Toon posts:

Wireless internet voor studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me even aan het orienteren op het gebied van wireless internet. Nou vind ik dit allemaal erg goed klinken, maar dan wil ik weten of de snelste wireless een optie is.

Hiermee bedoel ik de 154 mbps routers. Ik kan hier namelijk nog niet zoveel over vinden. Ik wil namelijk als ik overschakel wel naar tenminste de zelfde snelheid die ik nu heb: 100 mbps.

Heeft iemand al zo'n installatie liggen en is er heel tevreden over?

Even voor de duidelijkheid, er moeten 13 pc's aangesloten worden, en ik kan nergens vinden of dat de snelheid/stabiliteit in het geding brengt.

Ik moet dus een oplossing hebben om 13 pc's aan te sluiten. Kaartjes mogen rond de 50 euro kosten en de router rond de 100 euro.

Laatste vraagje: Kan je op zo'n snelle wireless router (154 mbps) ook gewoon goedkopen 54 mbps kaarten op aansluiten?

Moet je trouwens nog ergens mee rekening houden wat betreft het aantal muren etc waar je doorheen moet. Het gaat hier dus niet om 1 grote ruimte met 13 pc's erin ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 22:58 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe de kwaliteit is van het signaal/router heb ik geen ervaring mee, maar al wil je je 100mbit snelheid ook draadloos, dan wens ik je veel succes. Elke pc deelt namelijk mee op die 154mbit die je router kan halen, bij een 100% ontvangs en zonder storing :)

Wil je snelheid draadje, wil je ook nog flexibiliteit, dan is het een optie voor 'erbij', maar imho niet als vervanger :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03
Dat laatste vraagje kan gewoon uiteraard, overigens, 13x 100mbit = bijna niets, een hoge LAN speed moet je dus niet verwachten. Verder is 154mbps natuurlijk een theoretische max, afhankelijjk van afstand, het aantal muren, wat bij 13 kamers heel veel zal zijn, en storing op de 'lijn ' krijg je natuurlijk veel minder :). Draad is voor 13 pc's toch eigenlijk wel het beste...

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:59:
Hoe de kwaliteit is van het signaal/router heb ik geen ervaring mee, maar al wil je je 100mbit snelheid ook draadloos, dan wens ik je veel succes. Elke pc deelt namelijk mee op die 154mbit die je router kan halen, bij een 100% ontvangs en zonder storing :)

Wil je snelheid draadje, wil je ook nog flexibiliteit, dan is het een optie voor 'erbij', maar imho niet als vervanger :)
ahh precies, hier zat ik al op te wachten. Je meot de snelheid ook nog eens delen.....

Dus voor grote groepen computers is het niet erg handig. Hier in huis zijn er wel een stel mensen die veelvuldig van andersmans computer grote bestanden af willen halen. Daar zal iedereen dus last van hebben

• MoiZie
Zeer zeker, 13pc's en wireless is gewoon not done.. of het moet gaan om bestanden van luttele kb's. DVD ISO's (als voorbeeld) over wireless gaat gewoon niet goed.

Verwijderd

:? Bedoel je dat je last heb van data lost of dat het te lang duurt ?

Wifi 54Mbit haalt in pratijk maar max 30Mbit. 154Mbit wifi zal verschijnlijk rond de 70Mbit.

Veder kan ik je aanraden om in iedergeval met twee acces pionts te gaan werken waarover je de gebruikers verdeeld zodat je een hoger snelheid haalt..

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 23:11 ]

• MoiZie
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:06:
:? Bedoel je dat je last heb van data lost of dat het te lang duurt ?

Wifi 54Mbit haalt in pratijk maar max 30Mbit. 154Mbit wifi zal verschijnlijk rond de 70Mbit.

Veder kan ik je aanraden om in iedergeval met twee acces pionts te gaan werken waarover je de gebruikers verdeeld zodat je een hoger snelheid haalt..
Als je dat eerste aan mij vraagt: data loss zal het probleem niet zijn, de snelheid is gewoon erg laag waardoor het ontzettend lang duurt. Daarbij zal het bij een slechtere verbinding soms nog wel wegvallen, waardoor een transfer ook fout kan gaan.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:23
Ik zou als ik jou was een goede router kopen, met mogelijkheid om pc's vast aan te sluiten, daarnaast voor de kabels die lastig zijn te trekken een wireless accespoint aanschaffen en gebruiken, dan spreid je de lasten een beetje

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 09:55
Je moet ook rekening houden met het soort gebouw, een gebouw met enkel gipswandjes tussen de kamers zal een groter bereik over houden met je wireless terwijl je in een flat met dikke betonnen muren misschien niet eens verder dan 2 kamers verder dan het basestation komt..

Verwijderd

Van data loss heb ik gelukig thuis geen last van. Dat kan je erg goed voorkomen door een goeie acces piont te gebruiken (het liefst meerder zo dat je de afstand beperkt houdt).
Maar hangt ook erg van je wonig af, ik woon op de begande grond van een flat waar de muren erg dik zijn, gelukig is mijn acces piont goed genoeg waardoor die door gehele huis werkt.

Snelheid zal inderdaad een beperkte factor zijn. Ik weet niet wat je budget is maar je zal het kunne overwegen on naar een computer beurs te gaan en een stuk of 4 54Mbitacces pionts te halen van 25 euro per stuk. Op die manier kan je de snelheid best wel hoog houden. Je kan dan eventueel switchen naar een andere acces piont waneer eentje zwaar belast wordt.

Ik heb op dit moment 3 soorten acces pionts gehad.
Edimax BR-6104, bereik goed, snelheid in pratijk ongeveer 2.000KB/s, alleen wep.
Asus WL500g, bereik is minder, snelheid in pratijk 2.194KB/s heeft wpa.
Asus WL-HDD bereik erg goed, snelheid in pratijk 2.022KB/s heeft wpa.
Asus WL-HDD zonder wpa 2.996KB/s
100Mbit lan 9 MB/s

Gebruikte software om mee te testen SIsoftware Sander 2005 Netwerk bandbreete test.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 23:52 ]

Verwijderd

een studenten huis internet gewoon via een utp kabel en op iedere verdieping een hubje plaatsen

de utp kabel die kan je meestel door de Electriciteit buis doorvoeren

en dan op ieder kamer een inbouw of een opbouw doos voor € 7,50 p/st zie link
http://www.kabelsenco.nl/shop/index.php?cPath=133_142

en dan heeft iedere kamer een connectie en dan kan je de keuken en andere ruimte s ook voorzien

ik denk dat dit goedkoper is
dan een heel draadloos netwerk aan te schaften voor een paar honderd eurie;s

Verwijderd

hubs :r , dan is de totale snelheid max 100Mbit dat je moet delen met 13 computers. Doe het dan goed en koop meteen 100Mbit switchen.

Verwijderd

ja sorry daar heb je gelijk in JC Ken

sorry Blond 8)7

maar ik weet wel bijna zeker dat je dan het maximale eruit haal en dat het goedkoper is dan

13 draadloze kaartjes en de router waar je een bedrag van maximaal € 750,-

en dan maar afwachten of het werk en met de kabel werkt het altijd

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 23:54 ]

Pagina: 1