[Excel] Automatisch gegevens kopieren naar ander blad

Pagina: 1
Acties:
  • 3.496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55231

Topicstarter
Het volgende is het geval. Ik heb nu 13 Excel-bestanden met gegevens in verschillende tabbladen. Deze zijn allemaal voorzien van dezelfde kolommen, maar met verschillende waarden. Wat ik nodig heb is een totaaloverzicht, zodat ik niet alle 13 documenten hoef te openen om te zien hoe het ervoor staat. Is het mogelijk om, wanneer ik een nieuwe rij invoer, dat deze nieuwe rij automatisch in een soort totaaloverzicht wordt gekopieerd?

En is het daarnaast nog mogelijk om dit totaaloverzicht 'up-to-date' te houden, d.w.z. dat deze zich automatisch bijwerkt na een wijziging in een tabblad waar hij de informatie uit gekopieerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

offtopic:
Je bent op het punt aangekomen dat het tijd wordt om na te denken over andere oplossingen dan 13 Excel sheets.
Natuurlijk kan dat. Moet het in Excel zijn? Dan is de beste oplossing waarschijnlijk een nieuw Excel-bestand met een stukje VBA dat de gegevens uit de andere haalt zodra je hem opent. Dit kan tijdrovend zijn en je moet er ook aan denken dat op één sheet maximaal 65536 regels passen. Bovendien moet je de VBA-code aanpassen zodra er een bestand van naam veranderd (al zijn daar ook wel weer oplossingen voor... 't is maar net hoe goed je VBA-kennis is).
Voor een beter overzicht zou ik Access nemen. Acces kan goed Excel-bestanden uitlezen en kan beter met grotere hoeveelheden data omgaan.
offtopic:
En denk er dan ook eens over na of het niet beter zou zijn de gegevens meteen in een database te proppen i.p.v. verdelen over spreadsheets.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VBA kennis heb ik in het geheel niet en met Access kan ik de opmaak niet zo mooi krijgen als ik dat met Excel wel kan (maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan Access...). Ik zal eens een voorbeeld posten dan zie je wat ik bedoel.

Zie hier: http://home.hetnet.nl/~vlechtwerken/gebouwee.xls

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 55231 op 17-03-2006 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

Mijn verhaal blijft staan. Je hebt de volgende keuzes:
  1. Blijven bij de huidige situatie.
  2. Zorgen dat de mastersheet elke keer dat 'ie geopend wordt de data uit de andere sheets haalt. Dit vergt aardig wat geprogrammeer, maar is zeker te doen. Nadeel: waarschijnlijk een beetje traag.
  3. Met standaard Excel functionaliteit (gewone celverwijzingen naar andere bestanden) de data binnenhalen. Dit is per definitie lelijk omdat het moeilijk is om alles mooi onder elkaar te krijgen.
  4. Het omdraaien van het bestaande model. Waarom staat niet alles al in één mastersheet?
  5. Aan de slag met Access. De data uit je voorbeeld laat zien dat je eigenlijk een database nodig hebt. Met een database heb je in ieder geval je data goed voor elkaar. Als je je zorgen maakt om de opmaak: daar zijn genoeg oplossingen voor (incl. exporteren naar Excel).
Zoals je ziet, geen makkelijke uitweg (behalve weglopen dan :)). Je zult er hoe dan ook werk in moeten stoppen. Je laatste post zegt eigenlijk dat alles zo moet blijven zoals het is, inclusief je eigen kennisniveau. Er zijn hier zat mensen die je willen helpen, maar je zult eerst zelf wat stappen moeten ondernemen.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enorm bedankt voor je reacties. Ik ga me toch maar eens verdiepen in Access!