Toon posts:

LaCie Etherdisk 1TB

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hebben gezocht maar niet de info kunnen vinden die ik wilde hebben.

Op dit moment heb ik 5.5TB in mijn hoofd computer zitten.. ik wil verder gaan uitbreiden maar dan extern.. Ook zou ik het mooi vinden dit te kunnen combineren met een klein servertje.
Ik was aan het denken aan de LaCie Etherdisk aangezien deze betaalbaar is.

**LaCie Ethernet Disk 1 TB
Creëer meer opslagruimte op het netwerk van uw kantoor, voor het uitwisselen van belangrijke bestanden, back-up van essentiële data en het archiveren van uw mappen, met de LaCie Ethernet Disk. Hij is nu verkrijgbaar met een Gigabit-ethernetinterface en geeft fileservers de ruimte door te zorgen voor onafhankelijke, stand-alone opslag, toegankelijk voor iedereen op het netwerk. De LaCie Ethernet Disk kan worden gedeeld door wel 25 gebruikers tegelijk en kan ook van op afstand worden aangesproken via het web (http of ftp). Gebruik het beheerprogramma met webinterface, met een keuze uit verschillende talen, voor gemakkelijke configuratie. Vanwege het robuuste ontwerp van aluminium kan er een monitor of andere apparatuur op staan en past hij in een 19-inch rek.
Voordelen voor de gebruiker:
Aangestuurd door Windows® XP Embedded
Vier Hi-Speed USB 2.0-poorten voor capaciteitsuitbreiding
Toegangsbeheer: verschillende uitwisselingsniveaus, groepen en gebruikersbevoegdheden
Compatibel met Windows, Mac, Linux en UNIX
Afbeeldingslocatie: http://data.icecat.biz/img/norm/low/342172-4632.jpg

SpecsAlternatievenAccessoiresGebruikerservaringen
Harde schijf
Intern
Rotatiesnelheid 7200 RPM
Opslagcapaciteit 1000 GB
Omvang buffer 8 MB
Processor VIA C3 800Mhz
Type geheugen DDR
Harde schijf-interface Gigabit Ethernet
Verbindingsmogelijkheden
Aansluitingen 4 x Hi-Speed USB - 4 PIN USB Type A
1 x VGA - 15 pin HD D-Sub (HD-15)
1 x keyboard - 6 pin mini-DIN (PS/2 style)
1 x mouse - 6 pin mini-DIN (PS/2 style)
1 x Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
1 x Ethernet 1000Base-T - RJ-45
Gewicht en omvang
Afmetingen B x D x H 430 x 430 x 45 mm
Gewicht 9350 g
**

Heeft misschien iemand ervaring met deze?
Ik zou graag willen weten hoeveel geluid hij produceerd, en hoeveel stroom hij verbruikt..
Er zit een Via CPU in.. dus veel kan ik het toch niet zijn???
Misschien zal hij hooguit voor de HDDs veel lawaai maken?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Dat is dus gewoon een Epia-PC met Linux XP Embedded dus, RAID en ongeveer 3 of 4 schijven erin.
Geen ervaring ermee, maar weet wel globaal hoe het werkt.

Je kan er waarschijnlijk ook gewoon XPe-programma's opzetten, zoals Apache etc.
Voor hetzelfde gemak kun je dus een los systeempje kopen, het enigste voordeel hiervan is dat het netjes is afgewerkt, en het zo te configureren is ipv alles zelf te doen.

[ Voor 51% gewijzigd door DarthPlastic op 17-03-2006 15:12 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
DarthPlastic schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:10:
Dat is dus gewoon een Epia-PC met Linux XP Embedded dus, RAID en ongeveer 3 of 4 schijven erin.

Voor hetzelfde gemak kun je dus een los systeempje kopen, het enigste voordeel hiervan is dat het netjes is afgewerkt, en het zo te configureren is ipv alles zelf te doen.
Aangestuurd door Windows® XP Embedded |:( |:(

• DarthPlastic
ilovetechno schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:13:
[...]

Aangestuurd door Windows® XP Embedded |:( |:(
Niet zo negatief!
Je weet helemaal niet of het goed werkt, of niet!

Ik had verwacht dat ze voor zo'n mini-apparaatje Linux zouden pakken, maar ze zullen vast goede redenen hebben gehad om XPe te gebruiken.
Wat dacht je van je eigen programma's draaien, en de zaak beheren in een vertrouwde omgeving?
Dit is de meeste gebruikers meer waard dan misschien wat meer stabiliteit.

