AGP Upgrade vraag

Pagina: 1
Acties:

• JSvBladel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 20:42
Ik heb een vraagje aan jullie over het upgraden van mijn huidige GPU.

Ik heb nu een Northwood P-IV 3.2@3.5 op een Asus P4C800-E Deluxe moederbord zitten.
1 GB Kingston memory 2.5 cl met een ATI Radeon 9800 Pro 128 MB AGP

Nu ben ik tot nu toe redelijk tevreden met mijn systeempje, al wil ik nu alleen graag ivm het veel spelen van grafisch intensieve games (Everquest II, Doom III & Oblivion dadelijk) nog een keer een upgrade van mijn videokaart uitvoeren.
Als ik dit nu gedaan heb, blijft dit systeem intact en wordt het eind dit jaar/begin volgend jaar doorgeschoven naar mijn vriendin als ik zelf een nieuw 64-bit systeem met de nieuwe windows ga aanschaffen.

Nu wil ik mijn "oude" pc graag nog een laatste upgrade geven zodat ik hem, voor mijn gevoel, gemaximaliseerd heb. Ik kan alleen niet kiezen welke videokaart ik wil nemen nu....
De eisen zijn dat het AGP is en verder het liefst over 256MB of meer geheugen op de kaart zit en een tv-out voor het kijken van films...
ATI of NVIDIA maakt me niet zo heel erg veel uit, al heb ik het idee dat de ATI kaarten iets sneller zijn op dat gebied. Ik kan ook niet precies uitvinden welke X800 of X850 nu sneller of beter is aangezien er zoveel verschillende varianten van zijn.....

Qua budget mag het best een kaart van rond de 400,- zijn, ik hoop namelijk mijn "oude" Radeon 9800 Pro met koelelement voor zo'n 100,- door te kunnen schuiven naar een van mijn buren.

Zijn er mensen die mij direct zouden kunnen aangeven welk type videokaart ik het best aan zou kunnen schaffen ??

Verwijderd

7800GS
http://tweakers.net/pricewatch/133528?Landfilter=

Je had je we wat meer mogen verdiepen, en ga niet voor de ati's 800 / 850 series en dergelijke, die hebben geen shader model 3 ondersteuning, die Nvidia 7800GS heeft dat wel ;)

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 15:25 ]

• JSvBladel
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:23:
7800GS
http://tweakers.net/pricewatch/133528?Landfilter=

Je had je we wat meer mogen verdiepen, en ga niet voor de ati's 800 / 850 series en dergelijke, die hebben geen shader model 3 ondersteuning, die Nvidia 7800GS heeft dat wel ;)
Dankjewel :) Dit was exact het soort feedback wat ik hoopte te vinden...
Ik raakte gewoon zo enorm het bos kwijt door de bomen. Ik heb me net eventjes in de 7800 verdiept en het ziet er naar uit dat deze inderdaad een stukje beter is door de nieuwe(re) hardware die er op zit. Vooral met nieuwere games zoals Oblivion...
Ik zie dat er voor AGP alleen de 7800GS beschikbaar is, allemaal met DDR3 geheugen.... Het enorme prijsverschil zit hem dus vooral in het merk van de kaart ? Van Club3D naar Asus, XFX en Point of View e.d. ? Zit daar ook nog (groot) kwaliteitsverschil in ?

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 17:02
Nee er zit niet zo'n groot verschil in de merken, de software is wat anders. Koop de xfx maar goede dingen over gehoord, maar die andere zijn ook goed.

Geen flauwekulletjes

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-07 22:03
Y3LLoW schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:39:
Nee er zit niet zo'n groot verschil in de merken, de software is wat anders. Koop de xfx maar goede dingen over gehoord, maar die andere zijn ook goed.
Hmm... merk maakt niet al te veel uit, club3d geeft imo alleen iets te vaak problemen :9 Koop trouwens wel meteen een fan van Zalman met -Cu op het eind, de huidige vgafans maken echt veel te veel herrie ;)

*Groever probeert boven zijn 6600GT van XFX uit te schreeuwen

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:55
Die zalman (vf700) past er niet op omdat de 7800gs een afwijkende lay-out heeft ... maar de standaardkoeler is al redelijk goed dacht ik (kijk maar in het 7800gs topic ;))

• KatirZan
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat je dus ook kan doen is een moederbord aanschaffen die agp en pci-e ondersteunt :) ikzelf heb een ASRock dual sata 2, ben hier goed tevreden over (ook omdat ik niet zo heel erg veel meer overclock) en er zijn nog andere, betere, moederborden dan deze die beide ondersteunen. Dan kan je dus later op zoek naar eventueel nieuwe videokaart :)

Wabbawabbawabbawabba

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 20:28

XanderDrake

Build the future!

De vraag is ook of je wilt overclocken of niet. Wegens politiek is de 7800GS behoorlijk naar beneden geclockt. Persoonlijk ben ik een groot aanhanger van de 7800GS, ook op stock snelheden, maar ik weet ook wat voor overclock monster het is! Nagenoeg alle eigenaren krijgen de kaart ongeveer 25% tot 30% overclocked, zonder artifacts of andere problemen! Je bent future proof met deze kaart op AGP. Zelfs al overclock je een beetje, dan is het nog steeds de moeite waard. Ikzelf speel tegenwoordig FarCry met SM3.0 modus op 1920 bij 1440 pixels plus 2xAA 8xAF! Zo onwijs mooi wordt het dan O+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Verwijderd

Groever schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:42:
[...]

Hmm... merk maakt niet al te veel uit, club3d geeft imo alleen iets te vaak problemen :9 Koop trouwens wel meteen een fan van Zalman met -Cu op het eind, de huidige vgafans maken echt veel te veel herrie ;)

*Groever probeert boven zijn 6600GT van XFX uit te schreeuwen
Problemen? sorry hoor.. altijd al Club3D videokaarten gehad NOOIT problemen (ik heb nuj ook een Club3D 7800GS, draait perfect.. ook OC)
De problemen met 7800GS ligt momenteel bij XFX...

• JSvBladel
KatirZan schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:37:
Wat je dus ook kan doen is een moederbord aanschaffen die agp en pci-e ondersteunt :) ikzelf heb een ASRock dual sata 2, ben hier goed tevreden over (ook omdat ik niet zo heel erg veel meer overclock) en er zijn nog andere, betere, moederborden dan deze die beide ondersteunen. Dan kan je dus later op zoek naar eventueel nieuwe videokaart :)
Dat is nu dus net niet de bedoeling...

Ik heb al dik een jaar niks meer aan mijn machine vervangen, en voor mji begint hij nu "end of life" te worden, aangezien het moederbord nu moeilijker mee begint te komen....
Ik wil straks dus gewoon een nieuwe monster PC aanschaffen en deze nog even maximaliseren :)
Dus een Club 3D Videokaart gaat volgens jullie dus ook wel prima en 10% overclocken zou dus totaal geen probleem moeten kunnnen geven... Is dit met of zonder eventuele nieuwe/andere fan erop... En is mijn garantie dan wel of niet vervallen ?
Overclocken gebeurd neem ik software-matig met tools, net als er voor de ATI Radeon series van die tooltjes zijn om langzaamaan de kaart op te schroeven ?
Pagina: 1