Welk upgrade path voor componenten-set?

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Op dit moment ben ik in het bezit van de volgende set:
- CD-speler: Philips CD620 (zo ongeveer 12 tot 18 jaar oud of zoiets, maar werkt nog steeds perfect);
- Versterker: Technics SU-V570
- Speakers: Mission 762i(bookshelf-types). Staan op 20 cm. hoge speakerstands van de IKEA, gemaakt van ijzer, waardoor ze nu onder een hoek van 45 graden omhoog gericht staan.

- Versterker en speakers zijn verbonden via "gewoon" speakerdraad dat ik ooit bij de RAF in Amsterdam heb gekocht (het was net 1 maatje "dikker" dan het goedkoopste speakerdraad). De draden zijn even lang, maar wel zo'n 2 meter te lang voor elke speaker doordat ik de draad eerder benodigd had voor een andere kamer.
- CD-speler en versterker zijn verbonden via de standaard tulp-stekkertjes.

De set klinkt in mijn oren redelijk, maar ik zou eigenlijk het maximale uit deze 3-componenten-set willen halen. Ik zie hiertoe de volgende opties op basis van bijv. reviews uit de WHAT Hi-Fi:
- Betere tulp-stekkers aanschaffen (bijv. van Ecosse, QED, etc);
- Beter speakerdraad (afgemeten op de juiste lengte, en qua merk bijv. ook Ecosse of QED);
- Speakerstands aanschaffen (Mission, Atacma, etc);
- (voorlopig buiten budget) Audiomeubel;

Mijn vraag is nu eigenlijk: in welke volgorde kan ik het beste upgraden, zodanig dat ik zo snel mogelijk resultaat hoor? Moet ik eerst tulpstekkers aanschaffen en zal ik dan al een verschil horen? Of hoor ik met beter speakerdraad veel meer verschil? Of kan ik beter beginnen met speakerstands, vervolgens pas tulp-stekkers en daarna pas speakerdraad?

Daarnaast ben ik eigenlijk ook op zoek naar winkels in Amsterdam die bovengenoemde merken verkopen...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk dat het goed neerzetten van je speakers veruit het meeste effect heeft. Goed genoeg speakerkabel kan je al voor enkele euro's kopen en dan ga je echt geen verschil meer horen. Idem voor interlinks. En een audiomeubel lijkt me al helemaal onbelangrijk :)

Verwijderd

Wat een toeval!
Ik ben in het bezit van:
Versterker: Technics sa-ax720
Speakers: Mission 730 (zuil)

Enige tijd geleden ben ik ook begonnen met het updaten van deze speakers. (na 10 jaar trouwe dienst)
Ik ben begonnen met het filter van de speakers en de interne bekabeling.
De elco's in het filter zijn vervangen, zo ook de weerstanden.
De interne bekabeling is vervangen door 2 x 1.5 mm2 OFC transparant.
Met als conclusie: vooral het detail in de speakers is verbeterd..
Momenteel staan deze speakers op spikes, in de vloerbedekking, maar ik ga deze speakers spoedig op natuursteen zetten.

Succes

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken die stands van jou - heb ze zelf ook gehad. Ik heb zelf op een gegeven moment, eigenlijk om te testen, een paar "pilaren" gehaald van ca 60 cm hoog. Dat verschil hoor je zeker, veel directer en helderder :)
Zie onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://img190.exs.cx/img190/2987/p4040004klein1wb.jpg
Qua lage tonen leverde ik een klein beetje in, maar de rest maakte dat ruimschoots goed :)

edit:
Die plant die er staat heeft overigens de kerst niet overleefd bedenk ik me net :P

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 15-03-2006 22:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• voodooless
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

eduardtee schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:55:
Heeft werkelijk 0,0 effect
- Beter speakerdraad (afgemeten op de juiste lengte, en qua merk bijv. ook Ecosse of QED);
Heeft vermoedelijk netzoveel effect als het eerste punt
Hier is misschien inderdaad wat winst te halen. Maak ze zelf, dat is veel goedkoper dan kant en klaar kopen, en vaak ook beter omdat je ze dan zwaarder kunt maken.
Dat zal ook aan het geluid niks veranderen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 15-03-2006 22:38 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• eduardtee
deepspace schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:37:
[...]
[...]
[...]
Hier is misschien inderdaad wat winst te halen. Maak ze zelf, dat is veel goedkoper dan kant en klaar kopen, en vaak ook beter omdat je ze dan zwaarder kunt maken.
[...]
Is dit een veronderstelling van jou, of heb je dit geconcludeerd op basis van vergelijkende luistersessies?
In veel hi-fi tijdschriften wordt nl. aangegeven dat het wel degelijk effect heeft. Ik zeg niet dat ik dit effect per definitie zal horen, maar ik kan me wel voorstellen dat het wel degelijk effect kan hebben, indien je oren goed genoeg zijn... Nu hebben hi-fi tijdschriften er natuurlijk ook baat bij dat mensen dergelijke accessoires kopen, maar daarom ben ik benieuwd naar je wat negatievere comments over het upgraden van je systeem op bovengenoemde wijze...