En XPe is ook vrij stabiel hoor, zeker in een omgeving waar hij maar een paar programma's te draaien heeft... :)

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:10:

Maar niet z'n compleet systeempje met 1TB!
Daarbij komt dat er 2 jaar Fab garantie op zit!
En niet te vergeten een Windws XPe liecentie (Windows XP Embedded zal in principe ongeveer dezelfde functionaliteit als haar desktop-varianten hebben, met zelfs nog wat extra toepassingen zoals een verbeterd Write-Filter, compact PCI en de mogelijkheid om op te starten van flash of cd-rom. Ook zijn er meer beveiligingen ingebouwd, om de stabiliteit van het systeem te waarborgen. )

[edit]
En ik zou hier alleen een FTP server, Emule+ en Azureus op willen draaien (24/7/365)
Of raden jullie dan toch een ander systeem aan?
Hij moet in iedergeval zeer zeker stil zijn en weinig energie verbruiken (deze maakt gebruik van een via cpu!). 1 TB vind ik heel mooi meegenomen..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 16:01 ]

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:50:
[...]

Maar niet z'n compleet systeempje met 1TB!
Daarbij komt dat er 2 jaar Fab garantie op zit!
Daarom zou ik voor dat ding gaan.
Ik weet niet hoeveel kennis je hebt met het zelf opzetten van zulke dingen, maar voor het gemak kun je dus dit ding prima gebruiken.
Ook lijkt het me dat je hem vanwege de VGA-poort als normale PC kunt gebruiken.
Misschien geen Office enzo, maar wel om door je bestanden te browsen, of ze vanaf het ding via FTP te versturen.

Mooi ding verder ;)
Hoe duur eigenlijk? Lijkt me wel in de buurt van de 500€, waaarschijnlijk zelfs meer....

edit:
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:50:
[...]
[edit]
En ik zou hier alleen een FTP server, Emule+ en Azureus op willen draaien (24/7/365)
Of raden jullie dan toch een ander systeem aan?
Hij moet in iedergeval zeer zeker stil zijn en weinig energie verbruiken (deze maakt gebruik van een via cpu!). 1 TB vind ik heel mooi meegenomen..
Epia is nauwelijks lawaai, je hoort alleen de schijven zachtjes spinnen.
FTP kan er sowieso op, maar Emule is misschien nét iets te lastig ivm XPe wat eropzit, en Azureus wordt nog moeilijker, omdat dit programma veel geheugen vreet.
Wil je een server die dit écht allemaal kan, dan moet je eigenlijk je eigen OS gebruiken.

Toch is het (als het eenmaal draait) prima geschikt voor dit werk.
Kan ook zijn dat je (omdat het dus een complete PC is) de XPe eraf kan gooien, en bv WSrv2003 erop kan zetten.

(Tip: Op dit moment ben ik zelf XPe aan het downloaden, om eens te kijken wat je er allemaal mee kan. Waarschijnlijk is het een gestripte XP, en draaien verder alle programma's. Als je de tijd ervoor hebt, raad ik je aan dit ook te doen, dan weet je hoe je server ongeveer te besturen wordt)

[ Voor 48% gewijzigd door DarthPlastic op 17-03-2006 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:58:
[...]

Daarom zou ik voor dat ding gaan.
Ik weet niet hoeveel kennis je hebt met het zelf opzetten van zulke dingen, maar voor het gemak kun je dus dit ding prima gebruiken.
Ook lijkt het me dat je hem vanwege de VGA-poort als normale PC kunt gebruiken.
Misschien geen Office enzo, maar wel om door je bestanden te browsen, of ze vanaf het ding via FTP te versturen.

Mooi ding verder ;)
Hoe duur eigenlijk? Lijkt me wel in de buurt van de 500€, waaarschijnlijk zelfs meer....
LaCie Ethernet Disk 1TB (10/100Mbps) € 861,96 17-03
LaCie Ethernet Disk 500GB (10/100Mbps) € 649,- 06-03
En er is nog een 1.5 TB en een 2TB in omloop.. die zitten dacht ik boven de 1500 euro...
(Tip: Op dit moment ben ik zelf XPe aan het downloaden, om eens te kijken wat je er allemaal mee kan. Waarschijnlijk is het een gestripte XP, en draaien verder alle programma's. Als je de tijd ervoor hebt, raad ik je aan dit ook te doen, dan weet je hoe je server ongeveer te besturen wordt
(Van tweakers nieuws: Microsoft lanceert Windows XP Embedded)
Microsoft lanceert Windows XP Embedded
Door Mark Timmer - donderdag 29 november 2001 - 14:01 - Bron: WebWereld - Views: 431
Iets meer dan een maand nadat de 'normale' Windows XP in de winkel verscheen, is Microsoft nu klaar met de embedded versie ervan. Windows XP Embedded zal in principe ongeveer dezelfde functionaliteit als haar desktop-varianten hebben, met zelfs nog wat extra toepassingen zoals een verbeterd Write-Filter, compact PCI en de mogelijkheid om op te starten van flash of cd-rom. Ook zijn er meer beveiligingen ingebouwd, om de stabiliteit van het systeem te waarborgen.

