Toon posts:

Last van ogen bij terugkeer CRT-Monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n jaar geleden was ik overgegaan van CRT naar LCD. Omdat ik niet kon wennen aan de ghosting van deze lcd heb ik deze zo'n twee maanden terug verkocht en een 2ehands 22" ComPaq monitor aangeschaft. Sindsdien heb ik enorm last van droge en rode ogen. Dit lijkt me niet normaal want zodra ik achter de pc spring beginnen de rode spiertjes in de ogen vorm te krijgen. Kan dit liggen aan een defect aan de CRT monitor of aan het feit dat mijn ogen gewend zijn geraakt aan een LCD-scherm en nu ineens weer om moeten schakelen naar CRT?
Een defect aan de ogen kan natuurlijk ook :o door teveel achter de pc te zitten, maar ik heb er achter een andere pc met lcd-scherm die beneden staat geen last van. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit soort klachten maar ik breng denk ik maar even een bezoekje aan de dokter en koop mezelf maar weer een LCD-scherm als het moet :/

Verwijderd

probeer eens op te letten hoeveel je met je ogen knippert. mss dat je onbewust (veel) te weinig bent gaan knipperen nadat je terug naar CRT bent gegaan.

Verwijderd

Staat de refresh rate lekker hoog? 75 hz of meer..

Ik heb er thuis ook last van, op het werk heb ik een powerbook en daar heb ik geen last.
Op het moment dat ik thuis achter mijn monitor kruip heb ik direct zeer vermoeide ogen.

Probeer dat dus eerst eens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:24:
Zo'n jaar geleden was ik overgegaan van CRT naar LCD. Omdat ik niet kon wennen aan de ghosting van deze lcd heb ik deze zo'n twee maanden terug verkocht en een 2ehands 22" ComPaq monitor aangeschaft. Sindsdien heb ik enorm last van droge en rode ogen. Dit lijkt me niet normaal want zodra ik achter de pc spring beginnen de rode spiertjes in de ogen vorm te krijgen. Kan dit liggen aan een defect aan de CRT monitor of aan het feit dat mijn ogen gewend zijn geraakt aan een LCD-scherm en nu ineens weer om moeten schakelen naar CRT?
Een defect aan de ogen kan natuurlijk ook :o door teveel achter de pc te zitten, maar ik heb er achter een andere pc met lcd-scherm die beneden staat geen last van. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit soort klachten maar ik breng denk ik maar even een bezoekje aan de dokter en koop mezelf maar weer een LCD-scherm als het moet :/
Ik heb het zelf ook als ik de refreshrate erg laag zet.. Als ik deze op 75hertz zet is het weg.. Ik krijg geen last van mijn ogen, maar wel van me hoofd.. Ik zit zelf trouwens al jaren met een LCD.

En ghosting heb je niet meer tegenwoordig met LCD's.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 13:13
hmmm .... heb zelf bij 75 Hz nog steeds last. Moet hem op 85 zetten om er lekker mee te kunnen werken.

One cookie a day keeps the doctor away !

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:28:
Staat de refresh rate lekker hoog? 75 hz of meer..

Ik heb er thuis ook last van, op het werk heb ik een powerbook en daar heb ik geen last.
Op het moment dat ik thuis achter mijn monitor kruip heb ik direct zeer vermoeide ogen.

Probeer dat dus eerst eens.
Ja ik heb het beeldscherm zelfs op 100hz staan in 1280X1024.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:09

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hbe je toevallig ook lenzen. Heb namelijk achter elk scherm rooie ogen. ( al helemaal als ik ga gamen). Als het zo is probeer dan je bril op te zetten als je erachter zit. Dit scheelde bij mij.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 20:28

@r!k

It is I, Leclerq

Ik merk bij mijn crt scherm op dat als ik aan het spelen ben dat mijn ogen droog worden en ik last van mijn lenzen krijg. Wellicht dat dit komt omdat ik nog een oude crt buis heb met een halfrond scherm ipv zo'n mooi plat ding.

Over neit al te lange tijd toch maar eens een TFT halen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 10:25
De ghosting waar je last van hebt, bedoel je daarmee het na-ijlen van snelle bewegingen (wat de marketing eigenlijk bedoelt) of bedoel je dat alle letters op het scherm onscherp c.q. een extra randje hebben (wat officieel ghosting betekent) ??

In het eerste geval moet je een LCD nemen met 8ms of minder
In het tweede geval moet je een LCD met DVI nemen (en een graka die dan kan leveren).

