Met Remote Desktop 2 ook video-beeld overnemen en delen?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:24
Mijn werkgever wil in een toekomstig multimediaal klaslokaal met Apple's gaan werken (waarschijnlijk iMac's met iMovie en Final Cut Express). Er komen ca. 15 leerlingen-Mac's en 1 docenten-Mac. Ook is er een beamer en een projectiescherm voor klassikale instructie.

Nu ben ik op zoek naar 'iets' waardoor de docent mee kan kijken op elke Mac en het beeld van elke Mac via de beamer getoond kan worden. Ik zie hier twee oplossingen:

1. alle Mac's met lange VGA- of DVI-kabels aansluiten op een 16-poorts KVM-, VGA- of DVI-switch. En die switch aansluiten op de beamer. Nadeel: heel veel extra bekabeling, een dure switch en kabels die langer moeten zijn dan wenselijk is (de langste VGA-kabel die ik tegenkwam is 25 meter).

2. voor het software-beheer wordt zeer waarschijnlijk Apple Remote Desktop 2 aangeschaft. Hierin zit ook de mogelijkheid om schermen over te nemen en te delen via het reeds aanwezige gigabit TCP/IP-netwerk. De beamer zou dan enkel op de docenten-Mac aangesloten hoeven te worden.

Mijn vraag is nu wat er gebeurt als je een Apple overneemt of deelt waar een video op draait (iMovie, Final Cut, DVD; in een venster of full-screen; whatever). Bij Windows PC's kun je namelijk alles overnemen via VNC, behalve het video-beeld: daar blijft enkel een zwart vlak danwel een diashow van over. Werkt dit wel goed met Apple's?

PS: in de AdminGuide, DataSheet en/of TechnologyOverview op de site van Apple wordt mijn vraag niet beantwoord.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Bij mij op de academie werken we volgens hetzelfde systeem, maar ik kan je nu wel uit de droom helpen, VNC is never nooit niet snel genoeg om vloeiend video weer te geven.

• digilb
Het overnemen & delen van een desktop met Apple Remote Desktop is technisch gezien dus hetzelfde als VNC?

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Voor zover ik weet wel ja. :).

• digilb
Maar stel: één van de leerlingen heeft een leuk filmpje gemaakt en speelt dat af in QuickTime. Via ARD wil ik dat alle leerlingen het beeldscherm c.q. het filmpje van die ene leerling op hun eigen Mac te zien krijgen.

Hoe kan ik dan berekenen wat de maximale bitstream van een filmpje mag zijn, zodat het beeldscherm zonder horten en stoten tegelijkertijd op alle Mac's getoond kan worden?

Klopt het als ik zeg dat het signaal van die ene leerlingen-Mac eerst via het TCP/IP-netwerk naar de docenten-Mac gaat. En vanaf die docenten-Mac gaat hetzelfde signaal retour naar de TCP/IP-switch, die het signaal 'kopieert' en over alle poorten uitstuurt naar alle aangesloten Mac's? In dat geval mag het bandbreedte van 1 desktop c.q. filmpje toch nooit groter zijn dan 1/2 gigabit? Het moet namelijk tegelijkertijd heen-en-weer kunnen door de UTP-kabel tussen de switch en de docenten-Mac. Een bitsnelheid van 0,5 gigabit per seconde lijkt me meer dan voldoende! Of maak ik nu ergens een denkfout?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:23
www.videolan.org wellicht iets?

No production networks were harmed during this posting

• digilb
Bedoel je het opzetten van een lokale streaming videoserver, die alle beelden doorstuurt naar alle aangesloten Mac's in het netwerk? Lijkt me te complex voor de docenten die in het klaslokaal komen te werken. Eén van de belangrijkste eisen die aan dit klaslokaal worden gesteld, is eenvoudig beheer, Apple-only, zonder server en liefst met alleen commerciele software van grote namen (iLife, Final Cut, etc.)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:23
Ik had geen kant-en-klare oplossing, was alleen bijdrage aan brainstorm :) Andere brainstorm: de quicktime broadcast server? (Blijft een server, dat wel).

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Apple Remote Desktop 2 is echt ideaal, wij gebruiken het ook, ik kan alle werkstations en servers overal in de gaten houden en eventueel mensen instructies geven.

als je Officele trainingen volgt van Apple, bijv. Final Cut dan werken hun ook zo, jij kan via Remote Desktop aangeven wat voor beeld de "gebruiker/leerling" moet zien.

vb:
je werkt met 15leerlingen je geeft ze een opdracht als je iemand als voorbeeld wilt nemen die het bijvoorbeeld al af heeft, kan je in Remote Desktop zeggen, alle gebruikers gaan NU het beeld zien van gebruiker 12.
ook kan je onder een uitleg alle systemen plat leggen :) en komt er een mooi hangslot in beeld.

Ik vind zelf Remote Desktop helemaal geweldig alleen dom dat het nog niet universal is dus ik kan geen admin zijn op mijn iMac :( .

Dus als jij een video oid wilt laten zien op alle schermen kan dat, is geen enkel probleem met Remote Desktop :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 12:16 ]

• digilb
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:15:
Dus als jij een video oid wilt laten zien op alle schermen kan dat, is geen enkel probleem met Remote Desktop :)
Dat is dus precies wat mijn vraag is: is er een grens aan de bandbreedte van een video die je (zonder haperingen) met ARD2 kunt overnemen & delen? Dit zou namelijk die hele VGA-bekabeling + -switching overbodig maken!

Verwijderd

digilb schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:10:
[...]

Dat is dus precies wat mijn vraag is: is er een grens aan de bandbreedte van een video die je (zonder haperingen) met ARD2 kunt overnemen & delen? Dit zou namelijk die hele VGA-bekabeling + -switching overbodig maken!
hmm dat zou ik moeten testen, want het heeft wel een soort van hapering.
netzoals met VNC/Extern Bureaublad het heeft een vertraging...

Wat je wel kan doen in Remote Desktop, als jij een filmpje wil laten zien op alle computers. (waarom niet op de beamer daar?!)
dat je het ergens public neerzet en dat je het filmpje via een scriptje (wat je in 3sec in elkaar zet) op elke computer start.

Als je een demotje geeft dan sluit je de beamer toch gewoon aan op de admin computer? de iMac/PB/PM hebben allemaal support voor minimaal 2 schermen.

niet goed gelezen :+

Als een leerling een filmpjemaakt dan start je hem gewoon op en laat je hem op de beamer afspelen? via de admin computer.
ben je klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 14:10 ]

Pagina: 1