Microsoft is van mening dat het niet lang meer zal duren totdat standalone embedded apparaten verleden tijd zijn. De toekomst ligt bij communicatie tussen apparaten onderling, en eventueel ook nog met internet. Het is dan natuurlijk nog maar wel even de vraag of apparatuur zoals een pinautomaat geschikt is voor een aansluiting op het betrekkelijk onveilige internet. In deze toekomstbeelden ziet de softwaregigant zichzelf vanzelfsprekend als middelpunt. Windows XP Embedded moet een veel groter marktaandeel krijgen en het kernsysteem van de embedded apparatuur worden. Hiervoor zal echter nog wel een hoop moeten gebeuren, aangezien besturingssystemen zoals Unix, Linux en BeOS op dit moment nog overheersend zijn.

Wat betreft de markt van 'real-time' besturingssystemen ziet Microsoft ook mogelijkheden voor haar software. Hieronder verstaat men systemen die zeer stabiel zijn en direct commando's kunnen verwerken, en bijvoorbeeld gebruikt worden in organisaties zoals een ziekenhuis. Aangezien Windows en Linux nog niet betrouwbaar genoeg zijn voor dit soort toepassingen, werkt Microsoft aan Windows CE .Net. Nog voor het eind van het jaar moet dit programma op de markt zijn, aldus WebWereld.

En geheugen kan ik denk ik wel zo bijplaatsen lijkt me:S?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 16:05 ]

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mag verwijdert worden...

[ Voor 87% gewijzigd door ElementriX op 17-03-2006 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha ja zag het nog net... waren geen etherdisks maar gewone usb/fireware...

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:37

ThaHandy

Discovery Channel

extren uitbreiden met eSATA case of een SATA multilane case?

[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 17-03-2006 16:17 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
offtopic:
Waar gebruik je zo'n inmense opslag voor?

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:15:
extren uitbreiden met eSATA case of een SATA multilane case?
Daar zal ik dan weer een appart SATA kaart voor moeten inbouwen... Heb daar de plaats niet meer voor.
Daarnaast zou ik het fijn vinden weer een klein servertje erbij te hebben...
Die lacie heeft een leuke combinatie...
Alleen hoop ik toch wel dat zijn stroom verbruik laag is, weinig geluid maakt.
En dat hij het natuurlijk aan kan om emule en azureus te draaien...
arnoman schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:38:
offtopic:
Waar gebruik je zo'n inmense opslag voor?
Ik denk als als je alles had gelezen dat je emule en azureus tegenkwam...
Daarnaast heb ik een heftig Order Entry systeem draaien (gebouwd voor een bedrijf) voor te testen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 16:53 ]

• DarthPlastic
Wel duur spul, maar je hebt er ook wat aan iig ;)

In een epia zitten vaak 1 of 2 geheugensloten (DDR PC2100 bij de nieuwe met 1 slot, of PC133 2 sloten bij de oudere).
Lijkt me dat er een nieuwe epia inzit (M10000 ofzo) vanwege de USB2.0.
Uitbreiden kan, maar dan verlies je het hele all-in-one concept.
En 1TB lijkt me voldoende voor voorlopig :)

Mocht je willen uitbreiden dus, dan moet je of USB-hdd's gebruiken, of een SATA-controllerkaartje gebruiken.
Maar waarschijnlijk is deze al gebruikt voor een bestaand SATA-kaartje, of evt voor de Giglan-interface.

Dan heb je dus een probleem, en moet je óf de bestaande disks vervangen (en XPe intact houden), óf wat IDE-disks erbij frotten (kan ook dat XPe op IDE flashdisk staat), óf USB-hdd's gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 17:00:
Wel duur spul, maar je hebt er ook wat aan iig ;)

In een epia zitten vaak 1 of 2 geheugensloten (DDR PC2100 bij de nieuwe met 1 slot, of PC133 2 sloten bij de oudere).
Lijkt me dat er een nieuwe epia inzit (M10000 ofzo) vanwege de USB2.0.
Uitbreiden kan, maar dan verlies je het hele all-in-one concept.
En 1TB lijkt me voldoende voor voorlopig :)

Mocht je willen uitbreiden dus, dan moet je of USB-hdd's gebruiken, of een SATA-controllerkaartje gebruiken.
Maar waarschijnlijk is deze al gebruikt voor een bestaand SATA-kaartje, of evt voor de Giglan-interface.

