Probleem met CnC icm X2-3800 en Arctic Freezer

Pagina: 1
Acties:

• danielsrje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
Heb pas een nieuw systeem: X2-3800 (Toledo :o ) op een AsRock 939SLI-eSATA2 moederbord, meteen maar een Arctic Freezer64 Pro erop laten zetten. Niet dat ik wil overklokken (voorlopig :9 ) maar ik wilde vooral iets stils. Dus ook meteen Cool 'n' Quiet "aangezet". XP tuned keurig terug naar 999Mhz, en de Sonata2 kast wordt ook meteen fluisterstil. Alleen de Arctic koeler blijft doorstampen op 2300 tpm, dus die hoor je overal bovenuit ... Ik heb alle stekkers etc nagekeken, ziet er prima uit. Mede doordat de koeler blijft doorgaan draait-ie nu idle op 28 graden (staat nb vlak bij de centrale verwarming), dus dat kan ook de reden van het hoge toerental niet zijn.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is de koeler doa? :?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
bij de centrale verwarming wegzetten ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
@ __xeno__: zeg liever niets als je geen nuttige opmerking kan maken :z

ontopic:
zet Q-fan aan in de BIOS, that's all.

edit: Ik las A8N32 SLI 8)7. Keek dus niet helemaal goed 8)7. Zoals _the_crow_ zegt heeft C'n'Q niets met fansnelheden te maken. Helaas heeft de Asrock niet de beschikking over een functie als Q-fan, dat de fansnelheid aanpast aan de CPU-temperatuur, wat je met de search ook had kunnen vinden (aangezien ik dit soort vragen vaker heb gezien, zeer recent nog :P).

[ Voor 62% gewijzigd door The__Virus op 16-03-2006 20:28 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

CnQ heeft dus weer niks met de fan te maken. En of die AsRock een equivalent heeft van QFan (ASUS-feature), dat zou ik niet zo snel weten. Je zou er een fanmate tussen kunnen hangen of iets dergelijks. :)

[ Voor 19% gewijzigd door _the_crow_ op 16-03-2006 19:56 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 22:32
Heb precies dezelfde processor, cooler en kast en bovendien had hetzelfde probleem :D

devies: mobo programmatje in mijn geval MSI center downloaden, daar kun je de fan speed veranderen, heb hem op minimum gezet 900 rmp. En blijft netjes rond de 35 graden zonder geluid te maken >:)

ps. is het geen manchester core die X2 3800 ? of worden ze nu ook op toledo's gebakken (dacht dat die 1 mb catch hadden) anyhow, hoe check ik of ik ook toledo heb! nevermind Z-cpu :)

[ Voor 8% gewijzigd door BlowFish op 16-03-2006 21:53 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

_the_crow_ schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:55:
CnQ heeft dus weer niks met de fan te maken. En of die AsRock een equivalent heeft van QFan (ASUS-feature), dat zou ik niet zo snel weten. Je zou er een fanmate tussen kunnen hangen of iets dergelijks. :)
Precies ... gewoon een max fan control instellen in je bios. Of anders die instelling op "ignore" zetten. Dat wil wel eens helpen.

Powered By C8H10N4O2

• danielsrje
Oh, ok, ik dacht dat CnQ ook de processorfan onder handen ging nemen 8)7 En ik ging er eigenlijk ook van uit dat de Freezer64 Pro, net als mijn Arctic slotA koelertje, een beetje zelf zijn snelheid kon inregelen. Jammerrrr |:(

Dan ga ik inderdaad maar eens op zoek om eea zelf te kunnen dimmen. Want dit is wel een beetje jammer. O-)

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Gewoon speedfan gebruiken.

• danielsrje
Speedfan heb ik er opgezet, al was het maar voor die geinige temperatuursaanduiding. Hij probeert ook netjes de fanspeed naar beneden te krijgen (je ziet de procenten teruglopen) maar de fan reageert er niet op. Zal wel iets te maken hebben met de Uli chipset waar hij geen kaas van kan maken of zo. Ik ga voorlopig maar even een Zalman fanmate halen ;)

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Dit moederbord staat ook (nog) niet genoemd bij Supported motherboards: AsRock op de site van SpeedFan. Wat niet wil zeggen dat het expliciet niet kan, maar niemand heeft nog gereport dat het wel kan. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• danielsrje
Heb er net een Zalman Fanmate 2 tussengezet en meteen op minimum. Fan draait nu op 1023 toeren (volgens Smartfan) en doet dit onhoorbaar :*)
Grappige is dat de idle temperatuur nu 2 graadjes omhoog is (30 ipv 28), minder grappig is dat om d'een of d'andere reden nu ineens CnQ het helemaal niet meer doet. Dit betekent overigens dat met full blast FreezerPro + 1Ghz = 28 graden, FreezerPro / 2.25 + 2Ghz = 30 graden :?
Oh, ok, hij draait (snel) en je hoort 'm niet, waarom zou ik nog mopperen :D

[ Voor 3% gewijzigd door danielsrje op 17-03-2006 14:22 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Richard7 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:21:
Grappige is dat de idle temperatuur nu 2 graadjes omhoog is (30 ipv 28), minder grappig is dat om d'een of d'andere reden nu ineens CnQ het helemaal niet meer doet.
Met welk programma heb je dat gecheckt, dat CnQ nu uit zou staan?
Heb je niks veranderd aan de CnQ-instellingen? Ik kan me voorstellen dat je in je zoektocht naar een fan-instelling misschien wat geprobeerd hebt met het veranderen van instellingen. Het hoort dus zo: CnQ in BIOS aan, 'Minimal Power Management' in Windows energiebeheer en de processordriver installeren.
Verder gebruik je niet je processor voor >50% of iets dergelijks? Dan laat CnQ je processor dus weer sneller werken namelijk. :)

• danielsrje
In Deze Computer / Eigenschappen blijft netjes 2Ghz staan ipv 999 Mhz die ik gisteren had. Ik heb bij minimale instellingen alleen de tijd op 1 uur gezet dat-ie de hard disk uitschakelt, verder niks. De driver is geinstalleerd en in de bios staat 't ook aan. Nou ja, het zal wel toch? :o
Overigens, gebruikt een 3800 Toledo nou meer stroom dan een Manchester of is dit hetzelfde?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Richard7 schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 00:33:
In Deze Computer / Eigenschappen blijft netjes 2Ghz staan ipv 999 Mhz die ik gisteren had. Ik heb bij minimale instellingen alleen de tijd op 1 uur gezet dat-ie de hard disk uitschakelt, verder niks. De driver is geinstalleerd en in de bios staat 't ook aan. Nou ja, het zal wel toch? :o
Ik bedoelde het energie-schema. Die moet op 'minimal powermanagement'. Het is zo'n dropdown-box. De rest wat je daaronder instelt (harddisk, monitor) is niet van toepassing. :)
Overigens, gebruikt een 3800 Toledo nou meer stroom dan een Manchester of is dit hetzelfde?
Beiden verbruiken evenveel. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _the_crow_ op 19-03-2006 11:20 ]

Pagina: 1