Barebone als file/mp3/database/webserver

Pagina: 1
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
inleiding
Omdat de harde schijf in mijn oude pentium 200 het wegens oververhitting begeven heeft ben ik nog eens goed gaan kijken wat ik nu wil qua serverfaciliteiten. Mijn conclusie was al snel dat een oude pc recyclen en dag en nacht aanzetten qua stroomkosten al snel niet leuk meer is. De performance is niet echt een factor, bijna elk systeem voldoet. Gezien onderstaand verlanglijstje was mijn eindconclusie een barebone met VIA Eden processor. Het valt echter tegen wat daar aan info over te vinden is. Het meeste lijkt bij www.epiacenter.com te vinden te zijn, maar reviews en vooral vergelijkingen zijn schaars. Ook de pricewatch biedt weinig ingangen bij bedrijven, deze lijken vooral Intel/AMD georienteerd. Alternate verkoopt losse EPIA borden, maar ik vergelijk graag met andere bedrijven.

het verlanglijstje
Genoeg performance om zonder problemen te draaien voor 1 tot 5 gebruikers:
  • file-server
  • mp3-speler
  • databaseserver
  • webserver
  • JAVA voor wat frontends voor de database
laag stroomverbruik
liefst SATA om op de toekomst voorbereid te zijn
prijs: exclusief harde schijf liefst lager dan 250 euro
VGA: ondersteuning voor minimaal 1024x768 (komt ooit een touchscreen TFT op)
uiterlijk: onbelangrijk

mijn vragen
waar vindt ik meer info/wie verkoopt het?
zie ik wat over het hoofd?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb toevallig net vorige week zelf een Via Epia gekocht als vervanging voor mijn server.
Mijn eisen waren vooral zuinig en stil aangezien door omstandigheden de server nu in dezelfde kamer staat als waar ik slaap.

Heb gekozen voor de PD6000 (fanless 600 Mhz met dual lan) omdat ik hem ook als router ga gebruiken.
Dit bordje heb ik bij Alternate voor €129 gekocht. ( De dag nadat ik besteld had stond er ineens €159 wat bij andere winkels ook ong de prijs is. Heb dus blijkbaar mazzel gehad :) )

De voeding is een Morex 80 Watt die ik bij salland gekocht heb. Deze kost €70.

Een reepje van 512 MB geheugen heb ik uit mijn eigen pc getrokken. (Zat toch 1,5 GB ram in.) Als HD gebruik ik nu een oude laptopHD van 40 GB 5400rpm die ik nog had liggen. Evt komt er nog een 250 GB bij.

Ik ga hem voor ongeveer dezelfde doeleinden als jij gebruiken. Mijn oude P2 300 Mhz kon die taken prima aan dus ik verwacht met deze Epia geen problemen.
Qua stroomkosten ga ik er als het goed is flink op achteruit aangezien de hele server nu als het goed is max 20W verbruikt.
Op deze website staat een handige calculator voor het stroomverbuik.

Heb hem afgelopen weekend voorzien van Debian dat zonder problemen installeerde. Komend weekend wil ik er eerst een huisje omheen bouwen en dan ga ik hem pas echt in gebruik nemen.

Buiten Alternate heb ik ook bij Salland, Picco en Stanet gekeken naar Via Epia's + overige benodigdheden.

Zo uit m'n hoofd weet ik alleen van de SP8000 nog dat hij SATA heeft.

Overige site's:
http://www.viaarena.com/
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/
http://www.epiawiki.org/

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
koop een socket 939 m-ATX bordje (bijvoorbeeld de Asus A8V-VM) en zet er wat geheugen en een A64 3000+ op. Is qua prijs vergelijkbaar, je bent flexibel qua performance en kunt een normale (lees goedkope) PSU gebruiken. M-Atx heeft meestal veel on-board incl. vga en s-ata.

Door Cool 'N Quiet draait je CPU normaliter op minimaal vermogen en komt verbruik heel eind in de richting van de Epia oplossingen. Mijn 3200 draait normaliter op 1 Ghz en 1.1 Volt wat neer komt op 20 watt. Inclusief harddisk(s) etc zal het totaalverbruik nauwelijks afwijken van een Epia oplossing.

