[CD-G]Wat is legaal

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• toost
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb een vraag over het gebruik van cd-g aan de hand van een voorbeeld:

Stel ik heb een originele audio cd. Deze zet ik om in mp3 en zoek op internet de lyrics. Deze lyrics zet ik om met behulp van een programma naar cd-g bestand. Is dit cd-g bestand dan legaal of zouden hier rechten over betaald moeten worden?

Ik ben namelijk bezig met een pc voor in een cafe waar ze ook aan karaoke doen, en het is (mocht het legaal zijn) aanzienlijk goedkoper om op deze manier de karaoke collectie uit te breiden dan karaoke cds/dvds te kopen.

groeten Toost

Even voor de duidelijkheid, voor de cd's die aangeschaft zijn voor het cafe wordt door het cafe uiteraard betaald aan bumra stemra. Het gaat me er dus vooral om of dat het legaal of ilegaal is om daarbij te lyrics te laten zien.

[ Voor 18% gewijzigd door toost op 15-03-2006 20:36 ]

This space for rent. Serious inquiries only please.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08 21:20

Nik

Je moet toch rechten afdragen voor het publiekelijk vertonen van de muziek. Die CD die je al hebt, is voor thuisgebruik. Niet voor in een café.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een cafe mag sowieso geen CD's draaien. Orgineel of niet, er staat op dat uitlenen en afspelen in het openbaar niet is toegestaan.
Lijkt me dus niet legaal.
Groever schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:17:
[..]
en eigenlijk ook geen mp3s via p2p binnenhalen >:)
Muziek downloaden is volkomen legaal, het aanbieden van muziek is niet legaal.
offtopic:
Ik edit het maar even hier, om onnodig het topic te kicken

[ Voor 52% gewijzigd door RaZ op 15-03-2006 20:20 ]

Ey!! Macarena \o/

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

en zoek op internet de lyrics
De lyrics staan niet op de CD.

Hoe dan ook mag je het niet op openbare gelegenheden draaien zonder toesteming (en dus €€) vooraf. Driemaal raden waarom het duurder is, omdat ze een graantje mee willen pikken op het moment dat jij (of je baas) geld wilt verdienen aan hun werk (de lyrics) :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Volgens mij moet je wat regelen met Buma of Brein. Zij zijn de instanties die geld innen voor muziek die in het openbaar wordt afgespeeld. Ik zou die even bellen.
Groever schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:17:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar zijn de teksten geen 'intellectueel eigendom'? Als dat zo is mag het eigenlijk niet... maar je mag eigenlijk ook niet te hard rijden, en eigenlijk ook geen mp3s via p2p binnenhalen >:)
Mp3 binnenhalen is legaal. Je mag het alleen niet verspreiden (in een café of via internet), behalve als je dus zo'n 'radio-regeling' hebt.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 20:20 ]

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-08 08:48
toost schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:14:
Ik heb een vraag over het gebruik van cd-g aan de hand van een voorbeeld:

Stel ik heb een originele audio cd. Deze zet ik om in mp3 en zoek op internet de lyrics. Deze lyrics zet ik om met behulp van een programma naar cd-g bestand. Is dit cd-g bestand dan legaal of zouden hier rechten over betaald moeten worden?

Ik ben namelijk bezig met een pc voor in een cafe waar ze ook aan karaoke doen, en het is (mocht het legaal zijn) aanzienlijk goedkoper om op deze manier de karaoke collectie uit te breiden dan karaoke cds/dvds te kopen.

groeten Toost
Ik weet het niet zeker, maar zijn de teksten geen 'intellectueel eigendom'? Als dat zo is mag het eigenlijk niet... maar je mag eigenlijk ook niet te hard rijden, en eigenlijk ook geen mp3s via p2p binnenhalen >:)

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Neem aan dat een café die rechten al betaald, dus lijkt me volledig legaal, mits je de lyrics niet via illigale bronnen verkrijgt.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• toost
Even voor de duidelijkheid, voor de cd's die aangeschaft zijn voor het cafe wordt door het cafe uiteraard betaald aan bumra stemra. Het gaat me er dus vooral om of dat het legaal of ilegaal is om daarbij te lyrics te laten zien.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

RaZ schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:16:
Een cafe mag sowieso geen CD's draaien. Orgineel of niet, er staat op dat uitlenen en afspelen in het openbaar niet is toegestaan.
Lijkt me dus niet legaal.