Voor wat betreft de andere reacties, begrijp ik dus dat het zorgen voor een juiste speakerpositie de snelste win is voor mij, wat betereikt kan worden door deels het plaatsen op de juiste hoogte en deels het plaatsen op de juiste plek in de kamer...

Maar is bekabeling upgrade voor iederen geldversplling of horen andere het verschil wel?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Deze discussie is al heel vaak gevoerd, maar ik zal er even mijn mening over geven (kabels)

Het verschil tussen een dropveter en een goede kabel van zeg maar € 30,- á € 50,- is zeker te horen, het verschil tussen een kabel van 50,- en 500,- vind ik enigzins te horen, maar het prijsverschil rechtvaardigt het kwaliteitsverschil absoluut niet

aanrader: Van Den Hul The Name link
Lekkere no-nonsense kabel van kwaliteit.

Het zelfde gaat op voor speakerdraad, 2x2,52 goed OFC koperdraad is vaak meer dan voldoende, kosten zo'n 2,- á 4,- per meter. Dunner dan 2x2,52 raad ik persoonlijk niet aan, door de hogere weerstand.

just my $0,02

DISCLAIMER: Dit is mijn mening en als je er anders over denkt vind ik het prima, maar ga me niet bashen :)

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 15-03-2006 23:42 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

eduardtee schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:31:
Maar is bekabeling upgrade voor iederen geldversplling of horen andere het verschil wel?
Discussie is al vaak gevoerd, maar het komt er op neer dat je het beste een redelijk dikke koperkabel kunt kopen van een paar euro de meter. Meer geld uitgeven is onzinnig, er zal namelijk geen verschil zijn. Vooral deze post is erg inzichtelijk als je er meer over wilt weten:

Verwijderd in "De kwaliteit van een geluidsinstallatie ..."

Linkje waar hij het vandaan had:
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm

Het is een hele normale gedachtengang dat duurder ook beter zou zijn, alleen houdt het bij speakerkabels al vrij snel op in dat opzicht dat het niet beter kan. Die grens is bij een paar euro de meter dus al bereikt :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

eduardtee schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:31:
Is dit een veronderstelling van jou, of heb je dit geconcludeerd op basis van vergelijkende luistersessies?
In veel hi-fi tijdschriften wordt nl. aangegeven dat het wel degelijk effect heeft.
Het heeft vooral effect op je beurs ja. Tijdschriften zijn nu niet echt een onafhankelijk middel om informatie vandaan te halen. Net zo min als winkels waar ze het spul verkopen, en de diehard audiofielen die overal een wereld van verschil denken te horen.

Zolang je al een beetje degelijke kabels hebt. Dus afgeschermde koperen interlinks, en koperen speakerkabel van redelijk formaat, zullen upgrades imho niks weinig uithalen, zeker als je gaat kijken wat ze kosten.
Ik zeg niet dat ik dit effect per definitie zal horen, maar ik kan me wel voorstellen dat het wel degelijk effect kan hebben, indien je oren goed genoeg zijn... Nu hebben hi-fi tijdschriften er natuurlijk ook baat bij dat mensen dergelijke accessoires kopen, maar daarom ben ik benieuwd naar je wat negatievere comments over het upgraden van je systeem op bovengenoemde wijze...
Heb je twijfel. Ga naar de winkel, en vraag om een goede kabel. Dan zeg je tegen de verkoper dat jij de kabel wil kopen als HIJ met een blinde test het verschil kan aantonen tussen de standaard en "goede" kabel. Wedden dat die gast je zo snel mogelijk de winkel uit wil hebben ;)
Dubbelblinde tests tonen telkens weer aan dat er geen aantoonbare verschillen zitten tussen een goedkope degelijk in elkaar zittende kabel, en een van de vele superkabels. Nog nooit heb ik al die "whitepapers" die op de websites van de kabel fabrikanten staan ook maar een enkele goed onderbouwde technische verklaring gezien waarom hun kabel dan wel niet zo goed is. Meestal is het gewoon een goed in elkaar gestoken lariekoek van onzin.

Sommigen geloven dennog heilig in hun dure kabels, en komen dan ook met de gekste (non)argumenten aanzetten. Als ze zichzelf daar een plezier mee willen doen, prima. Het is hun geld.

Mijn advies: probeer objectief te blijven, en laat je niet gek maken door vanallerhande marketing onzin en andere praatjes. Probeer het gewoon zelf uit (vraag of je de kabel mag testen), en probeer ook vooral een dubbelblinde test te doen. Vorm jezelf een mening over wat het je waard is.

