[SiliconImage RAID0] Pc staat poosje stil

Pagina: 1
Acties:

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 11:39

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Beste tweakertjes,

Zo te zien zijn er al HEEL VEEL topics over RAID0. Echter kan ik niet zo goed iets vinden over mijn probleem omdat ik niet weet hoe dit probleem heet.
Ik heb een Asus A8N Sli deluxe met een NVRAID en Silicon Image 3114 controler.
Nu gebruik ik die van de silicon image. Ik weet niet of deze wel beter is maar aangezien je hiervoor een stuk meer betaalde ging ik daar maar vanuit :9
Ik heb een RAID 0 config met 2 Maxtor SATA1 schijven van 200Gb.
Vanaf het begin af aan heb ik alleen het "probleem" dat mijn pc soms "stil" staat. Stel ik start iets simpels als Internet Explorer, dan zie ik al een deel van het Internet Explorer scherm komen... dan gebeurd er zo'n 20 seconden helemaal niets... en gaan de schijven weer flink ratelen...
Met grote dingen laden zoals een leven van bf2 ofzo gaat wel flink sneller (als bijv mn oude pc)!
Ik weet dat de toegangstijd langer is bij RAID 0, maar als ik BitComet of MSN opstart hoeft het toch niet zo te zijn dat ik 20 seconden wachten moet? Of is dit de prijs die ik betalen moet bij een raid 0 config?

Ik heb de nieuwste drivers van de silicon controler... firmware van mijn hd schijven kan ik niet zo makkelijk vinden en weet dus ook niet of die er wel zijn...
Ik heb ook mijn schijven Dynamic disks gemaakt maar dat boeit hem ook niet....
Verder draai ik WinXp sp2 met alle updates.

In mn systeem zit verder 2x Corsair XMS line 512mb en 2 x XMS line 256mb (1,5gb totaal)
en een AMD64 3500+ venice
een 450watt Silent Maxx voeding dus aan te weinig stroom mag het toch niet liggen denk ik.
Mn moederbord heeft de nieuwste bios en nforce drivers.

Wat kan dit allemaal zijn... volgens mij voldoe ik verder wel aan alle eisen...

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15
JanW23 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:55:
Vanaf het begin af aan heb ik alleen het "probleem" dat mijn pc soms "stil" staat. Stel ik start iets simpels als Internet Explorer, dan zie ik al een deel van het Internet Explorer scherm komen... dan gebeurd er zo'n 20 seconden helemaal niets... en gaan de schijven weer flink ratelen...
Met grote dingen laden zoals een leven van bf2 ofzo gaat wel flink sneller (als bijv mn oude pc)!
Ik weet dat de toegangstijd langer is bij RAID 0, maar als ik BitComet of MSN opstart hoeft het toch niet zo te zijn dat ik 20 seconden wachten moet? Of is dit de prijs die ik betalen moet bij een raid 0 config?
Je overige hardware kan je uitsluiten ik zie niet echt problemen daarmee. Je geeft echter aan dat je ook NVRaid hebt, ik zou die eens proberen en kijk of het probleem blijft.

Raid0 zou het sneller moeten maken en niet langzamer de problemen die jij hebt komen me echter niet bekend voor. Dus daar kan ik je niet verder mee helpen. De enige prijs die je betaald met Raid0 is als een schijf stuk gaat.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Maar als ik het gaat proberen met de andere controler... raak ik dan niet mn data kwijt???

Nog een ding... mn driver wordt geupgrade door Windows Update zelf...
Maar ik durf geen Firmware te flashen in de bios van de controler... Ik weet namelijk niet exact welke firmware ik van die site hebben moet omdat er meerdere firmware op staat van de 3114 controler.
http://www.siliconimage.c...=28&cid=15&ctid=2&osid=0&

En als ik dit ga flashen... herkent hij dan nog mijn oude config?

[ Voor 73% gewijzigd door JanW23 op 17-03-2006 16:18 ]

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

JanW23 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:13:
Maar als ik het gaat proberen met de andere controler... raak ik dan niet mn data kwijt???

Nog een ding... mn driver wordt geupgrade door Windows Update zelf...
Maar ik durf geen Firmware te flashen in de bios van de controler... Ik weet namelijk niet exact welke firmware ik van die site hebben moet omdat er meerdere firmware op staat van de 3114 controler.
http://www.siliconimage.c...=28&cid=15&ctid=2&osid=0&

En als ik dit ga flashen... herkent hij dan nog mijn oude config?
- Je firmware los flashen gaat niet werken als je een op het moederbord bij geplaatste Silicon Image controller hebt ben ik bang.
- de NVraid optie maakt je HDD's niet sneller dan ze zijn (en dat is hoogstwaarschijnlijk langzamer als dat de controller kan verwerken, welke van de twee dan ook), wat echter volgens mij wel het geval is, is dat de SI controller gewoon aan de PCI bus hangt en dus beperkt wordt in zijn bandbreedte naar de rest van het systeem met de maximale snelheid van de PCI bus ~133MB/s en daar heb je met de geintegreerde NV controller geen last van.
- switchen van SI naar NV RAID (en andersom) kan niet met behoud van data.

Weet je zeker dat de oorzaak niet ergens anders ligt (VEEL te grote cache voor IExplorer bv, een enorme recent documents list in je profile?, of whatever?)

[ Voor 7% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 17-03-2006 16:35 ]

Laat maar.. .

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Nee ik houd mijn systeem altijd uber schoon en zo min mogelijk onzin programma;s erop..
Tijdelijke internet bestanden heb ik ingesteld staan op 20Mb dus dat kan nooit veel wezen... Een nieuw profiel (gebruiker) haalt ook niets uit.. en dan begin in feite met een schone lei....

Tevens... zou het wel via je gewone pci-bus gaan? En niet pci-e?

[ Voor 12% gewijzigd door JanW23 op 17-03-2006 16:56 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 16:22
Die Silicon controller hangt inderdaad aan de PCI-bus. Verder is de NVRAID op zich wel sneller, aangezien die SATA300 ondersteund (weet alleen niet of je schijven het ondersteunen). Kijk eens in de Event Viewer of die fouten geeft (uitvoeren: eventvwr)

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Hmz... dan maar es alles backupen naar een andere schijf met system state.... met een ASR floppy moet ik alles dan als het goed is weer exact terug kunnen zetten zoals mijn systeem was...
Ik kan het proberen om de Nvraid te gebruiken... mijn schuiven ondersteune die hogere snelheid niet...

Maarja deze operatie gaat dan wel even duren... Is er niets anders? Moet toch gewoon kunnen werken neem ik aan.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Aahh damnit... veel te veel data om zomaar te backuppen...
merk nu iets irritants dat hij bij het afspelen van Divx ook om de 2 minuten even 3 seconden stilstaat en weer verder gaat... heel vervelend!
Hebben jullie nog geen idee? Lijkt wel een Fujitsu siemens Amalio laptop :P

Ik zit me net bedenken.. hebben mijn hd's meer bufferruimte nodig ofzo? OF kan ik dat niet eens hoger instellen in Windows? Omdat het beeld stilstaat.... ik hd activiteit krijg.... weer verder speelt.... en de hd activiteit weer weg is.... verder heb ik bijna geen processen op en wordt er maar 10% cpu tijd verbruikt en 360 mb geheugen van de 1,5 gb

[ Voor 39% gewijzigd door JanW23 op 26-04-2006 22:23 ]

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
als je kunt backup alles en ga over op nv raid
deze werk een stuk beter en is een stukje sneller
zelf ondervonden heb ook die klote chip op mijn bordt zitten
gr bastian
Pagina: 1