Toon posts:

[DVD-RAM] DVD±Brander Firmware terugzetten mislukt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, wat ik al vaker ben tegengekomen in de search, maar waar ik telkens op oplossingen stuitte waar ik helaas weinig mee kan. Ik heb ook al het internet afgestruind, maar ben niet tevreden en hoop hier een oplossing te vinden.

Het probleem is dat ik een DVD±brander, type [LG] HL-DT-ST DVDRAM GSA-4120B heb en onlangs heb geprobeerd om de firmware up te daten. Uiteraard mislukte dit.
Ik ben meteen naar deze site gegaan en kwam wat jaren oude topics tegen die het hadden over MTKflash, waarmee je vanuit DOS een .bin bestand kunt terugzetten. Het probleem is voor mij echter dat ik nergens een .bin bestand kan vinden met firmware van het bovengenoemde type DVD brander.
Wel staan er her en der op internet windows exe-bestanden die vereisen dat allerlei programma's worden uitgeschakeld, de betreffende brander als sec. master is ingesteld, maar telkens krijg ik na zo'n 10 seconden een error tijdens dat updaten in windows.

Even voor de duidelijkheid, ik heb de moed nog niet opgegeven, ik heb het idee dat de brander nog niet kapot is, want hij staat altijd in de bios aangegeven (ongeacht in welke poort hij op het moederbord zit aangesloten). Ook in het configuratiescherm en Deze computer is hij te zien (als CD-rom-station). Momenteel zit er een COR1-firmware op volgens zo'n updateprogrammaatje (die hem naar versie A102, de oorspronkelijke versie, wil updaten). Deze firmware is er volgens mij opgekomen nadat ik met een opstartdiskette in DOS was gekomen, want daarvoor werd hij ook niet meer in de BIOS gedetecteerd, sindsdien wel weer.

Nou ja, ik heb er helaas te weinig verstand van, dus daarom deze oproep. Mocht ik toch een topic over het hoofd hebben gezien die echt over het zelfde probleem gaat (en niet 'er veel op lijkt'), dan zou ik graag een verwijzing zien en mag deze worden gesloten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
indien het flashen weigert, direkt nogmaals flashen, soms werkt het de 2 keer wel.

info over flashen en bin files

www.cdfreaks.com
http://forum.rpc1.org/portal.php

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:41:
indien het flashen weigert, direkt nogmaals flashen, soms werkt het de 2 keer wel.

info over flashen en bin files

www.cdfreaks.com
http://forum.rpc1.org/portal.php
Daar heb ik al wat rondgeneust en over die site met firmware; daar staan geen losse bin files tussen, alleen exe files waar ik niks aan heb als ik MTK flash zou willen gebruiken. Met die exes die op de firmware site staan, werkt het dus ook niet.

Het blijft voor mij vreemd dat de brander nog gewoon herkend wordt in bios en windows, alleen is de firmware zodanig aangepast, dat hij in Deze computer als een CD-rom-speler wordt gezien. Het schuifje gaat overigens niet open als ik op het knopje druk. Moet ik nog verder rondzoeken naar hulp of alvast een nieuwe brander bestellen?

• jan99999
  • Laatst online: 28-02 18:36
hang de brander alleen aan de kontroller(alleen aan de kabel) en probeer opnieuw.

hang hem in een andere pc

hij moet wel aan de kontroller van de moederbord hangen en niet aan een losse kontroller.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Heb je de firmware extractors ook gevonden?
Die halen de bin uit de .exe file.
Was destijds voornamelijk voor Liteon firmwares, maar wie weet werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door XthinkZ op 19-03-2006 12:21 ]

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Grappig, ik heb laatst ongeveer dezelfde brander aangeboden gekregen omdat deze 'kapot' was, er hoefde alleen nieuwe firmware op.

Wat je moet doen is met mtkflash (let op versienummer!) een binfile erin gooien.
Andere schijven mogen gewoon aangesloten blijven, maar ivm risico om van je HDD een brander te maken zou ik deze wel even losmaken :)

Op het forum van CDFreaks is overal het 'regiovrij' en 'riplock' -vrijmaken te vinden.
Misschien is dit niet wat je zoekt, maar de hiervoor aangepaste firmware-bestanden worden vaak in BIN geleverd.

Zoek anders even op "Liggy&Dee" of "L&D", die bieden ook gewone (ongemodde) bins soms aan.

