ga ik ook liever over naar een Raid5 config, maar van alle kaarten komt de Areca het beste uit de bus, jammer is alleen dat die kaarten niet echt goedkoop zijn.
Nou ben ik benieuwd wat de mensen er hier van vinden. De onderdelen van het eerste systeem heb al lang genoeg over nagedacht, voor de onderste variant hoor ik graag jullie meningen. Misschien heeft iemand goede ervaringen met verschillende Raid kaarten en kan mij inzicht geven in andere opties. Daarnaast wat vinden jullie ervan? Doen, niet doen... ik weet het niet meer...
Daarvoor open ik ook dit topic