2x Promise RAID op 1 moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Topicstarter
Zal met het belangijkste beginnen, Ik heb de search al gebruikt daar ben ik 1 topic tegengekomen. Maar daar stond niet echt een goed antwoord in. En ik wil het risico niet lopen dat de handel niet gaat werken

Ik wil dus 2 Promise RAID controllers gaan gebruiken in me server

Er is reeds een Promise FastTrack TX2000 RAID 1 aanwezig met 2 Maxtor 80GB DM9

De uitbreiding is een Promise FastTrack TX4300 met 2/4 Hitachi T7K250 160GB schijven RAID 10.

Maar nu las ik dus dat dit problemen kan geven. Zijn deze problemen er nog steeds of heeft iemand deze config of een soort gelijk die wat meer info kan geven?

Mobo: A7V266-E
Mem: 512 MB
CPU: AMD 1600 XP (1,4GHz)
Voeding: Enermax 320Watt

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik zie niet in waarom dit problemen zou moeten geven. De twee controllers zorgen ook gewoon voor twee fysiek aparte arrays. :)
Wat voor een Os ga je gebruiken dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Tatsu op 16-03-2006 12:09 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Twee promise controllers op één moederbord kan inderdaad problemen opleveren. Ik zelf heb een moederbord (GA-7DPXDW-P) waar een onboard Promise ATA133 RAId controller op zit, ik wilde daar in eerste instantie een Promise Fastrak 100 bij naast zetten. De beide kaarten zaten elkaar dusdanig in de weg dat één van beide controllers niet te gebruiken was. Na wat lees werk ondekte ik dat dit wel vaker voorkwam. Tegenwoordig gebruik ik een RAIDcore BC4852 PCI-X (RAID5) controller op dit moederbord. (Dit dual Athlon plankje heeft twee PCI-X sloten ;) )

Maar is het niet een idee om Promise eens een mailtje te sturen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• loodgieter

loodgieter

Topicstarter
De optie om promise te mailen is een goed idee.

Het OS wat nu al draait op de Promise FastTrak TX2000 is Windows Server 2003 Std.

maar en combinatie van promise en een ander merk gaat dus wel goed??

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 16:55
Ik heb exact hetzelfde moederbord als _Dune_ en ook ik wilde een Promise Fastrak Raidcontroller erbij zetten op dit bord. (OS-schijven aan de onboard raid 0/1 controller, dataschijven aan de PCI-X Promise Raid 5 controller). Maar ook bij mij werkte dit niet. Het lijkt een interrupt-probleem of iets dergelijks.

Ik heb eigenlijk geen idee of dat aan het Promise spul of aan het Gigabyte mobo lag, de jongens van Gigabyte heb ik toen gemaild en ze zouden ernaar gaan kijken. Maar ik heb nooit met iets van ze gehoord.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sleepie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:53:
Ik heb exact hetzelfde moederbord als _Dune_ en ook ik wilde een Promise Fastrak Raidcontroller erbij zetten op dit bord. (OS-schijven aan de onboard raid 0/1 controller, dataschijven aan de PCI-X Promise Raid 5 controller). Maar ook bij mij werkte dit niet. Het lijkt een interrupt-probleem of iets dergelijks.
Ik had inderdaad ookal het idee dat het met interrupts te maken had. Als ik mij goed herinner had ik al meer mensen gevonde (forums) met dezelfde problemen. (is al weer een poosje geleden).
Sleepie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:53:
Ik heb eigenlijk geen idee of dat aan het Promise spul of aan het Gigabyte mobo lag, de jongens van Gigabyte heb ik toen gemaild en ze zouden ernaar gaan kijken. Maar ik heb nooit met iets van ze gehoord.
Heel appart dat Giga-byte niets meer van zich heeft laten horen. Ik wilde vorig jaar op mijn moederbord een Asus/ATI Radeon X800 AGP prikken. Opzich had ik wel beeld, maar ik kon op geen mogelijkheid de drivers installeren. Toen heb ik contact gehad met de TD van Giga-byte NL zij gaven al aan dat deze kaarten inderdaad niet getest waren op dit moederbord, maar ze wilden het wel voor mij gaan doen. Uiteindelijk bleek de MPX chipset gewoon niet toereikend te zijn en hoefde het testen niet meer, maar ik heb toch een twee maal echt met een technisch iemand van hun kunnen spreken.

