[WLAN] Windows software ipv die van de fabrikant gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 23:12
Binnenkort ga ik een draadloze netwerk aanleggen, bestaande uit een Linksys broadband router WRT54GL en vier PCMCIA WPC54G adapters. Ik heb weinig praktische ervaring met WLAN's, maar wel wat op ingelezen. Ik heb nog wat vraagjes om de installatie zo vlekkeloos mogelijk te voorbereiden en te uitvoeren.
  • Ik las ergens dat het wordt aangeraden om niet de Linksys-programmatuur te gebruiken, maar dat wat reeds is ingebouwd in Windows XP SP2. Ik ben van plan om WPA2 te gebruiken, moet ik hiervoor ook die WPA2 update installeren, of is die al ingebakken in SP2?
  • Als het bovenstaande klopt, dan moet ik de "kale" drivers installeren. Doe ik dit dan door gewoon in Windows het kaartje erin te schuiven en de Windows New Hardware Wizard door te lopen? (En dan handmatig doorverwijzen naar de drivers op de CD, ipv vóór de hardware erin schuiven de CD installation wizard doorlopen?)
Tenslotte had ik van tevoren geprobeerd om de broadband router in te stellen puur via een draadloze verbinding. Vervolg was dat ik met elke wijziging in de wireless authentication instellingen de gerelateerde aanpassing moest doorvoeren in de Connection Profile van de adapter. Is het dan toch het beste om via een wired-verbinding de router in te stellen?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:37
Kwestie van smaak denk ik. De Windows manager is erg gelimiteerd qua features, vind ik.

De nieuwste Atheros drivers met bijbehorende utility bijv. vind ik erg prettig; je kunt profielen aanmaken (handig voor thuis/werk), je kunt het zendvermogen zien van de adapter, ACK errors, Frames drops, Signaalsterkte etc.

Je moet wel opletten dat je maar 1 tegelijk kunt gebruiken, omdat ze beide gebruik maken van de Wireless Zero Configuration service.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Veel bijgeleverde utilities geven problemen als niet onder een administrator account wordt gewerkt, vandaar de suggestie om dit door Windows te laten doen. De beschreven installatiemethode is idd correct. Kwestie van proberen met de bijgeleverde software en mocht het niet bevallen, Windows dit soort zaakjes laten afhandelen.
WPA2 ondersteuning zou je na moeten kijken bij Microsoft, weet ik niet.
Wat betreft configuratie van je router is het veel verstandiger om dit wired te doen; bedrijfszekerder, ook bij de eerste keer configureren afgeschermd en sneller.

Geen Ping, wel Pong

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:41
Ik heb zelf een Intel Pro/Wireless 2200 BG kaartje icm met een Asus WL500g router. Ik gebruik zelf ingebakken Windows Wlan tooltje. Hij heeft weinig functies dat wel. Maar het doet gewoon wat hij moet doen en daar gaat het mij om.

De driver kun je gewoon los installeren. Kaartje in je laptop, dan de wizzard van nieuwe hardware doorlopen en dan de driver van de CD kiezen.

Volgens mij ondersteunt de Windows XP tool geen WPA2 (alleen WEP en WPA). Ik gebruik zelf WPA dus met WPA2 heb ik geen ervaring.

Als je een WRT54GL koopt is het misschien handig om aangepaste firmware te draaien (ben zelf erg fan van DD-WRT). Hiermee kun je bijv. het zendvermogen van je router verhogen tot maximaal 250 miliwatt.

Success ermee :)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 23:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

WPA2 moet je inderdaad een upgrade bij microsoft voor halen: http://support.microsoft.com/?id=893357

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met de standaard utility van Windows kun je tijdens online gamen last hebben van ping uitschieters, om de 10 seconden ofzo. Ik gebruik voor mijn Asus Wlan kaartje nu de bijgeleverde software, waardoor ik het niet meer heb. Ik heb gehoord dat sommige Linksys-apparaten hier ook wel last van hebben. Als je niet online gamet merk je het verschil niet, lijkt mij.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En het is ook handig als je WLAN-kaart driver het ondersteunt. Laatste versie daarvan downloaden dus. En als je WPA met sterkere encryptie wil hebben: zet je WRT54GL op WPA-AES ipv de standaard WPA-TKIP, is ook al een stuk zekerder, zonder WPA2..

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

hufkes schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:38:
WPA2 moet je inderdaad een upgrade bij microsoft voor halen: http://support.microsoft.com/?id=893357
Dat werkt niet voor mijn Nederlandstalige XP home.
Duuh: http://www.microsoft.com/...59234f4483&DisplayLang=nl
:)

[ Voor 20% gewijzigd door VonFoX op 18-03-2006 19:46 ]

Yo.

Pagina: 1