Toon posts:

[VB.NET] Access yes/no field

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil vanuit vb.net een tabel creëren in een access database. Het aanmaken van die tabel lukt, maar het creëren van een Yes/No veld, zoals dat in access genoemd wordt, lukt niet.
Ik heb al logical, logical1 en yesno geprobeerd als data type, maar het resultaat is niet de verwachte checkbox die je krijgt als je het veld in access zelf zou aanmaken. Het data type van het veld wordt wel op yes/no gezet, maar er staat geen checkbox en de mogelijke waardes zijn 0 en -1.
Visual Basic .NET:
1
CREATE TABLE Test (ID COUNTER PRIMARY KEY, Keuze LOGICAL)

Hoe kan ik vanuit vb.net een yes/no veld met checkbox aanmaken ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 00:10:
... Het aanmaken van die tabel lukt, maar het creëren van een Yes/No veld, zoals dat in access genoemd wordt, lukt niet.
Ik heb al logical, logical1 en yesno geprobeerd als data type, maar het resultaat is niet de verwachte checkbox die je krijgt als je het veld in access zelf zou aanmaken. Het data type van het veld wordt wel op yes/no gezet, maar er staat geen checkbox en de mogelijke waardes zijn 0 en -1.
Visual Basic .NET:
1
CREATE TABLE Test (ID COUNTER PRIMARY KEY, Keuze LOGICAL)

Hoe kan ik vanuit vb.net een yes/no veld met checkbox aanmaken ?
Zoals ik het begrijp lukt het aanmaken van het boolean-veld gewoon!!!

Het is gewoon de type weergave van het veld die je even moet veranderen in Access. Heeft voor de rest niets met VB.Net te maken. Voor SQL maakt het geen reet uit wat je op het scherm ziet, zolang in de database maar de waarde 0/1 of 0/-1 staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij maakt het boolean veld inderdaad gewoon aan, alleen staat er geen checkbox en zijn de 2 mogelijke waarden 0 en -1.
Ik vraag mij gewoon af of het mogelijk is om toch een checkbox te krijgen in de database. Ik vind dat toch wat duidelijker omdat het dan van dezelfde vorm is als bij de tabellen die ik in access zelf heb aangemaakt.
Voor de code is het inderdaad geen enkel probleem, mocht het niet met checkbox gaan ...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als iedereen rechtstreeks in de DB moet werken en je daarom een fancy layout wil hebben ben je imo verkeerd bezig. Layout hoort in je formulieren/reports, niet in je DB.

{signature}

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 00:48:
Ja, hij maakt het boolean veld inderdaad gewoon aan, alleen staat er geen checkbox en zijn de 2 mogelijke waarden 0 en -1.
Ik vraag mij gewoon af of het mogelijk is om toch een checkbox te krijgen in de database. Ik vind dat toch wat duidelijker omdat het dan van dezelfde vorm is als bij de tabellen die ik in access zelf heb aangemaakt.
Voor de code is het inderdaad geen enkel probleem, mocht het niet met checkbox gaan ...
Dat gaat om Access-only mogelijkheden, wat je niet via DDL kunt regelen. Als je op die manier een veld wilt aanmaken, moet je het via ADO doen, dmv een field-object. Dan kun je de juiste attributes instellen.
Maar zoals Voutloos aangeeft: dat moet je eigenlijk niet willen doen.
* BertS heeft het weleens gebruikt voor een Access-database-generator :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Een check box kan je niet in je DB krijgen. Een db bevat tabellen, die bestaan uit rijen en kolommen. Iedere kolom geeft een data-type en dat data-type kan bv een boolean zijn.
Hoe jij dat veld dan op het scherm presenteert, heeft niets meer met de DB te maken, en dat kan de DB eigenlijk ook niet schelen.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.