Ik heb afgelopen maanden wel tot twee maal aan toe een GA-DPXDW-P moederbord moeten terug sturen naar Giga-byte. De eerste miste de southerbrige en de tweede miste de LAN en USB poorten. Bij de laatste omruil actie waren ze wel heel erg snel. Vrijdags werd het moederbord per koerier bij mij thuis opgehaald en om vervolgens de woensdag er op weer afgeleverd te worden (per koerier).

Maar voor TS, andere controllers lijken het inderdaad gewoon te doen. Behalfe twee Promise controllers combineren geeft problemen. Overigens praten wij hier over een onboard en een PCI controller. Wat twee PCI controllers samen doen zou ik niet durven zeggen. Zoals gezegd, kijk eens of Promise je verder kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 16-03-2006 16:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Dune_ schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:25:
Twee promise controllers op één moederbord kan inderdaad problemen opleveren. Ik zelf heb een moederbord (GA-7DPXDW-P) waar een onboard Promise ATA133 RAId controller op zit, ik wilde daar in eerste instantie een Promise Fastrak 100 bij naast zetten. De beide kaarten zaten elkaar dusdanig in de weg dat één van beide controllers niet te gebruiken was. Na wat lees werk ondekte ik dat dit wel vaker voorkwam. Tegenwoordig gebruik ik een RAIDcore BC4852 PCI-X (RAID5) controller op dit moederbord. (Dit dual Athlon plankje heeft twee PCI-X sloten ;) )

Maar is het niet een idee om Promise eens een mailtje te sturen?
Zelfde planken heb ik hier ook met hetzelfde 'probleem'. Wilde de onboard RAID gebruiken voor een RAID 1 array en een promise TX2000 voor de rest van mijn disks. vervelende was dat ik nog maar van 1 de bios kon benaderen was, dus kon er totaal niets mee.

_dune_ dit bord heeft PCI64 sloten, helaas geen PCI-X

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 17:16:
[...]
_dune_ dit bord heeft PCI64 sloten, helaas geen PCI-X
Bij mijn weten is een PCI-X slot een 64-bit PCI slot. PCI-X is toch PCI64, je hebt alleen verschillende specificaties b.v. 64-bit 66Mhz zoals bij dit moederbord het geval is maar je hebt ook 64-bit 133Mhz.

Bij de RAIDcore BC4852 specificaties staat duidelijk dat het een PCI-X kaart is en hij wekrt uitstekend in mijn moederbord. ;)

edit: net even de FAQ van dit subforum doorgenomen en even google geraadpleegd. PCI64 bestaat officieel helemaal niet. Overigens noemt Giga-Byte de sloten wel PCI64, maar officieel zijn het volgens mij toch echt PCI-X sloten.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 16-03-2006 19:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:31:
[...]

Bij mijn weten is een PCI-X slot een 64-bit PCI slot. PCI-X is toch PCI64, je hebt alleen verschillende specificaties b.v. 64-bit 66Mhz zoals bij dit moederbord het geval is maar je hebt ook 64-bit 133Mhz.

Bij de RAIDcore BC4852 specificaties staat duidelijk dat het een PCI-X kaart is en hij wekrt uitstekend in mijn moederbord. ;)

edit: net even de FAQ van dit subforum doorgenomen en even google geraadpleegd. PCI64 bestaat officieel helemaal niet. Overigens noemt Giga-Byte de sloten wel PCI64, maar officieel zijn het volgens mij toch echt PCI-X sloten.
het zijn geen PCI-X sloten.
PCI-X en PCI-64 zijn idd WEL compatible met elkaar, vandaar dat jouw PCI-X kaart er gewoon in werkt, maar die sloten op onze bordjes zijn gewoon 64bit 66MHz sloten, maar dat maakt het helaas nog geen PCI-X

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:01:
[...]