M.i. zijn de Epia's alleen nog interessant wanneer je een PC met minimale afmetingen wilt bouwen.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wat verbruiksgetallen en prijzen. Ik ben ervan uitgegaan dat hij 24 uur aanstaat en continu hetzelfde doet. Zover ik kan nagaan is de prijs per kwh ongeveer 33 cent. Ik kan echter mijn afrekening niet vinden, en men is op internet zeer onduidelijk over de netwerkkosten en belasting.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                Idle    MP3 Office
Epia M1000      16,71   22,80   29,86
 met 2.5" HDD   21,60   27,69   34,75
 met 3.5 HDD    51,99   58,08   65,14
Intel Celeron M 24,70   41,04   38,05
 met 2.5" HDD   29,59   45,93   43,39
 met 3.5" HDD   59,99   76,32   73,79

Epia M1000       €   48,79   €  66,58    €  87,19 
 met 2.5" HDD    €   63,07   €  80,85    € 101,47 
 met 3.5 HDD     €  151,81   € 169,59    € 190,21 
Intel Celeron M  €   72,12   € 119,84    € 111,11 
 met 2.5" HDD    €   86,40   € 134,12    € 126,70 
 met 3.5" HDD    €  175,17   € 222,85    € 215,47

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 18-03-2006 22:15 . Reden: Uitlijning verbeterd ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
er zit bij lage load tussen de gebruikte harddisks meer verschil dan tussen de CPU's? Het ontgaat mij waarom je dit overzicht post en dan met name de berekening om 24/7 office belasting als kosten te nemen terwijl het systeem 95% van de tijd onbelast zou zijn?

Het lijkt mij duidelijk dat een A64 bij CPU belasting meer stroom zal gebruiken. Idle kom je echter gelijk aan de celeron (en misschien lager via rm-clock) terwijl je voordeel van standaard hardware hebt die goed ondersteund wordt.

kWh prijzen zijn inderdaad belachelijk slecht te achterhalen maar je 33 cent lijkt mij wat veel. Variabele deel (levering, transport en belasting) per kWh waar je op kunt besparen cq wat je extra betaald zit volgens mij meer richting 20 cent per kWh.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik vindt de getallen van de harde schijven sowieso wat verdacht: er is praktisch geen verschil tussen idle en in gebruik. 24/7 voor office gebruik was voor lering ende vermaak. Denk bijvoorbeeld aan iemand die standaard SETI of een koe draait.
Ik kan voor 300 euro een compleet systeempje halen (hoewel ik liever 512 er in zou stoppen, en een andere voeding gebruiken, het is een voorbeeld), en dat wordt moeilijk bij een gewone pc. Het wel/geen standaard hardware is vooral van belang bij uitbreiden. Ik denk dat een gewone pc vooral interessant is als je hem al hebt staan, in aanschaf is hij gewoon te duur.
De 33 cent heb ik van een prijzenstunter op energiegebied. Ik zal mijn afrekening eens opzoeken, die van 2004/2005 komt op zo'n 13 cent per kWh (netwerk, verbruik, energieheffing), het was toen een stuk goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 19-03-2006 10:04 . Reden: kleine uitbreiding bij compleet systeempje ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het blijkt erg moeilijk om een fatsoenlijk overzicht te vinden welk EPIA-bord waar voor bedoeld is. Dit is behoorlijk duidelijk uitgelegd bij www.mini-itx.com. Per categorie borden staat het doel en het verschil met de voorganger.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Met grote dank aan de links van Farmerwood heb ik inmiddels wat meer duidelijkheid over wat er mogelijk is. Helaas blijken er in Nederland weinig low-budget (semi-)kant-en-klare systemen te vinden zoals de Asus Terminator C3 of de GigaByte TA-serie (alleen TA3 te vinden). Aangezien het dan toch zelf samenstellen wordt, met bijbehorende dure componenten geef ik toch maar wat meer uit voor een moederbord genoeg power heeft voor filmpjes (DVD en DivX) en Stepmania. Ik ben nog even aan het kijken wat/waar, maar hij gaat waarschijnlijk lijken op de mini epia van Salland Automatisering. Stanet lijkt de meeste keuze in onderdelen te hebben.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
www.myelectronics.nl heb ik mijn epia10000 gehaald, die hebben daarnaast ook nog veel accessoires. let wel op: prijs is ex btw

Compromises are for the weak

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hebben jullie nog op/aanmerkingen op de volgende setup?
SP13000 moederbord
Cubid 2600 Black/Silver kast (met 80 watt PSU, verplicht voor SP13000 volgens Morex)
512 GB DDR400 2.5 Kingston
SATA 2.5" HDD 80 GB Samsung
geen cd-rom/DVD (komt wellicht later)
Doel:file/mp3/film/stepmania/database/webserver

Kosten zo'n 510 euro, energieverbruik zo'n 42 watt max.

[ Voor 63% gewijzigd door Milmoor op 28-03-2006 19:00 . Reden: verdere specificatie ]

Pagina: 1