koeling voor AMD64 processor

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xzero
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09-2023
Heey,

Ik weet dat boxed versies van processoren verkrijgbaar zijn, maar mijn vraag is of het nog beter is om een extra processorkoeler erbij te kopen. want je hebt bijvoorbeeld de 3700+ boxed versie, nu ben ik bang dat dit te snel oververhit raakt, dus doe ik er een Zalman CNPS7000B-AlCu bij of een Cooler Master E1U-N7BCC-03, en ik weet ook niet eens of het wel erop kan. maar is dit wel nodig als je je computer bijvoorbeeld een hele lange tijd aan hebt staan, of is die koeler wel genoeg die erbij geleverd word. en welke is beter, die zalman of coolermaster?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik zeg: de boxed cooler is meer dan voldoende voor een athlon64+, laat je niet neppen door de repertoire die zalman heeft opgedaan. Die coolers op full speed maken een rotlawaai, met de fanmate en/of q-fan (of andere variant) is hij stil ja, maar dat geldt ook voor de boxed cooler en de temperaturen? die zitten wel goed, zeker als je cool n quiet gaat gebruiken.
als je een A64-X2 koopt, krijg je een heatpipe cooler.

de boxed coolers zijn trouwens van diverse fabrikanten, coolermaster maakt ook boxed coolers voor A64's (net als AVC)

[ Voor 9% gewijzigd door randje op 15-03-2006 22:11 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
De boxed koelers zijn er gewoon erop getest om ook langere tijd aan te staan. Pas als je gaat overclocken is het aan te raden een ander type koeler te kopen. En zoals je zelf al aangeeft een veel gebruikte is de zalman. Dus mocht je wat anders willen hebben raadt ik je wel een zalman aan. Maar hier zijn genoeg topics over te vinden. Probeer de quicksearch eens O-)

• Xzero
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09-2023
ok thnx, dit bespaart mij ook eens wat geld :P , maar hoe weet je welke koeler er bij die boxed versie zit?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hou er wel rekening mee dat je in de boxed versie meerstal 3 jaar garantie op je cpu hebt en zonder standaard koeler meestal geen of maar 1 jaar

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
pokeran schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:10:
...
als je een A64-X2 koopt, krijg je een heatpipe cooler.

d...
Niet bij de X2 3800+, tenminste, ik heb ze nog niet kunnen ontdekken, als het inderdaad zo is. Ik denk dat bij de 3800+ nog een gewone zit omdat deze proc. "slechts" 2 x 512kb cache heeft, terwijl de 4200+ etc. 2 x 1MB hebben.

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Als je al voor het lawaai koeler gaat vervangen moet je die op je video en eventueel northbrdige ook meteen doen anders wordt het niet veel stiller.

Ik ben wel tevreden met m'n Arctic Silencer64 Ultra TC. Kostte 15 euries en zit een temp sensor in zodat ie met hogere temperaturen harder gaat draaien. (ik vind wel dat die wat sneller mag opspinnen met temp stijging)

Verwijderd

mijn av8 komt niet boven de 30 strest 50 met een staandaard koeler.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 16:38
Arctic Freezer is een goede goedkope oplossing.
Echter is de boxed cooler ruim voldoende. Maat van me draait 45 graden max met een overgeclockte venice 3000 (2600Mhz). Dit zonder casefans. AMD stopt er echt geen boutcooler bij, dan kunnen ze erg veel doorgefikte cpu's verwachten of een shitload aan klachten.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
de arctic freezer 64 pro is erg populair hier op GoT. Hij koelt erg goed, is erg stil, en kost niet meer dan 20 euro. die zalman of coolermaster kosten allebei meer en zijn minder goed

PSN: djmurcielago

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 09:27

mcB

Ik draai 24/7 100% load (Dutch Power Cows :)) en ik vond de temperatuur met de boxed koeler op mn 3500+ aan de hoge kant (65 graden). Ik heb de koeler vervangen voor een Arctic Freezer 64. Echt een superstil ding dier erg goed koelt en voor een heel vriendelijk prijsje. Deze freezer 64 zorgt er nu voor dat onder volle cpu load de temp niet hoger komt dan 50 graden. Arctic Freezer 64 is echt een aanrader wat mij betreft.

Strix (Skullflame)

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ik draai mijn 3000+ gewoon met standaard koeling. Doet het prima, na een middag(en ook hele dagen op lanparty's) krijg ik m niet veel warmer dan 45 graden. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat die 3000 gewoon lichte proc is. :9

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 10:03
heb ook gewoon een artic silencer en deze voldoet prima. En heb een 3500 64 bit processer dus.
tijdens weekend lannen niet hoger dan 45 graden gekomen.
En zalman is leuk als je gaat overklocken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door FidoDido op 16-03-2006 13:49 ]

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Mijn ervaring met de zalman 7000 fullcopper en de artic freezer 64 pro:
geloof het of niet,ik merk totaal geen verschil in idle en load tests,zit op mijn naked opty 165.
Temps allebij hetzelfde 8)7
Boxed koeler was bij mij leuk voor standaard clock speeds,maar op 2665mhz werd het me toch net iets te warm.
Dus mijn advies: koop een artic freezer,goedkoper als de zalman en prestaties in mijn geval hetzelfde,maar wel goedkoper.

