Toon posts:

[JSP/ACCESS] met jsp een macro aanroepen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit het goede forum is, maar aangezien het over JSP gaat plaats ik het toch maar hier,

Het volgende probleem doet zich namelijk voor:
Via querys moet ik 100 tabellen vullen met gegevens uit een andere database.
Deze actie moet iedere keer dat een bepaalde jsp pagina opgehaald wordt uitgevoerd worden.
Nu kan ik natuurlijk alle querys in jsp zetten, maar dat lijkt mij een heel slecht idee.
Is er niet een mogelijkheid om een marco aan te roepen vanuit jsp.
Hier ben ik al geruime tijd aan het zoeken op Google e.d. maar kom helaas niet veel tegen.

Wel heb ik gevonden dat ik een snelkoppeling naar die macro kan maken, maar deze kan ik vervolgens helaas niet aanroepen vanuit jsp.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
waarom zou je ten eerste je database toeging via jsp pagina's willen doen? Enigste reden die ik zou weten is om test redenen... maar dan nog ....

zoek maar wat op google naar odbc jdbc bridge en access

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Verwijderd

Topicstarter
Cuball schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:58:
waarom zou je ten eerste je database toeging via jsp pagina's willen doen? Enigste reden die ik zou weten is om test redenen... maar dan nog ....
Omdat via jsp de data uit de database weer gegeven wordt.
De gebruikers willen dan natuurlijk wel de nieuwste gegevens zien.
Vandaar dat ik vanuit jsp de marco wil aanroepen

Verwijderd

Kan je de functionaliteit van de macro dan niet uitvoeren in een Java klasse, waarin je de queries stopt ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 09:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat zou betekenen dat ik 100 querys uit moet voeren in een java klasse.
De database staat niet lokaal, dus dat betekend dat alle query's over het internet verstuurd worden.
Ik ben bang dat dat nie erg veilig meer is.
Wanneer ik die macro aan kan roepen wordt alles op de databas server uitgevoerd, en heeft het internet er niet veel meer mee te maken.

• bvp
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-02 12:02

bvp

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:32:
De database staat niet lokaal, dus dat betekend dat alle query's over het internet verstuurd worden.
Wanneer ik die macro aan kan roepen wordt alles op de databas server uitgevoerd, en heeft het internet er niet veel meer mee te maken.
:? En wat doet anders die macro dan denk je :?

Tip:
Roep een Servlet aan, verwerk de data in Java, roep de betreffende JSP aan om de data te tonen.

[ Voor 10% gewijzigd door bvp op 16-03-2006 09:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
die macro staat op de database server, dus de sql statments (geen querys) worden uitgevoerd op de database server.
Wanneer ik die sql statments verwerk in mijn web applicatie worden deze wel over het internet gestuurd.
Uiteraard gebruik ik voor het ophalen van de data uit database wel querys in jsp.
(de sql statments die ik uit voer met die macro zijn statments die data uit de ene database in de andere zetten)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wanneer je een berg queries uitvoert in je jsp pagina worden deze queries nog steeds op de database server uitgevoerd. Enkel de query en de resultset worden over het lijntje gestuurd.

Wat ik verder niet begrijp is dat je het hebt over het via internet versturen van queries. Staat je webserver heel ergens anders dan de database server? Ik neem aan dat dit ofwel op dezelfde PC staat ofwel via het interne netwerk gebeurt. Ik vraag me ten eerste af of dat vanaf afstand uberhaupt mogelijk is, en ten tweede hoe veilig het is wanneer je van afstand VBA code in access uit kunt voeren.

Normaal zou je dit doen met stored procedures. Deze zijn gewoon via je sql verbinding uit te voeren. Wanneer jij een (vba neem ik aan) macro uit wilt voeren op je access database dan kun je niet via odbc verbinden, maar zul je op een andere manier dit aan moeten roepen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• bvp

bvp

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:48:
die macro staat op de database server, dus de sql statments (geen querys) worden uitgevoerd op de database server.
Wanneer ik die sql statments verwerk in mijn web applicatie worden deze wel over het internet gestuurd.
Uiteraard gebruik ik voor het ophalen van de data uit database wel querys in jsp.
(de sql statments die ik uit voer met die macro zijn statments die data uit de ene database in de andere zetten)
Je vraag was: kun je een macro aanroepen vanuit JSP. Weet je misschien wel of het kan vanuit Java?

