[Ubuntu] Reso max 800x600

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Ik heb sinds kort Ubuntu op mijn pc staan. Maar nu heb ik wel beeld maar kan ik bij resoluties alleen kiezen uit 640x480 en 800x600
Ik wil graag 1024x768 of 1280x1024.
De videokaart is een HP fx5 daaraan zit een standaard Dell CRT van 17".

Nu dacht ik dus dat het aan de drivers lag, dus ik driver bij hp opgehaald. (deze waren dan wel voor Red Hat 7 maar dat moet toch niet uitmaken?)
Ik gezocht hoe ik ze moest installeren enzo. Dat ging goed, alleen kan ik nu nog steeds neit kiezen uit een hogere resolutie.

Ik in het xorg.conf gekeken. Daar staat: Martrox Graphics MGA G200 AGP en daar zie ik wel de goeie resoluties staan zoals ik ze bij installatie heb aangevinkt.
Nouja, ik naar drivers voor die matrox gezocht. geinstalleert, denk ik.
Nog geen resultaat.

Ik snap het niet meer, Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Kunnen jullie me helpen?

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

GoblinGamer schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 17:02:

Nu dacht ik dus dat het aan de drivers lag, dus ik driver bij hp opgehaald. (deze waren dan wel voor Red Hat 7 maar dat moet toch niet uitmaken?)
Jawel, als het echt RPM's waren dan kan je ze niet eens installeren onder Ubuntu. (Of je moet gaan kloten met programma's zoals 'alien').

Ubuntu gebruikt .deb files. Dit zijn de files die Synaptic bijv. op de achtergrond gebruikt. Eigenlijk is Synaptic (je software installer) gewoon een grafische wrapper om je dpkg / apt heen :)

Waarschijnlijk heb je te maken gehad met source bestanden. Deze zitten meestal verpakt
(en compressed (.gz)) in een .tar.gz bestand. Deze zijn (als je maar creatief genoeg bent en README's kan lezen ;) ) bijna op elk platform te gebruiken.
Ik in het xorg.conf gekeken.
Goed zo, tenminste iemand die verder zoekt :)
Daar staat: Martrox Graphics MGA G200 AGP en daar zie ik wel de goeie resoluties staan zoals ik ze bij installatie heb aangevinkt.
Dat is wel vreemd.
Wat ik nu denk:
- Die reso's staan er verkeerd in.
- Ze staan er goed in maar de default reso staat niet goed.

Ik denk dat laatste.

Hoe ga ik dit controleren?
Nou, zo:
Als je Ubuntu (Gnome) volledig is opgestart, druk dan eens op CTRL+ALT+ '+' (die laatste is dus het plusteken). Daarmee switch je van reso. Ook kan je de '-'gebruiken.

Als dat werkt is het bijna zeker punt 2.
Nouja, ik naar drivers voor die matrox gezocht. geinstalleert, denk ik.
Nog geen resultaat.
Drivers kunnen perfomance winst geven / extra features geven maar ook al gebruik je een standaard 'vesa' driver, hoger dan 800x600 moet imho altijd wel gaan met een redelijk moderne distro.
Ik snap het niet meer, Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Kunnen jullie me helpen?
Bij deze ;)

Zou je anders even je xorg.conf op deze manier:
[code]--xorg.conf inhoud--[/code]
hier neer kunnen posten? :) Thx.

edit:

Heb je btw dit als eens geprobeerd?
De eerste hit is zelfs een Ubuntu forum topic :)

[ Voor 16% gewijzigd door DeMoN op 16-03-2006 17:17 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
http://h20000.www2.hp.com...W01&jumpid=reg_R1002_USEN

Ik kwam dus na verder zoeken tot deze ontdekking. De videokaart word niet meer, en zal ook nooit meer ondersteund worden (officieel dan). Ik denk dat ik op zoek ga naar een andere videokaart. Of gewoon een hele andere pc.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:49

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

GoblinGamer schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 22:43:
http://h20000.www2.hp.com...W01&jumpid=reg_R1002_USEN

Ik kwam dus na verder zoeken tot deze ontdekking. De videokaart word niet meer, en zal ook nooit meer ondersteund worden (officieel dan). Ik denk dat ik op zoek ga naar een andere videokaart. Of gewoon een hele andere pc.
Lijkt me niet nodig, als je bij een "kernel compilation" kijkt naar de drivers die ondersteund worden, wordt je helemaal ziek, er worden kaarten genoemd waar jij (waarschijnlijk) nog nooit van gehoord hebt.

Ik denk dat het hem zit in het aanpassen van je X11org.conf. Daar moet je alles kunnnen regelen wat jij wil. Als die kaart onder windows draait moet ie dat normaal ook onder Linux doen, zeker als ie wat ouder is ...