Er is nu vast een horde mensen die het totaal niet met me eens is :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 15-03-2006 23:49 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kabel: gewoon lekker dik OFC wat een beetje soepel is en wat er ook nog een beetje leuk uitziet.

interlinks: zelf maken van leuke nette plugjes en afgechermd microfoonsnoer; altijd op maat, ziet er leuk uit en net zo goed als kabels die kant en klaar het 10 dubbele kosten.

Wise enough to play the fool

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:08
Heb je twijfel. Ga naar de winkel, en vraag om een goede kabel. Dan zeg je tegen de verkoper dat jij de kabel wil kopen als HIJ met een blinde test het verschil kan aantonen tussen de standaard en "goede" kabel. Wedden dat die gast je zo snel mogelijk de winkel uit wil hebben
Dan heb jij een waardeloze dealer. Die van mij geeft me de kabel mee naar huis en laat me hem uitproberen. Niet goed, geld terug, of als hij in een echt goede bui is hoef ik niet eens te betalen, alleen maar te beloven dat ik hem na het weekend terugbreng.

Niet alle hifi-dealers zijn oplichters die hun klanten geld uit de zak proberen te kloppen, er zijn er ook bij die het belangrijk vinden dat hun klanten tevreden zijn. Wat een stommelingen he? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-03-2006 00:12 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 00:11:Dan heb jij een waardeloze dealer. Die van mij geeft me de kabel mee naar huis en laat me hem uitproberen. Niet goed, geld terug, of als hij in een echt goede bui is hoef ik niet eens te betalen, alleen maar te beloven dat ik hem na het weekend terugbreng.
Het gaat er niet om dat JIJ de kabel kan testen. Het gaat erom dat HIJ het geklaimde verschil zelf kan aantonen.
Niet alle hifi-dealers zijn oplichters die hun klanten geld uit de zak proberen te kloppen, er zijn er ook bij die het belangrijk vinden dat hun klanten tevreden zijn. Wat een stommelingen he? 8)7
Wie zegt dat klanten met de super dure kabels niet tevreden zijn. Als ik een beetje rondlees op htforum moet ik zeggen: in tegendeel zelfs :+ (laat ik dat maar niet teveel doen, wat het is al snel huilen daar :( )

@TS: Btw, als je dit allemaal niet wil horen: stel de vraag niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 16-03-2006 00:36 ]

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
eduardtee schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:55:
Op dit moment ben ik in het bezit van de volgende set:
- CD-speler: Philips CD620 (zo ongeveer 12 tot 18 jaar oud of zoiets, maar werkt nog steeds perfect);
- Versterker: Technics SU-V570
- Speakers: Mission 762i(bookshelf-types). Staan op 20 cm. hoge speakerstands van de IKEA, gemaakt van ijzer, waardoor ze nu onder een hoek van 45 graden omhoog gericht staan.

- Versterker en speakers zijn verbonden via "gewoon" speakerdraad dat ik ooit bij de RAF in Amsterdam heb gekocht (het was net 1 maatje "dikker" dan het goedkoopste speakerdraad). De draden zijn even lang, maar wel zo'n 2 meter te lang voor elke speaker doordat ik de draad eerder benodigd had voor een andere kamer.
- CD-speler en versterker zijn verbonden via de standaard tulp-stekkertjes.

De set klinkt in mijn oren redelijk, maar ik zou eigenlijk het maximale uit deze 3-componenten-set willen halen. Ik zie hiertoe de volgende opties op basis van bijv. reviews uit de WHAT Hi-Fi:

Mijn vraag is nu eigenlijk: in welke volgorde kan ik het beste upgraden, zodanig dat ik zo snel mogelijk resultaat hoor? Moet ik eerst tulpstekkers aanschaffen en zal ik dan al een verschil horen? Of hoor ik met beter speakerdraad veel meer verschil? Of kan ik beter beginnen met speakerstands, vervolgens pas tulp-stekkers en daarna pas speakerdraad?

Daarnaast ben ik eigenlijk ook op zoek naar winkels in Amsterdam die bovengenoemde merken verkopen...
Die stands zijn zeker het verbeteren waard, vooral dat 45 graden gedoe is eigenlijk wat zonde van je zeer leuk speakertjes. Die "boekenplank" speakers zijn sowieso bedoeld om rechtop te staan. In de ideale situatie moeten de stands zo hoog zijn dat de tweeter op oorhoogte is als jij in de luisterpositie zit. Meestal kan je op marktplaats of www.hifi.nl voor een leuk prijsje wel wat 2ehands target stands oid op de kop tikken.

Ik heb toevallig net een ikea oppli meubel gekocht voor mijn toch wel wat bovengemiddelde stereo, en ik hoor echt geen enkel verschil tov mijn oude gammele vendex ding, dus volgens mij zit in een meubel nou niet echt een denderend grote verbetering.