[...]

Muziek downloaden is volkomen legaal, het aanbieden van muziek is niet legaal.
offtopic:
Ik edit het maar even hier, om onnodig het topic te kicken
Hoe moet een DJ dan aan zijn muziek komen danwel deze afspelen?

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-08 08:48
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:17:
Volgens mij moet je wat regelen met Buma of Brein. Zij zijn de instanties die geld innen voor muziek die in het openbaar wordt afgespeeld. Ik zou die even bellen.
[...]

Mp3 binnenhalen is legaal. Je mag het alleen niet verspreiden (in een café of via internet), behalve als je dus zo'n 'radio-regeling' hebt.
Je hebt gelijk, het uploaden is legaal :) in ieder geval, ik durf te wedden dat er veel amsterdamse kroegen zijn die niet jaarlijks $$ geven aan BREIN of de Andre Hazes stichting (als die bestaat :P ).. in ieder geval lijkt me de vraag wel beantwoord, het publiekelijk 'vertonen' (verluisteren klinkt een beetje raar... hoe zeg je dat) is illegaal zonder $$, en de teksten zijn intellectueel eigendom.. of niet?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SSH schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:21:
[...]

Hoe moet een DJ dan aan zijn muziek komen danwel deze afspelen?
De inkomsten van een kroeg staan niet relevant aan de inkomsten van een DJ.

Ik heb anders nog nooit een DJ biertjes zien tappen achter z'n draaitafel.

In de meeste cafe's staan tegenwoordig installaties van Alcas of zelfs Vibe. Daar zitten die kosten dus al in verwerkt. Als je toch wil gaan Karaoke doen, zou je dus ook de apparatuur moeten aanschaffen. Hiervoor is namelijk standaard spul, waar ook alle rechten in verwerkt zit.

Een DJ zal er zelf voor moeten zorgen welke plaatjes die draait, en dat de rechten worden afgedragen.

Ey!! Macarena \o/

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Terug naar het verhaal van de teksten:
Als je thuis even op je gemak het een en ander aan CD's bekijkt, zul je zien dat als er teksten zijn meegeleverd daar meestal een extra vermelding van copyrights en zo bijstaat.
Je koopt de CD met muziek, dat is het product waar voor je betaalt. Teksten zijn een bijkomende optie die eigenlijk gewoon een aardigheidje zijn voor jouw als klant.

Als je de muziek zoals beschreven wilt gaan gebruiken ga je een aantal keer de fout in:
  • Het oneigenlijk gebruiken van de muziek in de horeca-gelegenheid, maar daar is met Buma/Stemra wel een mouw aan te passen. (Brein heeft daar niets mee te maken). Zorg wel dat de originelen van de CD's in de zaak aanwezig zijn ;)
  • Het 'stelen' van lyrics. Zeker als je er lyric-sites voor gebruikt. 99% van de teksten daar is niet door de artiest geleverd, niet geauthoriseerd en zonder toestemming of betaling neergezet. Ik betwijfel of de Buma (of Brein) hier toeschietelijk over gaan doen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• toost
Ik heb net een mail gestuurd naar buma stemra en ik zal laten weten wat zij terug mailen

ps.

Het oneigenlijk gebruiken van de muziek in de horeca-gelegenheid, maar daar is met Buma/Stemra wel een mouw aan te passen. (Brein heeft daar niets mee te maken). Zorg wel dat de originelen van de CD's in de zaak aanwezig zijn

Bedoel je daarmee dat de bestanden niet (legaal) naar de pc mogen worden gezet? In dat geval zal ik daar ook nog even achter aan moeten gaan. (maar voor de duidelijkheid, er wordt gewoon aan buma stemra betaald voor de rechten om de muziek in het cafe af te mogen spelen)

[ Voor 75% gewijzigd door toost op 15-03-2006 21:43 ]

Pagina: 1