Beginnen met 3dsMax en/of Maya

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dionisos
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik vroeg me af waar ik het beste mee kan beginnen en wat jullie aanraden.
Als ik mijn middelbareschool (VWO) heb gehaalt wil ik graag gaan 3dModelen voor games ed.

Na wat te hebben rondgekeken leken 3dsmax en Maya de beste keus...
Kan ik beter met Maya of 3dsmax Beginnen?
Is het slim om online tutorials te volgen of een boek aan te schaffen?
online tutorials -> Welke sites heeft de beste tuto's?
boek -> Welk boek raad je aan?

Alvast bedankt!
Simpel gezegt zou ik dus graag weten waar ik was basis kennis op kan doen zodat ik daarna makkelijker kan gaan 'trial&erroren'

I don't have a clue..

Verwijderd

Kan ik beter met Maya of 3dsmax Beginnen? -> ik zou zeggen 3ds max , word enorm veel gebruikt voor games (kzag overlaatst op TV reportage over DTM 3 , ze gebruikten ook 3ds max, Halo 2 ook...)
Is het slim om online tutorials te volgen of een boek aan te schaffen?->beide
online tutorials -> Welke sites heeft de beste tuto's? -> googlen en gewoon uitproberen (videotutorials)
boek -> Welk boek raad je aan? -> geen specifiek...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 20:30 ]

Verwijderd

Ik zelf ervaring met zowel 3dsmax en Maya, ik heb nu besloten om verder te gaan met Maya en max te laten voor wat het is. Ik vind Maya zelf makkelijker werken maar dat verschilt echt per persoon. Ik kan je aanraden om beide programma's uit te proberen. Je kan op de site van Discreet een trial version van max downloaden en een PLE van Maya. Ik kan je de site www.3dbuzz.com aanraden. Hier kan je veel gratis video's vinden voor beide programma's. Er is overigens op dit forum een speciaal draadje voor alles met 3d animation waar ik veel goede links in staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 20:31 ]

• Dionisos
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Bedankt voor de 2 snelle reacties ik ben nu aan het rondkijken op 3d buzz :)

I don't have a clue..

Verwijderd

kvind persoonlijk de videotutorials op www.3d-palace.com wat beter.
je kan ook DVD 's kopen met zeer uitgebreide videotutorials

edit:
kzou ook zeggen begin er zo snel mogelijk aan , ik ben nog maar 15 en ken nu al de basis van 3Ds max wat ik toch wel al een prestatie vind naar later gericht.
Momenteel is het ook gewoon trial en error.
als ik iets wil maken dan probeer ik het en leer ik af en toe nieuwe dingen , is ook altijd handig om wat mensen te kennen die er ook iets vanaf weten of als alternatief het post je 3d stuff topic wat daarvoor eigenlijk wel bedoeld is.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 20:41 ]

Verwijderd

Tja kan allebij, en omdat je nog geen echte ervaring heb maakt het eigenlijk niet zo veel uit.
Je moet eerst gewoon de basis van 3D begrijpen en leren modelen. Zodra je de basis heb Kan je redelijk makelijk switchen. Tuurlijk de knopjes zijn net ff wat anders enzo en je heb iets andere funkties maar de basis blijft het zelfde. Maya heeft wel net iets lastigere material editor, maar als je die doorheb is het wel erg relaxt omdat hetzelfde principe van texturen ook in veel andere pakketten gebruikt word.
Maya heeft wel een gratis versie om alles goed te kunnen leren enzo, dat is wel handig.

Ik denk dat het tegenwoordig Maya en 3DMax ongeveer gelijk gebruikt worden in de games industrie.
En bij Guerrilla gebruiken ze Maya (is toch wat dichter bij huis dan andere game makers)

Voor tutorials voor maya (ook voor max) zou ik zeker naar http://www.thegnomonworkshop.com/ gaan.
Deze gasten hebben denk ik de allerbeste tutorials voor maya igg. Zijn niet allemaal even goedkoop maar als je begind met een basis tutorial van hun, ben je al een heel end op weg.

Veel succes er mee

Verwijderd

kmoet zeggen ik heb eens heel even maya gebruikt maar het lijkt een gebruiksvriendelijker programma enzo maar de manier van moven , rotaten enzo vind ik in max wat beter.
Het is allemaal harder en strakker in max vindik :P nogal moeilijk uit te leggen.

maar het hangt af van persoonlijke keuze dus ga maar snel die trials downloaden

Verwijderd

Of je kan een opleiding multi media ofzoiets volgen.....volgens dan krijg je meer inzicht hierop als je echt verder wil.

Verwijderd

ik ben ook een maya en max misbruiker.
maar ik vind maya veel vriendelijker.
terwijl ik voor school 3dmax moet gebruiken.

ik kan je wel vertellen dat je met beiden programma's verbluffende dingen kan maken.
dus download de trials en ga op zoek naar jouw programma. :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Grappig toch altijd, hoe je gebruikservaring kan verschillen. Ik vind maya qua werking echt om te braken ;)

Maar als je nieuw begint maakt het inderdaad niet zo veel uit. Al heeft MAX het grootste marktaandeel dacht ik niet?

specs

Verwijderd

Ik heb zowel maya als max gebruikt, en moet juist zeggend dat ik max veel gebruiksvriendelijker vind. Voor een beginner zeker aan te raden. Maya is ook erg goed maar om mee te beginnen (dus met nada 3d ervaring) vind ik hem minder geschikt. Verder is de 3dsmax community wat groter naar mijn idee, en zul je dus meer tutorials etc kunnen vinden. Max word trouwens meer gebruikt bij games dan maya.

Ik gebruik max nu al iets van 6 jaar, en verkies deze alsnog boven maya of wat dan ook. Probeer ze beiden uit zou ik zeggen...

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
en hoe zit het dan met Lightwave? Ik heb ooit in een ver grijs verlden beide geprobeerd (zo grijs zelfs dat ik weer n00b ben dat ik er OOIT weer eens vanaf 0 mee moet beginnen) en ik vond TOEN dat lightwave wat natuurlijker aanvoelde

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lightwave is toch ook een goed pakket? Alleen qua interface/workflow staat die denk ik het meeste af van alle anderen, met z'n atari roots.

specs

Pagina: 1