Zelf heb ik een 6ms DVI schermpje en het scherm is echt vele malen beter (en haarscherp) dan die goedkope "value" D-sub schermen die we op ons werk hebben. Deze hebben geduidend moeite met ghosting. (de dubbele letters natuurlijk, want we spelen geen spelletjes op het werk).

De ghosting (de dubbele letters dus) op een D-sub kan je vaak verminderen door de refresh-rate te verLAGEN. Voor de electronica in de goedkope LCD schermen is het dan "makkelijker" om het analoge signaal te converteren in digitaal. Met een DVI ben je van dit gezeur af.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
touchdomex schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:32:
Hbe je toevallig ook lenzen. Heb namelijk achter elk scherm rooie ogen. ( al helemaal als ik ga gamen). Als het zo is probeer dan je bril op te zetten als je erachter zit. Dit scheelde bij mij.
Nee ik heb geen lenzen of bril, maar ben er misschien wel aan toe ondertussen. Ik las ook dat je ogen sowieso minder goed kunnen worden bij intensief pc-gebruik (logisch misschien), maar daar ontkom ik niet aan ivm werk (en hobby :).
GarBaGe schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:37:
De ghosting waar je last van hebt, bedoel je daarmee het na-ijlen van snelle bewegingen (wat de marketing eigenlijk bedoelt) of bedoel je dat alle letters op het scherm onscherp c.q. een extra randje hebben (wat officieel ghosting betekent) ??

In het eerste geval moet je een LCD nemen met 8ms of minder
In het tweede geval moet je een LCD met DVI nemen (en een graka die dan kan leveren).

Zelf heb ik een 6ms DVI schermpje en het scherm is echt vele malen beter (en haarscherp) dan die goedkope "value" D-sub schermen die we op ons werk hebben. Deze hebben geduidend moeite met ghosting. (de dubbele letters natuurlijk, want we spelen geen spelletjes op het werk).

De ghosting (de dubbele letters dus) op een D-sub kan je vaak verminderen door de refresh-rate te verLAGEN. Voor de electronica in de goedkope LCD schermen is het dan "makkelijker" om het analoge signaal te converteren in digitaal. Met een DVI ben je van dit gezeur af.
Ja ik bedoelde eigenlijk wel het na-ijlen bij snelle bewegingen, en dan niet alleen bij spelletjes maar ook bij het verticaal scrollen van tekst bijvoorbeeld. Nou lees ik dat bij de laatste generatie schermen dit allemaal wel verbeterd is, maar ben nog steeds niet zo happig op de lcd schermpjes ook omdat ik er uit ervaring weer 1 verkocht heb terwijl dat geen verkeerd scherm was (qua merk/reviews/specs ViewSonic VX912).

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 16:41 ]

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:55
Ik zou eens je ogen na laten kijken bij een opticien. Ik heb een keer ongeveer hetzelfde gehad als jij. Als ik een beetje moeite moest doen om dingen te lezen, kreeg ik binnen no time droge rode ogen. Ben toen naar de opticien gegaan en bleek dat ik 1 punt erbij kreeg qua sterkte. Ik had toen al een bril, maar merkte niets van de achteruitgang. Tegenwoordig heb ik de goede sterkte en heb lenzen en heb nergens meer last van.

Verwijderd

Topicstarter
fragfreak schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:44:
Ik zou eens je ogen na laten kijken bij een opticien. Ik heb een keer ongeveer hetzelfde gehad als jij. Als ik een beetje moeite moest doen om dingen te lezen, kreeg ik binnen no time droge rode ogen. Ben toen naar de opticien gegaan en bleek dat ik 1 punt erbij kreeg qua sterkte. Ik had toen al een bril, maar merkte niets van de achteruitgang. Tegenwoordig heb ik de goede sterkte en heb lenzen en heb nergens meer last van.
Ik denk inderdaad dat ik dat maar eens ga doen, mijn zus is onlangs ook geweest (hoewel die niet eens meer klok kon kijken op 2 meter afstand :P) maar die zat dus ook direct aan een bril.
Maar het rode in het oog trekt wel weer weg als ik niet meer achter de pc zit met deze monitor en bij lcd heb ik dus geen last. Verder heb ik ook nooit last met zien. Maargoed, bij de opticien kom je er wel achter.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 16:49 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 07:02

elTigro

Es un Gringo!

ErikH schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:33:
van alles... en nog dit:

Over neit al te lange tijd toch maar eens een TFT halen.
ik vind dat altijd wel mooi! Sommigen kunnen even eenTFTje halen. Ik moet daar altijd voor betalen :P

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Pagina: 1