Met kabels zou nog wat kunnen gaan experimenteren, van den Hul heeft een leuk experimenteer koffertje die je bij diverse winkels wel een weekje kan lenen, maar dat is zeer persoonlijk. Sowieso zou je je huidige LS-kabels wat in kunnen korten, en eventueel kunnen voorzien van banaanstekkers/spades.(speakerland heeft leuke no-nonse dingen, dat hoeft niet zo heel veel te kosten)

Op www.hifi.nl kan je zoeken op winkels die bepaalde merken voeren in je regio/stad, daar zou je je zoektocht kunnen beginnen.

uncle_sjohie

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Uncle sjohie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:56:
Met kabels zou nog wat kunnen gaan experimenteren, van den Hul heeft een leuk experimenteer koffertje die je bij diverse winkels wel een weekje kan lenen, maar dat is zeer persoonlijk.
Kun je zeker doen, maar vraag je dan ook af of de prijs van zo'n kabeltje wel in verhouding staat met je apperatuur waard is! Het spul is oud, en zeker best leuk, maar zeker niet top. Je kunt dan al snel de conclusie trekken dat een update van de apperatuur (en dan doel ik op CD-speler en amp) zeker meer verschil zal maken dan een simpele interlink of speakerkabel voor weet ik niet hoeveel geld.
Sowieso zou je je huidige LS-kabels wat in kunnen korten, en eventueel kunnen voorzien van banaanstekkers/spades.(speakerland heeft leuke no-nonse dingen, dat hoeft niet zo heel veel te kosten)
Wat moet dat dan brengen :? Als je je spul niet vaak verplaatst is het gewoon zonde van het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 16-03-2006 11:25 ]

• uncle_sjohie
deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:10:
[...]

Kun je zeker doen, maar vraag je dan ook af of de prijs van zo'n kabeltje wel in verhouding staat met je apperatuur waard is! Het spul is oud, en zeker best leuk, maar zeker niet top. Je kunt dan al snel de conclusie trekken dat een update van de apperatuur (en dan doel ik op CD-speler en amp) zeker meer verschil zal maken dan een simpele interlink of speakerkabel voor weet ik niet hoeveel geld.
Het hangt er vanaf welke kabels je neemt, maar de instapmodelletjes zijn niet zo idioot duur van bijv. v/d Hul, oehlbach of QED. De OP schreef dat hij het maximale uit zijn bestaande set wil halen, en dan zou hij met betere bekabeling net de slagroom op het toetje kunnen krijgen :) Nergens wordt een budget genoemd, maar iIk zou zelf meteen die luidspreker situatie aanpassen, en als er nog wat geld is, dan eventueel voor een cd-speler upgrade gaan. (een leuke 2ehands technics mash 1bitter, of een pioneer stable plattter bijvoorbeeld)
Wat moet dat dan brengen :? Als je je spul niet vaak verplaatst is het gewoon zonde van het geld.
Hoe korter de luidsprekerkabel, hoe beter uiteraard, en los luidsprekerdraad wil nog wel es wat gerafeld in de klemmen zitten, met kans op kortsluiting enzo, dus dan zijn een paar banaanstekkertjes/spades wel een (relatief goedkope) verbetering.

uncle_sjohie

Verwijderd

Stands, en wat je van plan was aan kabels ed uit te geven opsparen en daar later nieuwe cd-speler (daar valt denk ik de meeste winst te halen)

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Uncle sjohie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:13:
Het hangt er vanaf welke kabels je neemt, maar de instapmodelletjes zijn niet zo idioot duur van bijv. v/d Hul, oehlbach of QED. De OP schreef dat hij het maximale uit zijn bestaande set wil halen, en dan zou hij met betere bekabeling net de slagroom op het toetje kunnen krijgen :)
Hij zou inderdaad voor een goede kabel kunnen gaan:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=690

Kost hem €3,- de meter en de geluidskwaliteit is zonder twijfel onovertroffen :)

Voordeel is dat hij zijn centjes niet hoeft te besteden aan een merknaam en dan kan hij daadwerlijk nog slagroom op zijn toetje doen, omdat z'n centen niet op zijn ;)

Verwijderd

[...]

[...]

[...]

[...]

:O

lekker kort door de bocht maar weer

• Dr. Strangelove
deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 00:16:
[...]

Het gaat er niet om dat JIJ de kabel kan testen. Het gaat erom dat HIJ het geklaimde verschil zelf kan aantonen.

[...]

Wie zegt dat klanten met de super dure kabels niet tevreden zijn. Als ik een beetje rondlees op htforum moet ik zeggen: in tegendeel zelfs :+ (laat ik dat maar niet teveel doen, wat het is al snel huilen daar :( )

@TS: Btw, als je dit allemaal niet wil horen: stel de vraag niet ;)
Dat wil mijn dealer ook best doen, dubbel blind, a/b, wat jij wil. Maar uiteindelijk moet ik het verschil horen, want ik ben de klant. Ik begrijp jouw probleem wel: Je bent overtuigd van je eigen gelijk dat dure kabels geldverspilling zijn en je wurmt je in allerlei bochten om dat gelijk aan anderen op te dringen. Een goede dealer staat open voor de twijfels die je zelf hebt en geeft je elke mogelijkheid die twijfel weg te nemen of te bevestigen. Van jou moet hij iets aantonen dat hij zelf niet kan bevestigen, want hij heeft toch niet mijn oren? Het meeste wat een dealer kan doen is jou in staat stellen het verschil te horen. Leg me nu eens uit hoe hij het verschil nog beter kan aantonen?

