opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Al 3x is het voorgekomen dat de pc niet doorstart. Direct na het bios scherm verschijnt "schijfleesfout". Een aantal keren reboot geeft deze melding niet meer maar de pc komt niet verder dan het bios opstartscherm (waar press del to start setup verschijnt). Na een aantal maal in het bios de schijf opnieuw als bootschijf in te stellen (wat waarschijnlijk nutteloos is want zo stond hij al) en de sata stekkers eruit te halen en er weer in te doen start de pc door (dit is dan wel na een keer of 5 rebooten).

Ik twijfel echter of de schijf (een sata western digital 120 gbvan 1.5 jaar oud) kapot is. Het kan toch ook het moederbord zijn? Ik heb diverse testen gedaan met programma's voor de harde schijf maar zonder resultaat.

Is de pc aan een nieuwe harde schijf toe of zou het ook het moederbord kunnen zijn (asus p4p800 deluxe).

monta

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-02 23:57
start een bootcd wel in een keer op? hiervoor in bios soms eerst bootvolgorde veranderen.
want als een knoppix of andere cd wel werkt; dan doet je moederbord het.

gewaarwordingshorizon

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 21:57

JdM

Humbled

Ik zou heel rap mijn data back-uppen, en daarna eens een progseltje voor het testen van mijn HDD laten draaien.
B)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JdM schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:10:
... en daarna eens een progseltje voor het testen van mijn HDD laten draaien.
B)
Lees TS, heeft hij al gedaan :)

@monta
Ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik schrijfleesfouten kreeg bij het opstarten.
In het begin af en toe maar dat werd later meer en wilde hij écht niet meer opstarten.
Toen was inderdaad mijn harde schijf overleden, dus de tip van JdM om te gaan back-uppen zou ik maar even volgen voor de zekerheid. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik heb dat zelfde rpobleem ook wellis gehad :r

Je zou ook je kabels is kunnen vervangen of nakijken, in mijn geval was het dan weel een ide schijf, in mijn geval was het vervangen van de kabels genoeg om het weer te doen werken

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Een proggie van WD zelf heb ik laten draaien alles gaat goed. Daarnaast geeft SMART ook aan dat alles zo goed is, dat vind ik juist zo vreemd. Hoe weet ik nu zeker dat de HD kapot aan het gaan is. Wat ik nu ga doen is de inhoud van deze HD op een andere HD zetten (die 5 jaar oud is) en even afwachten. Pas daarna ga ik hem opsturen naar WD denk ik.

monta

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat geeft hdtune aan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1