Toon posts:

XP-120 met Akasa fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wil een nieuwe CPU koeler gaan kopen en had de volgende in gedachten:XP-120 in combinatie met de Akasa 183 L2B

Ik heb al vele reviews over dat ding gelezen en daar komt ie overal zeer goed uit, nu vraag ik me alleen nog of af of de combinatie goed geschikt is voor overclocken...

Hoop dat iemand van jullie ervaringen heeft met de heatsink en/of fan...

Alvast bedankt,

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 22:28
volgensmij is deze setup prima met overclocken je moet alleen wel rekening houden met dat je de fan voluit moet zetten en dat natuurlijk weer meer herrie maakt dan dat je hem bijv. op 7v laat lopen.

http://www.hardware.info/...ellen_en_Grafieken/633/14

Hier kan je zien dat hij samen met zjin nog iets grotere( en betere broer) de SI 120 eigenlijk bij hoge wattage als een van de weinige overblijft.

Overclock potentie genoeg lijkt me zo

( ps. de tabel is met een fan op low speed, de volgende pagina, is met hi speed)

hoi

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Makkelijk te doen.
Ik draai een XP-120 met eee Papst fan welke op 12v 55cfm geeft en die op 85% draait ofzo.......dus die akasa fan red het ook met gemak.
Ligt er ook aal welke proc je wilt koelen hoor, Prescott zal moeilijker zijn dan een Venice bv.

Gabriël AM5

Verwijderd

Ja maar hoe duur is dat bij elkaar? Kun je anders niet beter voor een goedkoop watersetje gaan?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35

sapphire

Die-hard pruts0r

setjes van die prijs wíl je neit eens in je pc hebben......pure troep.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Prescott, maar ben niet van plan om echt "die hard" te gaan overclocken (tenzij ik de smaak te pakken krijg natuurlijk)
Mijn temp is nu ook al heel mooi, heb nu een Artic Freezer 7 Pro erop, maar dat ding is gewoon niet mooi, veel te groot en komt bijna door mijn window heen (het oog wil ook wat)

Prijs valt wel mee (mijn mening he) voor die XP-120 betaal je bij Salland 47.00 en die Akasa fan bij Komplett 12.50.
Salland is in Raalte en ze hebben daar ook een afhaalpunt en woon er dichtbij dus geen verzendkosten.

Waterkoeling, tsja ik weet het niet, is mij een beetje te link denk ik. Weet er niet veel vanaf hoor en heb er ook nog geen reviews enzo over gelezen. Maar water + PC, ik weet niet maar ik vind het een rare combinatie.

@Mielmania: op de tweede lijst is de temp hetzelfde, klopt dat wel? kan een hele domme vraag zijn hoor maar volgensmij is dat fout.

En voor ik het vergeet: die Akasa heeft een 3 pins aansluiting met een 4 pin verloopstukje. Maar krijg ik dan wel de functie die bij die 4 pin hoort? Als je een vierde heb kan je hem toch daarmee regelen? En is het trouwens slim om je CPU fan op een fancontroller aan te sluiten? of kan je die beter op je mobo doen.

Groeten, Alex

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Voor die prijs heb je ook bijna een bigwater, die is nog wel iets duurder. maar die presteerd wel redelijk voor die prijs.

Portfolio

Verwijderd

Inderdaad, een Bigwater SE set heb je al voor 75 euro.

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 19:24:
Ik heb een Prescott, maar ben niet van plan om echt "die hard" te gaan overclocken (tenzij ik de smaak te pakken krijg natuurlijk)
Mijn temp is nu ook al heel mooi, heb nu een Artic Freezer 7 Pro erop, maar dat ding is gewoon niet mooi, veel te groot en komt bijna door mijn window heen (het oog wil ook wat)

Prijs valt wel mee (mijn mening he) voor die XP-120 betaal je bij Salland 47.00 en die Akasa fan bij Komplett 12.50.
Salland is in Raalte en ze hebben daar ook een afhaalpunt en woon er dichtbij dus geen verzendkosten.

Waterkoeling, tsja ik weet het niet, is mij een beetje te link denk ik. Weet er niet veel vanaf hoor en heb er ook nog geen reviews enzo over gelezen. Maar water + PC, ik weet niet maar ik vind het een rare combinatie.

@Mielmania: op de tweede lijst is de temp hetzelfde, klopt dat wel? kan een hele domme vraag zijn hoor maar volgensmij is dat fout.