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-03-2006 12:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Uncle sjohie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:13:Het hangt er vanaf welke kabels je neemt, maar de instapmodelletjes zijn niet zo idioot duur van bijv. v/d Hul, oehlbach of QED.
Met instapmodellen schiet je ook niet echt wat op. Je betaald dan vooral voor de mooie stekkertjes die erop zitten (die dingen zijn immers duur). Kun je het beter zelf maken. Wat betereft speakerkabel zal er wel niks mis mee zijn. Is ook niets anders dan gewoon koper. Zoalang de prijs normaal is, waarom niet.
en los luidsprekerdraad wil nog wel es wat gerafeld in de klemmen zitten, met kans op kortsluiting enzo, dus dan zijn een paar banaanstekkertjes/spades wel een (relatief goedkope) verbetering.
Never nooit last van gehad.
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:45: :O

Net zo kort als jou antwoord!
Dr. Strangelove schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:57:
Ik begrijp jouw probleem wel: Je bent overtuigd van je eigen gelijk dat dure kabels geldverspilling zijn en je wurmt je in allerlei bochten om dat gelijk aan anderen op te dringen. Een goede dealer staat open voor de twijfels die je zelf hebt en geeft je elke mogelijkheid die twijfel weg te nemen of te bevestigen.
Ik zie niet waar hier de dealer of jij anders bent dan ik :O Ik wurm me ook niet in bochen: ik, en met mijn velen kunnen met de grootste moeite geen enkel verschil ontdekken tussen een degelijke kabel, een de geclaimde "superkabels".

Feit blijft: de ruimte heeft de grootste invloed, en daarom zijn de stands de beste upgrade, evenals een experiment met de plaatsing van de speakers.

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 16-03-2006 14:29 ]

Verwijderd

ik maak dan ook geen statement.

Je weet dat hier onenigheid over bestaat in de audiowereld dus waarom reageer je op zo'n hekel punt? en al helemaal op die manier?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je reactie was imho statement genoeg, en mijn reactie was van exact het zelfde niveau als de "tegenstanders" die vertellen dat er wel verschil is. Dus niet zeuren, zeker niet omdat ik het ik het later nog wat genuanceerd heb!

Verwijderd

Wederom een KabelVooDoo topic :o

Ik zou zeggen zoek eens flink rond op GoT naar de eerdere topics over kabels.
Deze springt mij als eerste nog in het geheugen :X --> De kwaliteit van een geluidsinstallatie is slechts te horen,

Neem het nou van Deepspace/mij/anderen die zelf speakers bouwen aan, en wat dat betreft alles meten en uiterst kritisch zijn: De enige zaken die jij opnoemt waarbij je hoorbaar (en meetbaar) een verschil kan krijgen zijn die speakerstands. Kabels en pluggen vervangen maakt altijd onmeetbare verschillen (als er al verschillen zijn)); De enige uitzondering op die regel zijn als je hele dunne dropvetertjes gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 15:23 ]

• eduardtee
het is/was absoluut niet mijn bedoeling om deze (eeuwenoude) discussie te doen oplaaien.
Mijn excuses hiervoor.

Ik wil niemand op de tenen springen, maar kunnen we het weer terugbrengen naar het originele onderwerp? Welke van de alternatieven moet ik als eerste op me nemen om tot een hoorbaar verschil te komen... het lijkt erop dat speakerstands + richten het beste is voor het begin...

www.hifi.nl zal ik zeker raadplegen...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:21: Kabels en pluggen vervangen maakt altijd onmeetbare verschillen (als er al verschillen zijn)); De enige uitzondering op die regel zijn als je hele dunne dropvetertjes gebruikt.
En brakke hardware, die problemen geven bijvoorbeeld bij bepaalde excotische kabels, omdat die ver buiten het hoorbare bereik ze zooi verzieken (of beter: de amp verziekt het). Altijd de schuld van een slecht ontwerp, en zeker niet van een kabel.

• uncle_sjohie
deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:48:
[...]

Met instapmodellen schiet je ook niet echt wat op. Je betaald dan vooral voor de mooie stekkertjes die erop zitten (die dingen zijn immers duur). Kun je het beter zelf maken. Wat betereft speakerkabel zal er wel niks mis mee zijn. Is ook niets anders dan gewoon koper. Zoalang de prijs normaal is, waarom niet.

.
Als je alles los moet kopen en in elkaar moet zetten kom je ook wel op de 35 euro die een QED Qunex 1 kost, en zo heb je meteen een keurig afgemonteerde kant en klare interlink, en jezelf weer een paar uur bespaard, zodat je wat meer tijd hebt om muziek te gaan luisteren :) Niet iedereen kan en wil alles zelf maken, en ik heb de OP niet over DHZ oplossingen gehoord?

