Applicaties blijven hangen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik werk hier op een PC uit een cluster en daar blijven bij het opstarten van programma's vaak dingen een paar minuten "hangen". Uiteindelijk starten ze wel, maar tussen bijvoorbeeld het aanklikken van open office en het daadwerkelijk in beeld hebben van het gestarte programma kan zo een kwartier zitten.

Het is niet zo dat een programma traag start, maar meer dat ie eerst heel snel de helft start, dan een kwartier niks en dan weer heel snel de andere helft.

/usr/local is een nfs mount en volgens mij worden alleen programma's vertraagd die via die nfs mount gestart worden.

We hebben hier met een aantal mensen naar gekeken, maar komen er niet uit. In mijn ogen zou het aan een aantal dingen kunnen liggen:
-De netwerkkaart
-De netwerkkabel
-De nfs client
-De nfs server
-Mij

Dus dat hebben we allemaal getest.

-De netwerkaart werkt prima, net als de kabel. Terwijl Open Office er een kwartier over doet heb ik een een minuut of 8 een download gedaan van 3 GB die niet onderbroken is of andere rare vertragingen had. Zowel tijdens, voor als na de download had ik dezelfde rare vertragings/hangverschijnselen.

-Een andere kabel verandert niets aan de symptomen.

Wat betreft nfs: De PC is geinstalleerd met een image dat meerdere PC's hier hebben en mount /usr/local van de server waar iedereen die map van mount met dezelfde mount opties als iedereen gebruikt en ook dezelfde linux versie als anderen ook gebruiken (redhat 9 en scientific linux 4.2 zijn getest). En iedereen werkt vlekkeloos behalve ik.

Als ik met X -query etc op een andere PC mijn X sessie start (zoals nu) werkt alles vlekkeloos. Dus de kans dat het aan mijn user ligt is ook klein.

Vannacht hebben we maar even memtest laten draaien om te kijken of het niet aan iets stoms als brak geheugen ligt en memtest geeft na een hele nacht draaien geen fouten.

Ik heb nog naar koeling van een en ander gekeken, maar er is geen component in de PC dat erg heet wordt. Omdat we toch nog een fan hadden liggen heb ik die maar bijgeplaatst maar ook dat verandert niets.

Waar zouden we nog naar kunnen kijken?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Van clusters heb ik geen verstand, maar ik weet wel dat wanneer op een pc de loopback interface niet goed is ingesteld, bepaalde programma's vertraagd of zelfs helemaal niet opstarten.
Misschien kun je eens in die richting zoeken.

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Is er al gekeken naar locking (van files) onder NFS? Die wil ook nog wel eens vervelend doen.

[ Voor 5% gewijzigd door koffiedrinker op 16-03-2006 10:27 ]

Koffie werkt echt!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Worden files onder /usr/local gelockt dan?
Ik dacht dat dat alleen gebeurde met bestanden die bewerkt worden, zoals tekstdocumenten, mail en andere zooi.

De loopback interface is trouwens gewoon op, ik kan bij gebrek aan root rechten alleen niet zo makkelijk de instellingen weergeven.

[ Voor 31% gewijzigd door VROEM! op 16-03-2006 17:02 ]

ieeeepppppp :P

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Dat zou kunnen. Ik heb eigenlijk nooit goed gekeken wat NFS nu wel lockt en wat niet. Uit ervaring weet ik wel dat het niet goed configureren van met name statd deel van nfs voor problemen kan zorgen.

Koffie werkt echt!