[ Voor 21% gewijzigd door fragcompany op 16-03-2006 14:17 ]

Verwijderd

Mijn cpu haalt 40 graden max als hij lang stressed is. Stock cooler, cpu is een opteron 146. Ik heb normaal corsair dual channel geheugen. Ik heb nog nooit iets overclocked in mijn leven ... Ik hoop dat ik em later safe op 2,5 gig kan laten draaien, mobo=asrock dual sata2. Is OCZ geheugen een must in dit geval?

en kan dit op de stock cooler volgens jullie?

thx

• hoeretoeter
  • Laatst online: 19-05 14:37
Ik zou zelf nooit gaan overclocken op een boxed koeler. Niet dat het niet kan, maar alternatieve koelers zoals de freezer 64 of thermaltake big typhoon koelen gewoon beter. Dat koelen is erg van belang met overclocken dus ga ik voor de betere koelers.

Toch zegt dit niets over de te behalen snelheid. Dit is heel verschillend en afhankelijk van veel verschillende factoren. Kortom niet te zeggen dus of ander geheugen beter is.
Wel kan ik je wat helpen als tweaker die net begint met overclocken.
Er is namelijk een mooie FAQ op GOT die veel van je vragen (die je misschien nog gaat krijgen) alvast beantwoord:
Frequently Asked Questions T&C

Voor de rest is het handig dat als je vragen hebt over overclocken met dit moederbord je deze vragen stelt in het OC-ervaringen Asrock dual sata Topic.
Hier worden je vragen het beste beantwoord omdat veel mensen met jouw asrock moederbord hier posten en de reacties lezen. Je kunt elkaar het beste helpen als je dezelfde moederborden hebt namelijk.
Ook is het handig deze ervaringen topics goed door te lezen omdat je veel problemen kan voorkomen doordat andere deze fouten al hebben gemaakt en opgelost:
[rml][ OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 4[/rml]

En je hoeft ons niet telkens te bedanken want we reageren hier echt voor ons eigen plezier :p

[ Voor 15% gewijzigd door hoeretoeter op 18-03-2006 19:32 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
De boxed koelers zijn ruimschoots voldoende. Er zijn eigenlijk twee redenen om de koeler te vervangen: a) je wilt meer stilte en b) je wilt overclocken (een derde kan nog i.v.m. de looks voor de casemodders e.d.). Is dat allemaal niet relevant, dan zal de boxed HSF meer dan voldoende zijn :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Thx! Want een opteron kan wel wat meer dan die 2ghz op stock dacht ik ;)

• hoeretoeter
  • Laatst online: 19-05 14:37
Van 2.0 gig naar 2.5 clocken is echt wel een hele stap hoor...
Rustig aan kijken stapje per stapje en kijk vooral de topics door die ik in de vorige post al heb genoemd.

Je moet er niet te lichtvaardig over denken om een processor 500 mhz te overclocken. Dit kost veel tijd omdat je toch echt laag moet beginnen. De processor gelijk op die 2.5 gig zetten lijkt me onverstandig op zn zachts gezegd.
Zoals reeds aangegeven kun je van tevoren nooit zeggen hoe ver een processor maximaal kan clocken. Kortom er is geen antwoord op je stelling.

Wel kan worden gesteld dat je de garantie verliest als het toch te ver was, en dan zit je zelf met de gebakken peren.

Of een gebakken CPU in dit geval.....

[ Voor 8% gewijzigd door hoeretoeter op 18-03-2006 19:39 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Ik zou je gewoon de boxed cooler adviseren.
Ik heb een X2 4800+ met de boxed cooler (incl. heatpipe). Idle rond de 38 graden, stressed max 54 graden. Prima stille cooler. Ik gebruik overigens zonder problemen zowel Cool 'n Quiet als Qfan

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 12:51

Aight!

'A toy robot...'

Maar houd er wel in rekening mee, als je een Zalman gaat kopen dat je voor ongeveer 10 euro meer de beste lucht koeler hebt wat er nu bestaat.

Namelijk Big Thypoon:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareportal.ru/News/Pictures/January.2005/Ttbigtyphoon.jpg

Houd mijn 3200+ stressed max 45ºC op 2650 mhz. Met 1,55 volt geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Aight! op 19-03-2006 01:14 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

Die past niet in mn vaders kast :P
enneuh... hoe zwaar was dat ding? Want met dat cantilever-effect kan je je mobo mollen d8 ik :X

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1