XPDF sourcecode compileren voor FreeBSD

Pagina: 1
Acties:

• pthn
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-07-2023
Om PDF's te kunnen doorzoeken in een website gebaseerd op Joomla, maak ik gebruik van de tool PDF-indexer. Deze tool werkt echter niet op FreeBSD omdat een deel van de software niet gecompiled is voor FreeBSD. Het betreft een onderdeel van XPDF (http://www.foolabs.com/xpdf/download.html) namelijk pdftotext.

Ik bezit geen FreeBSD systeem (alleen de hosting bij XS4ALL is FreeBSD) en heb geen idee hoe ik nu aan deze binaries kan komen 8)7 . De bouwer van PDF-indexer heeft hetzelfde probleem en kan mij niet verder helpen.

Iedere hulp/tips zijn welkom _/-\o_

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:13
Heb je al contact gehad met Xs4all, of zij het misschien voor je willen installeren? Het bestaat namelijk gewoon in de ports collectie van FreeBSD, zie hier. Dat lijkt me wel de makkelijkste en netste methode.

• pthn
Het zou mogelijk moeten zijn met SSH in te loggen, of ik via die weg kan installeren: geen idee. Zij konden het niet voor mij doen.

Op de URL die jij geeft vind ik geen binaries toch, alleen source-code?

• slager
Normaal gesproken kan alleen root software installeren via de ports, en jij dus via je gewone account niet. Die URL gaf ik, om te laten zien dat het pakket in de portscollectie zit, en dus door de beheerder gemakkelijk te installeren is. Wil die niet meewerken, dan wordt het inderdaad lastiger.

• pthn
Is het dan wel mogelijk om te compilen op een ander FreeBSD systeem en de binaries te ftp-en naar XS4ALL? Dan moet ik namelijk op zoek naar iemand met FreeBSD die mij kan helpen

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 04:28

Gerco

Professional Newbie

Natuurlijk kan dat, je kan ook gewoon de software zelf compileren op het systeem van xs4all (als daar een compiler beschikbaar is). Dan installeer je het in je homedir en draait het net zo goed. Misschien moet je dan wel hier en daar een pas aanpassen in je software, maar dat moet het probleem niet zijn.

Je kan ook nog VMWare Server downloaden (is gratis) en dan daarin FreeBSD installeren. Vervolgens daarin compileren en op de xs4all server zetten. Heeft hetzelfde resultaat als bij xs4all compileren, maar werkt ook als er geen compiler beschikbaar is.

[ Voor 30% gewijzigd door Gerco op 16-03-2006 08:26 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pthn schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:20:
Is het dan wel mogelijk om te compilen op een ander FreeBSD systeem en de binaries te ftp-en naar XS4ALL? Dan moet ik namelijk op zoek naar iemand met FreeBSD die mij kan helpen
Dat is natuurlijk niet een structurele oplossing :)
Sowieso staat er een binary package xpdf-3.01_2.tbz op alle freebsd-mirrors volgens mij. Als je zelf niet even kort een machine in kunt richten met freebsd, kun je het op een virtuele machine doen, volgens mij staat alles wat je nodig hebt dan op http://free.oszoo.org/download.html , en het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat op de freebsd-machines gewoon een compiler is geinstalleerd.

[ Voor 73% gewijzigd door blaataaps op 16-03-2006 08:27 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 04:28

Gerco

Professional Newbie

blaataaps schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:25:
Dat is natuurlijk niet een structurele oplossing :)
Wat is daar mis mee dan? Als de beheerder het niet wil installeren is je homedir de enige overgebleven mogelijkheid. Autopackage bied ook de mogelijkheid om dingen als user te installeren, ik zie niet in wat daar mis mee is.

Updates enzo gaan niet automatisch nee, maar nogmaals, als de beheerder niet meewerkt heb je weinig keuze dan de binaries in je homedir te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 16-03-2006 08:28 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• pthn
@blaataaps

Als ik xpdf-3.01_2.tbz heb, hoef ik niet meer te compilen? Je roept namelijk wel "even kort een machine in kunt richten met freebsd" maar dat klinkt als "even kort een cilinderkop van je auto vervangen".

• slager
Als ik gebruik maak van het shell-account wat standaard bij ieder Xs4all internetabonnement zit, heb ik ook de beschikking over gcc. Misschien dat je daarmee de binaries kunt maken. Die shells draaien namelijk ook op FreeBSD:
slagerau@xs3:~% uname -a
FreeBSD xs3.xs4all.nl 4.10-RELEASE-p2 FreeBSD 4.10-RELEASE-p2 #2: Mon Apr 18 16:45:47 CEST 2005     kai@xs0.xs4all.nl:/usr/obj/usr/src/sys/XS4ALL  i386
slagerau@xs3:~% gcc -v
Using builtin specs.
gcc version 2.95.4 20020320 [FreeBSD]

[ Voor 10% gewijzigd door slager op 16-03-2006 11:18 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gerco schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:28:
[...]

Wat is daar mis mee dan? Als de beheerder het niet wil installeren is je homedir de enige overgebleven mogelijkheid. Autopackage bied ook de mogelijkheid om dingen als user te installeren, ik zie niet in wat daar mis mee is.
Ik bedoelde met name het laatste stukje van hetgeen ik quote, namelijk "op zoek gaan naar iemand anders" :)
pthn schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:58:
@blaataaps

Als ik xpdf-3.01_2.tbz heb, hoef ik niet meer te compilen? Je roept namelijk wel "even kort een machine in kunt richten met freebsd" maar dat klinkt als "even kort een cilinderkop van je auto vervangen".
Dat bestand is een binary package van het pakket waar je naar verwijst in je startpost, ik neem dus aan dat daar inzit wat je nodig hebt. En het opzetten van een freebsd-systeem duurt helemaal niet lang; als alle hardware herkend wordt moet je in een half uur ofzo wel voorbij de laatste stap (cd /usr/ports/graphic/xpdf && make install) komen. Je hebt namelijk zo te zien helemaal geen speciale eisen qua machine, dus het inrichten komt neer op "installeren inclusief compiler, compilen, klaar", of ik moet je hele probleem verkeerd zien :)

Heb je overigens al eens naar die link van mij gekeken naar de OS-zoo? Daar kun je namelijk gewoon een kant en klare installatie downloaden.

• pthn
@blaataaps
Inderdaad, de optie die je schetst is minder complex dan die cilinderkop, blijft wel een lange omweg om aan die ene binary van pdftotext voor FreeBSD te komen.... Eerst kijken of ik uit bovenstaande kan komen.

@slager
Ik begrijp dat ik met het commando/script configure de 'make' files kan maken. als ik het commando/script aanroep wanneer ik in dezelfde dir sta als configure krijg ik:
Permission denied

Ondanks dat gcc beschikbaar is, lijkt iets installeren nog niet mogelijk.

[ Voor 64% gewijzigd door pthn op 17-03-2006 20:37 ]

• pthn
Oké ik ga het via SSH bij XS4ALL niet redden. Zal dus een Virtuele Machine installeren en FreeBSD daarop zetten.
Als basis gebruik ik dan het binary-package xpdf-3.01_2.tbz ??
Pagina: 1