Maar ik ben benieuwd wat een setje goede stands doet, ik vermoedt dat hij dan zijn hele cd-collectie gaat herontdekken, en in die tussentijd kan hij mooi wat sparen voor een cd-speler upgrade. ;)

uncle_sjohie

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Uncle sjohie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:33:
Als je alles los moet kopen en in elkaar moet zetten kom je ook wel op de 35 euro die een QED Qunex 1 kost, en zo heb je meteen een keurig afgemonteerde kant en klare interlink, en jezelf weer een paar uur bespaard, zodat je wat meer tijd hebt om muziek te gaan luisteren :) Niet iedereen kan en wil alles zelf maken, en ik heb de OP niet over DHZ oplossingen gehoord?
Nou, het kan wel voor minder dan 35 euro hoor. Ziet er misschien dan wel niet zo mooi uit ;) En wat is er mis met de TS/OP op ideeen brengen :)
en in die tussentijd kan hij mooi wat sparen voor een cd-speler upgrade. ;)
Ah joh, gewoon soldeerbout pakken en zelf aanpassen :Y)

Verwijderd

als hij het niet gelooft moet hij eens gaan vlechten met utp. kost geen drol en baat het niet dan schaadt het niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik bouw tulpkabeltjes voor ongeveer 10 euro per stuk. Prima toch?

Anyways. Ik had het er gister nog even met deepspace over. Mijn upgrade path zou zijn:

Geen geld aan kabels uitgeven, en al dat geld reserveren voor een leuke amp.

Speakerstand is 2 stukjes mdf, stuk regenpijp, stuk tapeind en een paar moertjes. Verzwaren met vogelzand en klaar.

Wise enough to play the fool

• uncle_sjohie
deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:41:
[...]

Nou, het kan wel voor minder dan 35 euro hoor. Ziet er misschien dan wel niet zo mooi uit ;) En wat is er mis met de TS/OP op ideeen brengen :)
Als je een eerlijke vergelijking maakt met vergelijkbare materialen, en je eigen uren, dan is die 35 euro nog zo gek nog niet volgens mij..
Ah joh, gewoon soldeerbout pakken en zelf aanpassen :Y)
Stel hij heeft geen soldeerbout etc etc ? Dan wordt het een duur stukkie kabel :)

Als ik in zijn schoenen stond zou ik fatsoenlijke stands ritselen, en dan doorsparen voor een cd-speler. Interlinks ed zijn leuk om bijvoorbeeld te vragen als een wat origineler verjaardagscadeau :)

uncle_sjohie

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Uncle sjohie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:08:
Als je een eerlijke vergelijking maakt met vergelijkbare materialen, en je eigen uren, dan is die 35 euro nog zo gek nog niet volgens mij..
Uren tellen natuurlijk niet ;). Materiaal is dan zeker vergelijkbaar.
Stel hij heeft geen soldeerbout etc etc ? Dan wordt het een duur stukkie kabel :)
Idd, maar ik had het eigenlijk over je CD speler ;)

• eduardtee
Nou, de TS is hier en die zegt dat die absoluut niet handig is... geen echte tweaker dus...
Ik ben meer een aanschaf-tweaker: ik wil goed spul kopen, niet maken ;)

Maar ik denk dat het dus stands worden die gekocht moeten worden :) (en niet gemaakt)...

• uncle_sjohie
deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:13:
[...]

Uren tellen natuurlijk niet ;). Materiaal is dan zeker vergelijkbaar.
D'as een mooie vergelijking dan :)
Idd, maar ik had het eigenlijk over je CD speler ;)
Een leuke Tent clock zou ik nog wel wel in m'n CD17mkII willen.. Maar dat durf ik zelf niet aan :)

uncle_sjohie

• uncle_sjohie
eduardtee schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:27:
Nou, de TS is hier en die zegt dat die absoluut niet handig is... geen echte tweaker dus...
Ik ben meer een aanschaf-tweaker: ik wil goed spul kopen, niet maken ;)

Maar ik denk dat het dus stands worden die gekocht moeten worden :) (en niet gemaakt)...
Op marktplaats staan een leuk setje zandgevulde atacama's te koop, helaas wel in buitenpost..

uncle_sjohie

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:45:
[...]

:O

Maar wel correct.

Tenminste, in mijn ogen en in die van anderen die graag technisch aangetoond willen hebben waarom kabels van linksdraaiend zilver en platina plugjes beter zijn dan een standaard degelijke kabel, met de juiste dikte en afscherming voor het doel.