Dan heb je dus een probleem, en moet je óf de bestaande disks vervangen (en XPe intact houden), óf wat IDE-disks erbij frotten (kan ook dat XPe op IDE flashdisk staat), óf USB-hdd's gebruiken.
Mja, zou de disks kunnen vervangen dan.. maar denk niet dat dat nodig is.. ik zal die hele TB niet helemaal nodig hebben.. maar meer als buffer...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem ondertussen maar besteld bij SallandAuto..
Ik had vantevoren gemailt of ze misschien meer wisten over dit apparaat... maar helhaal...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 17:46 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wel opvallend dat dit apparaat 25 gebruikers tegelijkertijd aankan. XP Pro kan maar 10 'concurrent connections' tegelijk aan immers. Kan dus kostentechnisch wel interessant zijn als je een Windows fileservertje wilt. (anders moet je een Windows server OS kopen)

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
DarthPlastic schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:17:
[...]

Niet zo negatief!
Je weet helemaal niet of het goed werkt, of niet!

Ik had verwacht dat ze voor zo'n mini-apparaatje Linux zouden pakken, maar ze zullen vast goede redenen hebben gehad om XPe te gebruiken.
Wat dacht je van je eigen programma's draaien, en de zaak beheren in een vertrouwde omgeving?
Dit is de meeste gebruikers meer waard dan misschien wat meer stabiliteit.

En XPe is ook vrij stabiel hoor, zeker in een omgeving waar hij maar een paar programma's te draaien heeft... :)
Er stond Linux.. Ik heb niets tegen Windows :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik kan vrij goedkoop een 500gig model krijgen, maar ik vindt 500gig dus weer net iets te weinig.
In de manual en specsheet wordt geen woord gerept over wanneer er een schijf kapot gaat hoe deze vervangen moet worden. Behalve dan als dit binnen de garantie periode valt, hij door Lacie wordt vervangen.

Wat ik me dus afvraag is of je hem zelf kunt upgraden naar die 2TB. Ik neem aan dat ze gewoon 4x500Gig PATA of SATA gebruiken. Kan iemand zo'n ding eens open schroeven voor mij :+ ? En stel dat er eens +500gig hd's komen, zou hij die extra ruimte kunnen gebruiken?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik kan niet wijs worden of deze nu raid mogelijkheden heeft.
Lijkt me namelijk zwaar irritant om 800 E aan storage uit te geven voor een MKB en dan tegen het probleem lopen dat er een schijf klapt. De buffalo terastation is anders een veel beter alternatief.

Weet iemand toevallig of deze raid 0,1,5,10 aankan ?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

TiMMieJ schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:36:
Ik kan niet wijs worden of deze nu raid mogelijkheden heeft.
Lijkt me namelijk zwaar irritant om 800 E aan storage uit te geven voor een MKB en dan tegen het probleem lopen dat er een schijf klapt. De buffalo terastation is anders een veel beter alternatief.

Weet iemand toevallig of deze raid 0,1,5,10 aankan ?
Ik heb contact gehad met de Lacie Tech support benelux. De Lacie Ethernet Disk heeft geen raid mogelijkheden. Tis echt puur een Via Epia moederbordje met 4 IDE aansluitingen. De schijven zijn gespanned, dus 500Gig halen ze met 2x250Gig te spannen etc. De bootpartitie maakt deel uit van die span en is ongeveer 4gig groot (bevat een windows Embedded installatie).

Als een schijf uitvalt ben je alles kwijt 8)7 . Daar maken ze ook geen reclame voor, dit is puur voor niet-belangrijke informatie die je snel kwijt moet of moet delen (gigabit uitbreiding). Backuppen kan via firewire of usb2.0 bij de nieuwere modellen.

Mocht een schijf uitvallen en je repareerd hem zelf door een andere schijf te plaatsen dan kun je die xp installen aan de hand van een downloadbare restore cd.

Aan de andere kant zou je natuurlijk wel gewoon zelf een gewone XP of linux erop kunnen zetten en dan met software raid aan de gang gaan.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16
Mm, wel jammer dat het 2 schijven zijn en geen raid.
Ik zit zelf ook te kijken naar een systeem van rond de 500GB. Maar ik wil dat als er een schijf uitvalt hij gewoon doordraaid, raid nodig dus.

Maar daarnaast wil ik standaard ethernet erop hebben. Wordt denk ik toch maar zelfbouw. :)

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:10
Een collega van mij heeft linux geinstalleerd op zijn Lacie ethernet. Ook heeft hij het geheugen uitgebreid. Kwa tweaking is dit nog best een interessant apparaat.

Ben wel benieuwd of een oude 256mb / 500gb versie te upgraden is naar 1gb en 4x 1TB disks :)

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Pagina: 1