Ik heb een wekkerradio die naast een radiostand ook een piepstand heeft. Het punt is alleen, dat je die piep ook zachtjes hoort als je hem op radio hebt staan. Ik heb al bepaald met mijn scope dat dat komt omdat op de + rail die 900 Hz modulatie aanwezig is. Een 100 µF, 10 nF of 100 nF condensator over de + rail en gnd zetten hielp niet. Ik heb ook geprobeerd de ALARAM_OUT van de chip los te maken, maar dat signaal wordt ook gebruikt om de radio in te schakelen, dus dan werkt hij helemaal niet meer...
Ik heb nu de volgende twee oplossingen, zie ik zo:
1) zet een RC filter op de voedingslijn, bijvoorbeeld met 10 ohm en 100 µF, om een 159 Hz low pass filter er van te maken.
2) LM7805 gebruiken. De lijnspanning is 7V, dus dat is genoeg basis voor de LM7805. De radio die erin zit zal best werken op 5V.
Ik prefereer optie 1, want die is makkelijker, en ik heb geen LM7805 op het moment.
Ik heb hier twee vragen bij.
1) Is het waarschijnlijk dat het werkt?
2) Volgens de low-pass filter formule, heeft het filter een kantelfrequentie van 0 Hz als je geen weerstand gebruikt. Als dat zo is, waarom werken filtercondensatoren die je gebruikt op chipjes (100 nF vlakbij de chip meestal) dan? Ik weet dat het principe daarachter is dat ze een hele lage impedantie hebben op de gewenste frequentie, en dat ze die frequentie dus kortsluiten, maar ik ben toch wat in de war.
Ik heb nu de volgende twee oplossingen, zie ik zo:
1) zet een RC filter op de voedingslijn, bijvoorbeeld met 10 ohm en 100 µF, om een 159 Hz low pass filter er van te maken.
2) LM7805 gebruiken. De lijnspanning is 7V, dus dat is genoeg basis voor de LM7805. De radio die erin zit zal best werken op 5V.
Ik prefereer optie 1, want die is makkelijker, en ik heb geen LM7805 op het moment.
Ik heb hier twee vragen bij.
1) Is het waarschijnlijk dat het werkt?
2) Volgens de low-pass filter formule, heeft het filter een kantelfrequentie van 0 Hz als je geen weerstand gebruikt. Als dat zo is, waarom werken filtercondensatoren die je gebruikt op chipjes (100 nF vlakbij de chip meestal) dan? Ik weet dat het principe daarachter is dat ze een hele lage impedantie hebben op de gewenste frequentie, en dat ze die frequentie dus kortsluiten, maar ik ben toch wat in de war.