Audiofielen (helaas gebruik ik dat woord tegenwoordig voor de kabel-voodoo en netsnoer mensen, inclusief de speakerkabel van de grondgadgets en andere gekke tweaks liefhebbers) hoeven geen metingen te zien die aantonen dat de verbetering van "dynamiek, transparantie en plaatsing" gigantisch verbeterd is door hun nordost valhalla speakerkabel van 250 euro de meter, zij horen dat tenslotte. Dat jij nou van die slechte oren hebt. 8)7 (En het feit dat die meting 0 verschil aantoond met de standaard fatsoenlijke dikte speakerkabel zal ook helpen. ;) )

De marketing van die kabelboeren is heel goed in het beschrijven van de technische problemen die hun kabels omzeilen, wat ze waarschijnlijk ook daadwerkelijk doen, maar nergens in het toepassingsgebied wat jij gebruikt!

Het is dus een samenraapsel van technisch correcte dingen die volkomen uit hun verband gerukt zijn en inspelen op de hebbe-hebbe patsfactor en de "duurder is altijd beter" analogie.

De samenvatting voor de geclaimde verbeteringen (die veel eigenaren daadwerkelijk horen) is dan ook Psycho-akoestiek. Er is geen verbetering. Met een dubbelblinde test weten ze hun interlink/speakerkabel van 500 euro ook niet te onderscheiden van die van 15 euro. Echter, als ze hem zien horen ze de verschillen weer. ;)

Kortom, kabelvoodoo is leuk, het is jouw portomonnee. Als jij vindt dat je geluid beter is geworden, veel plezier ermee. Maar ga mensen niet die nutteloze (voor objectieve mensen) shit aanpraten alsof het een daadwerkelijke, aantoonbare, voor iedereen hoorbare, verbetering is.

Stands lijkt me een goed plan, dat beïnvloed de plaatsing van je luidsprekers en daarmee kun je echt goede resultaten behalen. (Veel meer dan met wat voor kabel dan ook) Daarna lijkt het upgrade-path mij in je componenten te zitten, niet in je kabels.

Aannames zijn fataal.

• uncle_sjohie
Dat is naar mijn idee wel ietwat kort door de bocht, niemand heeft het hier over kabels van 500 euro gehad, en die zijn (zeker in deze situatie) echt zwaar overdreven. Feit is dat je met zowat alles een logaritmische schaal hebt qua prijs/kwaliteit verhouding, de laatste paar % verbetering kosten het meeste. (en sommige kabeltheorieën gaan inderdaad ook echt nergens over, maar er zitten ook wel goede tussen) Ik denk dat de TP inmiddels wel door heeft waar de "quickwins" te halen zijn binnen zijn set, en de rest is dan eventueel iets voor later, toch?

uncle_sjohie

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...speakerdraad...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wellicht ligt er nu 2*0,50 als speakerdraad, dat heeft bij 2m al enige impedantie. Dure kabel neerleggen hoeft niet, gebruik eens 2*1,50 (de dikte die voor het aansluiten van wasmachines wordt gebruikt).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Uncle sjohie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:32:
Een leuke Tent clock zou ik nog wel wel in m'n CD17mkII willen.. Maar dat durf ik zelf niet aan :)
Dat is precies wat ik laatst (onder andere gedaan heb) :)
mae-t.net schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:22:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wellicht ligt er nu 2*0,50 als speakerdraad, dat heeft bij 2m al enige impedantie. Dure kabel neerleggen hoeft niet, gebruik eens 2*1,50 (de dikte die voor het aansluiten van wasmachines wordt gebruikt).
Dat is precies wat ik bedoel ;) Jammer dat de TS niet zegt wat hij momenteel heeft liggen. Dus, ja, wat dat betreft was het inderdaak te kort door de bocht.

Ik bedoel natuurlijk dat het zolang het degelijke kabel is, het niks uitmaakt. Als je er een flinterdun kabeltje aan hebt hangen, dan zou ik dat zeker vervangen, als was het maar voor mijn gemoedstoestand. Zelf ik val ten prooi aan de psychoacoustiek ;)

Dus: Als ie dropveters als interlinks heeft, en 0.5 mm2 speakerkabel, dan is dat zeker het upgraden waard, maar maak het niet te bond.

Zo, ik denk dat we ons hier allemaal wel in kunnen vinden, niet?

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 16-03-2006 20:10 ]

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:09:
[...]

Dat is precies wat ik laatst (onder andere gedaan heb) :)
[...]
Ik ben nieuwsgierig:
Maakt dat een (duidelijk) hoorbaar verschil ? (onbevooroordeeld geluisterd dan hè :P)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:12:
Ik ben nieuwsgierig:
Maakt dat een (duidelijk) hoorbaar verschil ? (onbevooroordeeld geluisterd dan hè :P)
JAT: Marantz CD5400 :)

• eduardtee
deepspace schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:09:
[...]
Jammer dat de TS niet zegt wat hij momenteel heeft liggen. Dus, ja, wat dat betreft was het inderdaak te kort door de bocht.

