Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modulerende regelaar.

Pagina: 1
Acties:

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25
hallo,

Ik ben met iets bezig en ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Wat ik moet hebben is het volgende:
instelbare temperatuur regelaar dus met een plus en min knopje waarmee je het aantal graden in stelt (bereik tussen 15 en 25 graden uitleesbaar via een 2segment led display)
Deze regelaar moet 2 modulerende uitgangen hebben van 0-12 volt.
Dus 1 uitgang om via een verwarmingsventilator bij te verwarmen als het warmer moet worden.
En 1 uitgang om via een koelventilator te koelen als het kouder moet worden.
Ik wil graag modulerend zodat mijn ventilator niet constand pingeld (aan-uit-aan-uit etc)

Het vermogen van de uitgangen is nog niet bekend. Maar zal op ong 1A of 10A komen te liggen.

Het type temperatuursensor is niet belangrijk als hij maar een beetje goed te krijgen is

Ik hoop dat ik niet teveel vraag en of dit allemaal wel te realiseren is. Ik kan heel goed solderen dus dat is het probleem niet puur het ontwerpen wat ik niet goed kan. :>

Ook het liefste iets zonder PIC's want dan zou ik voor het progameren ook nog hulp nodig hebben :+

En he hele zootje moet op 12-15 volt kunnen werken :7

Mijn dank is groot _/-\o_

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Waarschijnlijk zullen ze je op het forum van circuitsonline beter kunnen helpen.
En volgens mij wordt het erg moeilijk om aan een µP (PIC ofzo) te ontkomen, als je die wel toestaat is dit piece-of-cake.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• casemodder
naftebakje schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:05:
Waarschijnlijk zullen ze je op het forum van circuitsonline beter kunnen helpen.
En volgens mij wordt het erg moeilijk om aan een µP (PIC ofzo) te ontkomen, als je die wel toestaat is dit piece-of-cake.
Als ik zo'n uC zou gebruiken kun jij het dan voor me progameren? (of iemand anders?)
Uiteraard zorg ik voor alle spullen en desnoods tegen vergoeding ;)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Op zich is het temperatuurmeten redelijk makkelijk te regelen met een opampje, maar het moduleren wordt een ander verhaal helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 15-03-2006 19:08 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Ongeveer 1 à 10 A ?
Vrij groot verschil tussen die twee denk je zelf niet? :+

Als je uitlezing wilt op display (trouwens 2 segmenten lijkt me wat weinig, een segment is 1 oplichtend deel, wsl wil je 14 segmenten hebben) en een gemoduleerde regeling kan je idd best voor een microcontroller gaan, anders kan je wel is veel hardware hebben voor een vrij simpel ding.

Zoek es wat rond, moet heus wel wat te vinden zijn (pwm regeling met PIC, temperatuurmeting met PIC, die twee samengooien... )

• casemodder
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:13:
Ongeveer 1 à 10 A ?
Vrij groot verschil tussen die twee denk je zelf niet? :+

Als je uitlezing wilt op display (trouwens 2 segmenten lijkt me wat weinig, een segment is 1 oplichtend deel, wsl wil je 14 segmenten hebben)
quote]

dat is nog niet bekend qwa amperage maar als ik een open uitgang zou hebben dat ik met transistoren of ween pwm uitgang dan kan ik alle kanten op.

Ik bedoel dus dat er 2 cijfers naast elkaar kunnen ja ;)

• casemodder
Nu kom ik er via een collega achter dat ik via de zaak aan een wat oudere regelaar kan komen die modulerend koud en warm kan sturen. Deze kun je instellen via een potmeter met een NIET linaire temperatuurschaal.
Zou dit het makkelijker maken? Want ik moet nog steeds digitaal uit kunnen lezen en in kunnen stellen met knopjes :P

[ Voor 7% gewijzigd door casemodder op 15-03-2006 19:18 ]

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:30
casemodder schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:06:
[...]

Als ik zo'n uC zou gebruiken kun jij het dan voor me progameren? (of iemand anders?)
Uiteraard zorg ik voor alle spullen en desnoods tegen vergoeding ;)
Probeer eens een picaxe http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ dat is een gewone pic uC maar dan makkelijker. Je kan hem programmeren in BASIC, en dat is erg makkelijk te leren, kan iedereen ;)

• casemodder
ik ga mn best doen, als het niet lukt meld ik me wel ;) >:)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 12:20

Super_ik

haklust!

casemodder schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:16:
Nu kom ik er via een collega achter dat ik via de zaak aan een wat oudere regelaar kan komen die modulerend koud en warm kan sturen. Deze kun je instellen via een potmeter met een NIET linaire temperatuurschaal.
Zou dit het makkelijker maken? Want ik moet nog steeds digitaal uit kunnen lezen en in kunnen stellen met knopjes :P
van dallas heb je liniare en niet liniare potmeters die je digitaal kunt aansturen, of met 2 knopjes. met en zonder geheugen ed.

ff linkje: http://www.maxim-ic.com/DigitalPotentiometers.cfm

[ Voor 6% gewijzigd door Super_ik op 15-03-2006 19:40 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
1337aldi schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:23:
[...]

Probeer eens een picaxe http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ dat is een gewone pic uC maar dan makkelijker. Je kan hem programmeren in BASIC, en dat is erg makkelijk te leren, kan iedereen ;)
Met mikrobasic kan je gratis tot 2k code maken, dat moet voldoende zijn. Dan kan je met een gewone PIC werken.
Ik woon trouwens in belgië, er zal vrees ik teveel geld verloren gaan aan verzendingskosten. Maar als je in mikrobasic bezig bent, wil ik gerust een beetje helpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Als je het zonder pic wil doen zou ik het zo maken (ff uit m'n hoofd gebrainstormed, werkt misschien helemaal niet):

1. Een opamp die de temperatuur meet en dit omzet naar een spanning 0-5V
2. Twee opampen die het signaal van 1. een offset geven (een voor warm en een voor koud)
3. Een opamp die een zaagtand genereert
4. Twee opamps die het signaal van 2. met 3. vergelijken en dus een PWM signaal uitsturen
5. Twee torren of fets om de fans aan te sturen.
Pagina: 1