inleiding
Omdat de harde schijf in mijn oude pentium 200 het wegens oververhitting begeven heeft ben ik nog eens goed gaan kijken wat ik nu wil qua serverfaciliteiten. Mijn conclusie was al snel dat een oude pc recyclen en dag en nacht aanzetten qua stroomkosten al snel niet leuk meer is. De performance is niet echt een factor, bijna elk systeem voldoet. Gezien onderstaand verlanglijstje was mijn eindconclusie een barebone met VIA Eden processor. Het valt echter tegen wat daar aan info over te vinden is. Het meeste lijkt bij www.epiacenter.com te vinden te zijn, maar reviews en vooral vergelijkingen zijn schaars. Ook de pricewatch biedt weinig ingangen bij bedrijven, deze lijken vooral Intel/AMD georienteerd. Alternate verkoopt losse EPIA borden, maar ik vergelijk graag met andere bedrijven.
het verlanglijstje
Genoeg performance om zonder problemen te draaien voor 1 tot 5 gebruikers:
liefst SATA om op de toekomst voorbereid te zijn
prijs: exclusief harde schijf liefst lager dan 250 euro
VGA: ondersteuning voor minimaal 1024x768 (komt ooit een touchscreen TFT op)
uiterlijk: onbelangrijk
mijn vragen
waar vindt ik meer info/wie verkoopt het?
zie ik wat over het hoofd?
Omdat de harde schijf in mijn oude pentium 200 het wegens oververhitting begeven heeft ben ik nog eens goed gaan kijken wat ik nu wil qua serverfaciliteiten. Mijn conclusie was al snel dat een oude pc recyclen en dag en nacht aanzetten qua stroomkosten al snel niet leuk meer is. De performance is niet echt een factor, bijna elk systeem voldoet. Gezien onderstaand verlanglijstje was mijn eindconclusie een barebone met VIA Eden processor. Het valt echter tegen wat daar aan info over te vinden is. Het meeste lijkt bij www.epiacenter.com te vinden te zijn, maar reviews en vooral vergelijkingen zijn schaars. Ook de pricewatch biedt weinig ingangen bij bedrijven, deze lijken vooral Intel/AMD georienteerd. Alternate verkoopt losse EPIA borden, maar ik vergelijk graag met andere bedrijven.
het verlanglijstje
Genoeg performance om zonder problemen te draaien voor 1 tot 5 gebruikers:
- file-server
- mp3-speler
- databaseserver
- webserver
- JAVA voor wat frontends voor de database
liefst SATA om op de toekomst voorbereid te zijn
prijs: exclusief harde schijf liefst lager dan 250 euro
VGA: ondersteuning voor minimaal 1024x768 (komt ooit een touchscreen TFT op)
uiterlijk: onbelangrijk
mijn vragen
waar vindt ik meer info/wie verkoopt het?
zie ik wat over het hoofd?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.