[XP SP2] Waarom soms een boot probleem met XP CDROM?

Pagina: 1
Acties:

• WesleyVH
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoi mede tweakers,

Zoals sommigen misschien al ondervonden hebben wil de installatie CD van WinXP SP2 soms niet booten op een pc.

Dit kun je meestal oplossen door op te starten met de 6 disketjes of je HD even in een andere pc te steken en daar de HD klaar maken voor een installatie.

Ik heb gisteren m'n laptop (a6ja) ook terug geinstalleerd met een nieuwe HD en hier wou de CD ook niet booten van SP2. Er is geen floppy op m'n laptop en die HD'jes passen niet in een gewone pc en je kunt er ook geen 2 steken in een laptop. Nu heb ik dit alles kunnen oplossen met een BartPE cd, om zo de HD klaar te maken voor install.

Maar eigenlijk zou ik wel eens willen weten waarom je soms, en dan enkel nog alleen met een SP2, niet kan opstarten. Want je kan gewoon opstarten met andere cd's (Win98, WinXP (gewoon of SP1), BartPE, ...). Ik heb altijd gedacht dat het aan de BIOS lag maar aangezien dit een nieuwe laptop is vind ik het toch maar raar.

Weet iemand juist waardoor het dit probleem veroorzaakt wordt? (En eventueel of er een oplossing is dat SP2 wel wil opstarten van CD).

Greetz

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:03
Kan je dan niet van de Windows 98 cd opstarten met cdrom ondersteuning, dan de cd wisselen en een dos initiated install starten?

Anyway, ik heb een cd + SP2 + RyanVM maar nog nooit problemen meegemaakt. Weet je zeker dat je hem goed hebt gebrand met de bootimage (4 sectoren dus)?

• WesleyVH
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10-2023
De CD is het probleem niet, hij werkt perfect op andere pc's.

En ik weet dat je altijd via een andere oplossingen de installatie kan starten, heb ik ook gedaan. Ik heb dit probleem wel vaker zo op 5% van de pc's die ik installeer. Op een desktop is het simpel opgelost door de HD een een andere pc te hangen. Maar met een laptop is het dan net iets ingewikkelder. En ik kan me voorstellen dat de gemiddelde hobbyist dit niet opgelost krijgt.

Maar ik wou gewoon weten waar het nu eigenlijk het probleem is en of er een oplossing voor is.