[PHP] Scrollen werkt niet!

Pagina: 1
Acties:

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik zit met een probleem dat ik een index.php heb die is 'opgebouwd' uit 2 delen. Header.php en Footer.php. Nou wil ik graag dat het gedeelte van header.php gaat scrollen en dat footer.php altijd blijft staan. Ik heb geprogrammeerd met frames, maar dat gaf niet het resultaat. Is er een andere manier om dit te doen in php. Ik heb de code voor de duidelijkheid maar even opgestuurt. Tips zijn welkom.

knip

[ Voor 97% gewijzigd door André op 16-03-2006 10:41 ]

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 20:23
Hoe bedoel je scrollen? Als je een scrollbar gebruikt kan je dit middels een DIV doen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<div style="overflow: auto; height: 100px">
hoi<br />
meer tekst<br />
nog meer<br />
en nog meer<br />
Hier komt nu dus<br />
een scrollbar terecht<br />
omdat de content hoger is<br />
dan het content vlak!
</div>

[ Voor 15% gewijzigd door Peter op 16-03-2006 10:36 ]

Verwijderd

Kijk is naar div daar mee kan je een gebied aangeven daarin komt dan ook een scrollbalk.

btw. ik vond te veel code om door te lezen succes er mee.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 17:02

André

Analytics dude

Ik heb je PHP code even weggehaald omdat dat niets toevoegt, scrolling regel je clientside. Wat is de code van je frameset en kun je niet gewoon met scrolling="no" en scrolling="auto" regelen wat je wil?

• MauriX
Sorry betreft die code, ik ben een beginner op het gebied van php. Neem me niet kwalijk dat ik het niet goed snap. Wat ik bedoel is bv te zien op www.lazylife.nl/shout. Daar wil ik graag de resultaten (afgebeelde tekst) laten scrollen, maar de footer(.php) moet altijd in beeld blijven zeg maar. Zoals je nu ziet springt de pagina direct naar het einde. En vallen de nieuwe berichten gelijk weg.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Deze keer heeft je probleem weer niet met PHP te maken, maar met je HTML. De door jouw gepostte PHP code is in dit geval inrelevant. :) Het is ook veel te veel om door te lezen inderdaad.

Maar zoek inderdaad eens op div's op W3 Schools daar lukt het wel mee :) Mocht het écht niet lukken, post dan je HTML output die niet wil scrollen. Succes!

Nog een kleine aanvulling, aangezien je het wezenlijke verschil tussen PHP niet (helemaal?) lijkt te begrijpen:

PHP is een script taal, en genereert HTML. HTML is de taal die gebruikt wordt om een pagina mee op te bouwen, en in de browser te laten zien. Dingen als scrollen, opmaak, invulvelden, etc. hebben dus vrijwel altijd betrekking op de HTML code in kwestie, en niet de PHP code :)

[ Voor 35% gewijzigd door Cloud op 16-03-2006 11:00 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• MauriX
Ja ok! Bedankt, maar dan vraag ik me af waar ik het in moet voeren aangezien er geen html file aan te pas komt. Daarom kan ik toch ook geen html output geven hier?

• André

André

Analytics dude

Wat denk je dat php doet? Poept die geen HTML uit? Wat denk je wat je te zien krijgt als je de bron van een geparsede php pagina opvraagt: HTML

• MauriX
Haha dat zeg ik! Ik ben beginner. Is inderdaad logisch dat dat je html output is :Y) Als ik dus daar het bovenste gedeelte in een <div> duw, dan zou ik het daarmee moeten kunnen oplossen.. Al vraag ik me af hoe ik dat dan doe :(

Maar goed ik heb niet het idee dat jullie er zin in hebben om me te helpen.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

MauriX schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:18:
Haha dat zeg ik! Ik ben beginner. Is inderdaad logisch dat dat je html output is :Y) Als ik dus daar het bovenste gedeelte in een <div> duw, dan zou ik het daarmee moeten kunnen oplossen.. Al vraag ik me af hoe ik dat dan doe :(

Maar goed ik heb niet het idee dat jullie er zin in hebben om me te helpen.
Het is goed dat je een beginner bent, daar is niets mis mee. Maar eerlijk gezegd lijkt het meer alsof jij er niet zoveel zin in hebt.. Ik zoek op google en ik krijg me toch een partij links met uitleg over hoe je precies het bovenstaande oplost.

Waaronder deze. Kom op hey, doe zelf ook eens iets (zoeken bijvoorbeeld) :z Nu kauw ik je verder niets meer voor, want nu moet het écht wel lukken.

edit:
omg ik zie zelfs dat .Peter je de complete oplossing al aangeboden heeft een uurtje geleden!

[ Voor 9% gewijzigd door Cloud op 16-03-2006 11:33 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• MauriX
HEt zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Er staan in mijn index.php meerdere /div functies, maar daar staan andere waarden achter dan jullie hier geven. Allen height aangeven werkt niet...

• André

André

Analytics dude

Beste MauriX, ik snap dat je het ook allemaal wilt leren maar je snapt de basis nog niet eens helemaal goed. Op die manier wordt het voor ons moeilijk om oplossingen aan te bieden want je weet niet eens hoe je die moet gebruiken. Op GoT wordt een basisniveau van je verwacht zodat je iig bekend bent met de basics.

Ik raadt je aan om eerst eens wat tutorials door te nemen zoals bijvoorbeeld op www.w3schools.com :)
Pagina: 1