In dat geval zou het namelijk dan ook op bovenstaande manier kunnen uiteraard.

Via Jsp naar een Servlet -> Servlet roept java-class aan die op zijn beurt weer de macro aanroept -> vervolgens stuurt de Servlet weer door naar de desbetreffende JSP.
Misschien dat het zo mogelijk is?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:32:
Ik zie eigenlijk weninig verschil tussen het versturen van queries of het overpompen van al je data over het internet qua secutiy..

Maar zoals Cuball al zei: zoek maar wat op google naar odbc jdbc bridge en access

Ik vraag me wel af of je uberhaupt macro's kan afroepen via JDBC.

Overigens, als je queries in een JSP zet, worden deze helemaal niet over het internet verstuurd. De JSP wordt gewoon op je server gecompiled en spuugt wat HTML uit naar de client. Alle java-code wordt dan ook uitgevoerd op je server.

Misschien is het handig om eens wat over Java Server Pages te lezen, ik krijg namelijk niet het gevoel dat je precies weet waar je mee bezig bent..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
de webserver en de database server staan op verschillende lokaties, en hebben contact via internet.
Dus die sql statements worden naar mijn idee wel over internet verstuurd naar de database server.

Verwijderd

Topicstarter
bvp schreef op donderdag 16 maart 2006
Via Jsp naar een Servlet -> Servlet roept java-class aan die op zijn beurt weer de macro aanroept -> vervolgens stuurt de Servlet weer door naar de desbetreffende JSP.
Misschien dat het zo mogelijk is?
Dit klinkt heel logisch inderdaad, ik zal daar nog een naar gaan zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 11:07 ]

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 13:50
Misschien moet je een applicatieserver (bijvoorbeeld Tomcat) installeren bij de database. Dan kan je gebruik maken van het Model View Controller (MVC) pattern.

Het model (de database, of zo je wilt de database toegang software) wordt benadert via een Controller (Java classes die de db benaderen, hierin programmeer je de queries (gebruik hiervoor iets als Hibernate of zo)) en die worden dan gepresenteerd door de View (je JSP's)

Dit lost, een deel van, je probleem op.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:01:
de webserver en de database server staan op verschillende lokaties, en hebben contact via internet.
Dus die sql statements worden naar mijn idee wel over internet verstuurd naar de database server.
En dat gaat niet secure? Ik bedoel, je moet toch ook inloggen op die DB server om een JDBC connectie te maken. Die inlog gegevens worden dan ook gewoon over het www gestuurd :/

Dan hoef jezelf zeker niet druk te maken over een paar queries die over het internet verzonden worden. Ik denk dat je user/password combo interessanter is dan die queries..

Verwijderd

Topicstarter
robkamp schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:40:
Misschien moet je een applicatieserver (bijvoorbeeld Tomcat) installeren bij de database. Dan kan je gebruik maken van het Model View Controller (MVC) pattern.
Dat is inderdaad iets dat ik al langer wil gaan leren.
Helaas heb ik daar nog geen goed boek of tutorial (NL) van kunnen vinden. :'(

Iedereen bedankt voor het mee denken _/-\o_

• bvp

bvp

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:29:
[...]

Dat is inderdaad iets dat ik al langer wil gaan leren.
Helaas heb ik daar nog geen goed boek of tutorial (NL) van kunnen vinden. :'(
Leren & boek/tutorial :?
Gewoon downloaden die zooi, lokaal installeren en klooien maar -> aldoende leert men en sneller dan je denkt als je er éénmaal mee aan de slag gaat! ;)

Verwijderd

Topicstarter
bvp schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:43:
[...]

Leren & boek/tutorial :?
Gewoon downloaden die zooi, lokaal installeren en klooien maar -> aldoende leert men en sneller dan je denkt als je er éénmaal mee aan de slag gaat! ;)
Ja, dat klinkt simpel, maar welke raad je dan aan.
Ik heb het idee dat er wel 30 verschillende zijn. :?
En op dit moment gebruik ik NetBeans, maar die heeft dat volgens mij niet

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 15:01 ]

• bvp

bvp

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:55:
[...]