Veel succes, je hoeft iig geen nieuwe brander te bestellen, herflashen moet namelijk werken 8)

Wel moet alles met een DOSfloppy, dus als je in Windows komt zit je sowieso al verkeerd.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:56
Ik las laatst een post van iemand die een programma had waarmee je een .bin uit een .exe kan halen.
**gevonden. Zie hier voor Splitt32, ik heb geen idee of en zo ja, hoe goed dit werkt, dus succes :)
<edit>Red je het ook niet met de firmware op deze pagina? (even zoeken op 4120)

[ Voor 18% gewijzigd door 0siris op 19-03-2006 12:27 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik heb het Splitt32-programma gebruikt om een .bin bestand uit het A102Auto.exe bestand te halen. Deze heb ik vervolgens, samen met MTKFlash 1.83c op een diskette gezet. De DVD-brander is als primary master aangesloten en de PC is in DOS geboot.
Ik heb MTKFLASH 1 W /B /M A102AUTO.BIN ingetypt (zoals het op een site stond beschreven). Na een druk op de Enter-knop krijg ik te zien:
Port: 1f0, Master/Slave: a0

Het witte liggende streepje (uit DOS) knippert 1 regel daaronder. Inmiddels al bijna 5 minuten. Zo lang mag het flashen toch niet duren? Ik ben bang dat er iets foutgaat als ik op escape druk om de handeling af te breken. Wat moet ik doen?

ps: als ik MTKFLASH C intyp (dat is om de devices te checken) en de primary master selecteer, komt er ook Port: 1f0, Master/Slave: a0 te staan. Ook dan moet ik wachten, maar ik druk op Esc en de volgende boodschap verschijnt:
Status = 51, should be 70
ERR: User break

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels ook geprobeerd met .bin files van enkele andere .exe-bestanden van die site met firmware, helaas blijf ik dezelfde foutmelding houden bij MTKflash.
Ook in veilige modus opstarten met Administrator in XP en dan de firmware executable proberen uit te voeren, leidt nog steeds naar dezelfde foutmeldingen. Hierbij heb ik dus zoveel mogelijk processen beëindigd zonder dat de PC crasht of afsluit, de virusscanner en firewall uitstaan, net als de schermbeveiliging (dit staat allemaal vermeld in een textbestandje van een 'officiële' LG-firmware).

Ook andere maatregelen die daarin stonden vermeld (sluit de DVD speler aan als secondary master, zet de jumpers op master [stond ie al], sluit geen andere devices op de IDE-kabel van de brander aan) heb ik uitgevoerd, maar telkens blijft het updaten falen.

Ik heb het dus nu met MTKflash 1.83c geprobeerd met verschillende .bin bestanden (verkregen met splitt32 uit verschillende windows exe firmware-updaters) net als het uitvoeren van de windows firmware updates, zelfs vanuit veilige modus. Telkens als ik dat probeer, gaat het lampje van de brander knipperen, er is dus wel contact, maar daar blijft het bij; als het updaten een error aangeeft of het programma vastloopt, blijft het lampje van de brander knipperen tot de pc opnieuw is opgestart.

Ik denk dat ik maar contact opneem met de betere pc-speciaalzaak en m'n brandertje daar aflever, in de hoop dat zij er nog wat aan kunnen proberen te veranderen. Anders moet ik m'n portemonnee maar opentrekken en een nieuwe bestellen :'(

ps: is er echt niemand die ervaring heeft met LG branders (het liefst de 4120B) en dan met firmware updaten/terugzetten? Zo ja, post a.u.b. wat ik moet doen

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Had je hem nu al in een andere pc geprobeerd? Vaak als flashen misgaat raakt de pc in de war (of was dat al, en daardoor mislukt het flashen), maar is er feitelijk niks aan de brander veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
drfruit schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:30:
Had je hem nu al in een andere pc geprobeerd? Vaak als flashen misgaat raakt de pc in de war (of was dat al, en daardoor mislukt het flashen), maar is er feitelijk niks aan de brander veranderd.
Helaas, dat mocht ook niet baten. Ik ga hem maar naar een computerzaak brengen en hopen dat zij hem nog kunnen redden. :|

Verwijderd

Topicstarter
De winkel kon er niks mee, volgens hen moest de chip oid vervangen worden en dat kon alleen bij de fabrikant (LG) zelf. Bovendien werd dat afgeraden omdat het te duur is (kun je nog beter een nieuwe kopen). Ik bewaar de brander maar in de hoop dat er ooit nog een oplossing komt.

Ik heb vandaag maar een nieuwe DVD+/-brander (16x; dual layer) gekocht, van het merk Benq (type DW1650). Voor een aanbiedingsprijs van 40 euro in het lokale PC-winkeltje kon ik hem niet laten liggen, ze hadden hem nog op voorraad ook. :P

In ieder geval bedankt voor de hulp enzo. Mocht er toch nog een oplossing zijn die ik helemaal over het hoofd heb gezien, dan hoop ik dat iemand hem nog zou willen posten. Voor de rest mag het topic wel dicht.

Groeten :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

DarthPlastic schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:46:

[..]

Zoek anders even op "Liggy&Dee" of "L&D", die bieden ook gewone (ongemodde) bins soms aan.
Die modden alleen BIOSsen van NEC DVD branders.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1