het zijn geen PCI-X sloten.
PCI-X en PCI-64 zijn idd WEL compatible met elkaar, vandaar dat jouw PCI-X kaart er gewoon in werkt, maar die sloten op onze bordjes zijn gewoon 64bit 66MHz sloten, maar dat maakt het helaas nog geen PCI-X
Wat is volgens jou dan PCI-X? In de FAQ komt PCI64 namelijk helemaal niet voor en ik kan mij het niet voorstellen dat deze gemist zou zijn. :? Tevens wordt hier op GOT en in het Dual aMD topic door iedereen over PCI-X sloten gesproken. Ik zou graag van je de verschillen willen horen/lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 16-03-2006 20:03 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53
Promis maakt gebruikt van binding int13 resources, oftewel als je er 2 promise controllers in plaatst wordt alleen het bios van de 1ste kaar (in het laagst genummerde pci/pcx wathever slot) geladen maar krijg je daar ook de schijven te zien van de andere controller.
Met 2 keer TX2000 gaat dat prima, of het ook werkt met een T4300 er naast weet ik niet maar een TX4000 werkt prima MAAR je hebt dan de maximale mogelijkheden van de laagste kaart. Oftewel met een tx2000 en een tx4000 geen raid5.

Oh.. just for the know.. met de TX2000 kan je met 4 kaarten met totaal 16 drives aansturen en als 1 logical drive configureren. Meer kan misschien ook, maar ik had niet meer pci sloten in mijn systeem :)

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 16-03-2006 20:11 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DukeBox schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:07:
Promis maakt gebruikt van binding int13 resources, oftewel als je er 2 promise controllers in plaatst wordt alleen het bios van de 1ste kaar (in het laagst genummerde pci/pcx wathever slot) geladen maar krijg je daar ook de schijven te zien van de andere controller.
Met 2 keer TX2000 gaat dat prima, of het ook werkt met een T4300 er naast weet ik niet maar een TX4000 werkt prima MAAR je hebt dan de maximale mogelijkheden van de laagste kaart. Oftewel met een tx2000 en een tx4000 geen raid5.
Mmmm daar heb ik inderdaad ook wel eens overgelezen, maar dat was bij mij niet het geval.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:02:
[...]

Wat is volgens jou dan PCI-X? In de FAQ komt PCI64 namelijk helemaal niet voor en ik kan mij het niet voorstellen dat deze gemist zou zijn. :? Tevens wordt hier op GOT en in het Dual aMD topic door iedereen over PCI-X sloten gesproken. Ik zou graag van je de verschillen willen horen/lezen.
PMG FAQ

hier in het lijstje.
Er staan 64bit sloten vermeld onder PCI. dus het zijn PCI sloten (maar dan in een 64bit smaakje op 66MHz).
strikt genomen is het dus PCI (maar om het verschil duidelijk te maken hebben we het toch over PCI32/33 PCI32/66 en PCI64/66). Dus voor zover ik weet (en zoals het mij ook altijd verteld is) is 64bit pci wel compatible met PCI-X maar wel wat trager.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:13:
[...]

PMG FAQ

hier in het lijstje.
Er staan 64bit sloten vermeld onder PCI. dus het zijn PCI sloten (maar dan in een 64bit smaakje op 66MHz).
strikt genomen is het dus PCI (maar om het verschil duidelijk te maken hebben we het toch over PCI32/33 PCI32/66 en PCI64/66). Dus voor zover ik weet (en zoals het mij ook altijd verteld is) is 64bit pci wel compatible met PCI-X maar wel wat trager.
Als ik die tabel goed lees dan is het PCI-X vanaf 64-bit 133Mhz, 64-bit 66Mhz zou PCI64 zijn of PCI 2.1 tot 3.0.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 16-03-2006 20:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:21:
[...]

Als ik die tabel goed lees dan is het PCI-X vanaf 64-bit 133Mhz, 64-bit 66Mhz zou PCI64 zijn of PCI 2.1 tot 3.0.
dat is idd ook wat ik eruit op kan maken.

• loodgieter

loodgieter

Topicstarter
Ik heb promise een mail gestuurd met daarin mijn vraag.