En voor ik het vergeet: die Akasa heeft een 3 pins aansluiting met een 4 pin verloopstukje. Maar krijg ik dan wel de functie die bij die 4 pin hoort? Als je een vierde heb kan je hem toch daarmee regelen? En is het trouwens slim om je CPU fan op een fancontroller aan te sluiten? of kan je die beter op je mobo doen.

Groeten, Alex
De 3-pins aansluiting is om aan te sluiten op je moederbord. Hierbij heb je een extra functie (ik denk dat jij die bedoelt), namelijk het uitlezen van de fanspeed en soms kun je je fan dan ook met software instellen.

De 4 pins aansluiting sluit je aan op je voeding maar je gebruikt maar 2 pinnen van de 4, dus je hebt juist geen extra functie en kunt dus de speed niet uitlezen.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
er bestaat ook een 4-pins aansluiting op een moederbord die een PWM signaal stuurt naar de fan , die deze dan gebruikt in zijn interne elektronica om het toerental aan te passen , als je deze viede pin niet gebruikt denk ik wel dat je mobo je fan nog gaat regelen , ben er wel niet zeker van , maar deze doet dat dan met spanningsregeling , of een interne pwm in het mobo , in plaats van in de fan .

je 4-pins aansluiting , is in dit geval op je mobo gewoon een 3-pins aansluiting maar dan met een extra pin voor het PWM-signaal , en de 4 pins aansluiting die men meestal bedoelt bij een fanconvertor van 3 naar 4 pins is gewoon een converter van je fanstekkertje naar molex, dus dat stekkertje dat normaal in je cd-speler gaat.

een 3-pins aansluiting voor een fan kan bij mijn weten gewoon in een 4-pins fanaansluiting voor het moederbord.

op een fancontroller kan ook , maar dat is niet slim, tenzij je een slimme fancontroller hebt met tempsensors , dan zou ik gewoon zeggen dat je dat dan moet doen ,echt wel.

als je zeker bent dat je elke keer je een spelletje gaat spelen je knopje naar rechts gaat draaien zou ik het zeker doen.

[ Voor 16% gewijzigd door successor op 19-03-2006 11:09 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, heb inmiddels alles aangesloten en hij koelt hartstikke goed, heb niet veel tijd gehad dus nog niet een stress test gedaan ofzo, maar gemiddeld is me CPU zo'n 26 graden en daar klaag ik dus niet over.

Heb hem op een fancontroller aangesloten en dat werkt ook super.

Allemaal bedankt en van mij mag deze dicht...

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
probeer anders es de scythe shogun met papst fan, nog stiller en nog koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Die ziet er inderdaad ook fijn uit, maar qua afmeting in hoogte te vergelijken met de artic freezer pro en die had ik er eerst opzitten maar vond ik echt lelijk vanwege mijn window. Hij kwam er bijna doorheen. De XP-120 is ook groot maar niet in hoogte, is maar ongeveer 5cm en dat vind ik persoonlijk een pluspunt.
En heb de XP-120 net gekocht, en op pricewatch staat de scythe shogun voor 49.95 dus dat is dan weer net teveel om er nog bij te kopen...

Ben nu overigens wel nieuwsgierig geworden naar die Papst fans, daar hoor ik iedereen over, dus daar toch nog maar eens wat info over bekijken...

Blijf voorlopig dus nog maar met mijn XP-120 en dan na veel reviews te hebben gelezen te afgelopen week toch nog maar eens nadenken over waterkoeling...

Wel bedankt voor je tip, en het meedenken...

Verwijderd

Wil je flink gaan overclocken raad ik je toch watercooling aan. Ik heb zelf de Thermaltake BigWater 745 en mijn cpu (Pentium Socket 775 4 640 3,2Ghz @ 3,92Ghz) word hiero 30~32 stressed. Idle word ie 19 graden. Er zitten 2 radiators bij mijn set waarvan ik de 120x120mm niet aangesloten heb wegens ruimte gebrek.

Mocht je nou echt perse lucht cooling willen en heb je de herrie er voor over dan raad ik je sterk een Swifttech cooler aan met een Tornado fan. Met wat je nu wil kopen kan je ook wel klokken alleen zit je echt op je temps te letten. Bij watercooling heb je veel minder las van hoge temps. En bij de luchtcooling van Swifttech heb je ook niet zo'n last van hoge temps. Let er wel op dat die swiftech blokken allen goed presteren als er echt een flinke wind doorheen blaast!
Pagina: 1