Toon posts:

2 x 1GB PC3200 CL 2,0 of 2 x 1 GB PC4000 CL3,0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik op dit moment 4 x 512 PC3200 heb en dit niet ideaal is met mijn A8N-Sli moederbord wil ik upgrade naar 2 x 1GB dual channel modules. Nou zie ik voor ongeveer gelijke prijzen pc3200 geheugen staan met een lage cas latency (2,0) en pc4000 geheugen met een hogere cas latency (3,0). Nou vraag ik mij af wat (met mijn huidige moederbord in beschouwing) een betere keuze is.
Ik heb van alles gelezen over beide mogelijkheden, maar ik kom er niet echt uit wat nou beter is.
De bedoeling is dat ik mijn cpu verder over kan klokken (amd x2 4200+), en daarnaast in games misschien wat snelheidswinst kan boeken (maar dat zal sowieso marginaal zijn).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 00:06 ]

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
http://www.overclockerson...e=articles&num=321&pnum=5

Kortom - de latency (access time) is ongeveer hetzelfde maar pc4000 geeft natuurlijk een veel hogere bandbreedte. En daar zit je voordeel.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je draait met 2x1GB hopelijk dan dualchannel, dus in feite heb je er helemaal niks aan als je niet overclockt. De CPU kan niet meer verwerken dan wat 2xPC3200 kan leveren.
Alleen vanwege het overclocken komt er iets anders om de hoek kijken. Je kan je geheugen en je HTT-freq. misschien straks 1:1 laten lopen, mits de HTT-freq. 250MHz haalt. Dus dan ga je er logischerwijs voor om de CPU van genoeg data te voorzien en dus voor de PC4000 reepjes. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50

charrel

Cortisol4life..

enakje schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 01:22:
http://www.overclockerson...e=articles&num=321&pnum=5

Kortom - de latency (access time) is ongeveer hetzelfde maar pc4000 geeft natuurlijk een veel hogere bandbreedte. En daar zit je voordeel.
Dat is een beetje een vage test, ze testen het geheugen dus steeds 1:1. Dan geeft 10x200 natuurlijk een stuk andere score dan 10x250. Terwijl bv. 3dmark er bij verschillende HTT's nauwelijks op vooruit gaat als je proc op dezelfde 2ghz blijft draaien.
Om het verschil op een a64 in lage latencies te overbruggen moet toch echt wel in de flinke HTT's gaan zitten. Vooral omdat een a64 niet zo geheugenbandbreedte afhankelijk is.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
De cas latency in seconden is bij PC4000 CL2.5 hetzelfde als bij PC3200 CL2. Bij PC4000 CL3 is de cas latency in seconden iets hoger.

Ik zou hier echter niet al te veel waarde aan hechten, een Athlon heeft graag een lage latency maar in de praktijk is het nu ook weer niet goed merkbaar.

Voornamelijk als je graag overklokt zou ik daarom voor het PC4000 geheugen gaan, dan heb je zoals al gezegd meer ruimte om je geheugendivider synchroon te laten lopen.

Wil je niet overklokken met je CPU dan zou ik toch voor de lage cas latency van het PC3200 CL2 geheugen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 10:01:
De cas latency in seconden is bij PC4000 CL2.5 hetzelfde als bij PC3200 CL2. Bij PC4000 CL3 is de cas latency in seconden iets hoger.

Ik zou hier echter niet al te veel waarde aan hechten, een Athlon heeft graag een lage latency maar in de praktijk is het nu ook weer niet goed merkbaar.

Voornamelijk als je graag overklokt zou ik daarom voor het PC4000 geheugen gaan, dan heb je zoals al gezegd meer ruimte om je geheugendivider synchroon te laten lopen.

Wil je niet overklokken met je CPU dan zou ik toch voor de lage cas latency van het PC3200 CL2 geheugen gaan.
Ik ben zeker van plan mijn x2 4200+ over te klokken, en nu moet ik mijn geheugen terugzetten naar 333mhz dus dan ga ik inderdaad maar voor het pc4000 geheugen. Nou nog even bekijken welke ik het beste nemen kan ;)
Pagina: 1