Ja, dat klinkt simpel, maar welke raad je dan aan.
Ik heb het idee dat er wel 30 verschillende zijn. :?
En op dit moment gebruik ik NetBeans, maar die heeft dat volgens mij niet
Met NetBeans heb ik zelf geen ervaring.
Maar wat ik bedoelde met lokaal installeren was lokaal een Tomcat server installeren en daarmee aan de slag gaan.
Je kunt dan zelf toch je datalaag, applicatielaag en view van elkaar gaan scheiden.
En welk soort pattern je dan gaat gebruiken maakt niet zo gek veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
bvp schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:46:
[...]
Je kunt dan zelf toch je datalaag, applicatielaag en view van elkaar gaan scheiden.
En welk soort pattern je dan gaat gebruiken maakt niet zo gek veel uit.
Dat is juist het stuk dat ik niet goed begrijp.
Ik werk nu vanuit het boek JavaServerPages van O'reilly, en die zet de sql querys direct op de pagina.
Nu heb ik zelf al wel apparte pagina's gemaakt waar op de querys staan, en deze roep ik dan aan.
Maar volgens mij zou het eigenlijk in een bean of classe moeten.
Helaas kom ik daar echt niet uit

Verwijderd

okee nu wordt het duidelijk... je bent aan het scripten met java... een goed boek zal een boek zijn over Struts, dat is een stuk meer "echt java coderen" dan wat je nu aan het doen bent. en beantwoord je vragen

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

In netbeans zit Tomcat meegeleverd. Dus wanneer vanuit netbeans een jsp runt, wordt automatisch Tomcat opgestart (iig vanaf versie 4.*). Als het goed is heb je een tabje "runtime" en dan "servers" aanklikken. Als het goed is, staat daar je Tomcat server.

Ik denk niet dat je al moet gaan denken aan het MCV pattern of op een andere manier het aanbrengen van lagen en abstractie. Als ik het zo hoor, heb je nog niet zoveel ervaring met het bouwen van een webapp met java. Dus ik zou gewoon het boek en nog wat turorials doorlopen als ik jou was, dan schiet je al een heel end op.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 16-03-2006 16:32 ]

• bvp

bvp

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:17:
[...]

Dat is juist het stuk dat ik niet goed begrijp.
Ik werk nu vanuit het boek JavaServerPages van O'reilly, en die zet de sql querys direct op de pagina.
Nu heb ik zelf al wel apparte pagina's gemaakt waar op de querys staan, en deze roep ik dan aan.
Maar volgens mij zou het eigenlijk in een bean of classe moeten.
Helaas kom ik daar echt niet uit
Ah ok je gebruikt verder alleen dus maar het JSP gedeelte begrijp ik en hierin plaats je je queries etc. ?
Wat voor voor App-server gebruik je?
Bij oa. Tomcat heb je een web.xml waarin je aan kunt geven welke url (uri) naar bijv. welke Servlet moet gaan.
Dan kun je verder gaan met data-verwerking in java-classes en daarna je data weer tonen in je JSP.

edit:
Ik moet ook niet met 1000 dingen tegelijk bezig zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door bvp op 16-03-2006 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zelf vind ik dat ik redelijk wat ervaring met het maken van websites in jsp heb, maar ik loop steeds meer tegen tekort komingen aan als het gaat om het aanroepen van gegevens uit een database.
Zo heb ik een formulier dat in meer talen te krijgen is, dus haal ik alle labels uit een database.
Om niet 80 keer de zelfde query te typen heb ik de query op een andere jsp pagina gezet die ik included bij het label.
Maar ik weet dat dit niet correct is, en nog traag ook.
Van daar dat ik eigenlijk toch wel naar MVC, Struts of iets dergelijks aan het kijken ben.
Weet iemand misschien een goede nederlandse tutorial of boek (ja mijn engels is echt heel slecht) :X

Verwijderd

Jakarta Struts Cookbook (Bill Siggelkow) niet nederlands, wel helder.

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 13:50
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 21:56:
Jakarta Struts Cookbook (Bill Siggelkow) niet nederlands, wel helder.
Inderdaad.

Je kan struts gewoon downloaden bij apache. (http://struts.apache.org/)

En hibernate staat hier. (http://www.hibernate.org/)

Een alternatief voor struts is spring. (http://www.springframework.org/)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie.
Dan toch maar een engels boek gaan lezen denk ik 8)7

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Als je net met MVC frameworks begint, is het misschien een idee om niet voor Struts, maar voor JavaServer Faces te kiezen. Dat komt van Sun zelf vandaan en is onderdeel van de J2EE spec. Het is gemaakt als opvolger van Struts en heeft derhalve meer toekomst.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Pagina: 1