Quote uit de mail
Case Solution: U kunt twee RAID controllers gebruiken op een systeem. Voorwaarde is wel dat de controller en moederbord het moet kunnen ondersteunen. Onze TX4300 TX4200 en TX2200 en TX2300 ondersteunen dit. De TX2000 ondersteunt dit helaas niet.
Kortom dat is lekker. vanaf de TX2200 (SATA) word het pas ondersteund zit je dan met je TX2000 IDE RAID controllertje.

Heb al meteen gevraagd of daar nog iets aan te doen is met een BIOS update. antwoord verwahct ik nog.

• DukeBox
met een ide/sata converter kan je die disken natuurlijk wel aan de tx4x00 hangen, daar ku nje zelfs nog een raid migratie uitvoeren indien nodig naar die andere disken.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hmmm, anders kom ik net pas achter het feit dat dit niet wil werken.

Ik had al een:
Promise FastTrack TX2000 met 2 schijven in RAID1.

En ik heb net een:
Promise FastTrack TX2300 binnen gekregen.

Toen ik deze echter aansloot samen met mijn schijven werd alleen deze controller gezien. :'(

Dit is dus mooi balen....

Heeft iemand misschien nog een suggestie?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoals hier boven ook staat, met een TX2000 gaat het niet werken.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dat is dus echt balen. :/

Ik ben bij promise aan het kijken voor een bios update aangezien dit topic nog uit 2006 stamt.
Maar dit ziet er niet best uit.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Ik heb nog een vraagje (weet niet of ik een nieuw topic daarvoor moet aanmaken), ik heb een Promise Ultra ATA133 TX2 en wil nog een 2e erin zetten. Heb nog 3 PCI sloten over.
Mijn moederbord is van NEC.

Is dit mogelijk ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jim423 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:02:
Ik heb nog een vraagje (weet niet of ik een nieuw topic daarvoor moet aanmaken), ik heb een Promise Ultra ATA133 TX2 en wil nog een 2e erin zetten. Heb nog 3 PCI sloten over.
Mijn moederbord is van NEC.

Is dit mogelijk ?
Als het geen RAID controller is hoef je er niet voor naar de bios toe te gaan (en afaik is een ultra ata133 tx2 geen raidding) in dat geval zou het mogelijk moeten zijn om er 2 van in 1 bak te steken. Probeer het uit en kijk of het werkt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Gaan we doen, bedankt voor het antwoord.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DukeBox
Je komt misschien wel wat irq's te kort waardoor je performance kan inzakken onder native operating systems.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Jongens, het is me toch gelukt! :)

Het probleem wat Promise stelt zit hem in het feit dat 2 kaarten niet samen kunnen werken in 1 systeem als één of geen van beide geen BIOS blending ondersteund.

Maar dit is dus op te lossen!

Het probleem wat je hebt wanneer je geen BIOS blending tot je beschikking hebt is dat je normaal gesproken 1 kaart niet meer aan kan spreken. (Je kan hier dus niet van booten of in het andere geval kan je geen RAID array opbouwen).

Wat is nu het geval...de kaart met het laagste PCI sleuf nummer krijgt voorrang en hiervan word de BIOS als enige gezien. (Sleuf 1 heeft voorrang op Sleuf 2, Sleuf 2 heeft voorrang op Sleuf 3 etc. etc.)

In mijn geval moest ik dus de nieuwe kaart even los of als eerste kaart in mijn systeem prikken waardoor ik in de BIOS kon en de RAID array aan kon maken.

Vervolgens moest ik de volgorde van de 2 controller kaarten omwisselen omdat op mijn oude controller kaart + aray mijn windows staat en ik hier van wil opstarten.
(Bij uiteindelijk gebruik gaat de controller kaart waar de array waarvan je wil booten op de plek (lees :sleuf) waar de BIOS hiervan voorrang krijgt).

In windows word de nieuwe controller vervolgens gewoon herkent (degene die geen voorrang had en waarbij je nu niet meer bij de BIOS kan tenzij je de kaart volgorde weer omdraait).
Je kan gewoon de drivers installeren, nieuwe schijf/array initialiseren/formatteren etc. en klaar ben je! :)

Pagina: 1