Ik bedoel natuurlijk dat het zolang het degelijke kabel is, het niks uitmaakt. Als je er een flinterdun kabeltje aan hebt hangen, dan zou ik dat zeker vervangen, als was het maar voor mijn gemoedstoestand. Zelf ik val ten prooi aan de psychoacoustiek ;)

Dus: Als ie dropveters als interlinks heeft, en 0.5 mm2 speakerkabel, dan is dat zeker het upgraden waard, maar maak het niet te bond.

Zo, ik denk dat we ons hier allemaal wel in kunnen vinden, niet?
Nou, de TS heeft eigenlijk zeer weinig verstand van van kabeltjes e.d....
Maar om in jullie jargon te spreken: ik denk dat ik idd dropveters (de standaard zwarte draadjes, met als uiteindes een witte en rooie plug) als interlinks heb... dus de meest basale die bij elk willekeurig apparaat worden meegeleverd...
Daarnaast heb ik speakerdraad dat slechts 1 maatje dikker is dan het allergoedkoopste, half-garige spul dat je kan kopen... de precieze dikte (0,5mm2 of wat dan ook) weet ik dus niet...

Oftewel: de connecties tussen speakers, versterker en CD-speler zijn van de ergste soort... wellicht dat ik nu de vraag opnieuw kan stellen: wat heeft nu dan het grootste effect? Nog steeds de speakerstands, of wellicht toch iets betere (en dan bedoel ik geen kabels van 500 euro of zoiets, maar wellicht iets in de buurt van de 50-100 range) interlinks of misschien iets beter speakerdraad (zie startpost voor wat merken en dan niet de duurste uit die range, maar de goedekopere versies)...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik blijf bij mijn antwoord: speakerstand maken het grootste verschil :) . Maar als je inderdaad de standaard kabel hebt, kan upgraden geen kwaat. Hoeft ook niet eens veel te kosten, als je een interlink van 15~30 euro hebt, en speakerkabel van 2~5 euro/meter, dan ben je denk ik al een heel eind.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 16-03-2006 21:26 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

waarom eigenlijk geen expliciete waarschuwing bij dit subforum dat het vragen over kabels niet geaccepteerd wordt? het stikt nu al van de 3000000 topics die 56 pagina's doorgaan hierover.

ik blijf bij een van de eerste posts: dropveters zuigen, maar boven de 3 euro/meter *oid* is het verschil echt te verwaarlozen voor een normale set (<40k ofzo per speaker).

spikes oid maken wel echt uit vergeleken met niks. merkte zelf dat mijn mid heel wat verbeterde bij elke speaker waar ik ze *a 2 euro/5, tweede hands - spikes verslijten echt niet ofzo* onder zette.

[ Voor 23% gewijzigd door powerflux op 16-03-2006 22:09 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Dr. Strangelove
OT: Erg ironisch dat iemand die kabels hoog en laag afkraakt zoveel tweaks uitvoert aan zijn CD speler waarvan ik dan weer vind dat het weinig toevoegt. Je spreekt jezelf wel een beetje tegen m.i.

Niks tegen dingen op een wetenschappelijke manier benaderen, maar ik heb het idee dat jouw type audiofiel meer bezig is met specs, getallen en grafieken dan waar het werkelijk om gaat: het geluid. Je kan een hoop meten, maar feit is dat er gemeten wordt anders wordt ervaren door elke persoon. Externe factoren zoals akoestiek zijn daarbij van toepassing maar ook gewoon persoonlijke smaak. Ik heb zelf dubbelblind tests gedaan met interlinks en ja, ik hoor dus echt wel verschil tussen een dropveter en een interconnect van 5 tientjes. Dat vind ik ook geen absurd bedrag om uit te geven in een mooie set. Mogelijk dat jij die interlink te duur vind en daarom liever voor de dropveter gaat, of misschien klinkt die dropveter wel beter voor jou.

Je moet mensen geen dure kabels opdringen. Maar als je de kans hebt om het verschil te beoordelen met je eigen oren, en die kans geeft een goede dealer jou, dan zie ik niet wat er tegen is om die kans te grijpen.

[ Voor 57% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-03-2006 22:30 ]

• uncle_sjohie
eduardtee schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 21:11:
[...]

Nou, de TS heeft eigenlijk zeer weinig verstand van van kabeltjes e.d....
Maar om in jullie jargon te spreken: ik denk dat ik idd dropveters (de standaard zwarte draadjes, met als uiteindes een witte en rooie plug) als interlinks heb... dus de meest basale die bij elk willekeurig apparaat worden meegeleverd...
Daarnaast heb ik speakerdraad dat slechts 1 maatje dikker is dan het allergoedkoopste, half-garige spul dat je kan kopen... de precieze dikte (0,5mm2 of wat dan ook) weet ik dus niet...

Oftewel: de connecties tussen speakers, versterker en CD-speler zijn van de ergste soort... wellicht dat ik nu de vraag opnieuw kan stellen: wat heeft nu dan het grootste effect? Nog steeds de speakerstands, of wellicht toch iets betere (en dan bedoel ik geen kabels van 500 euro of zoiets, maar wellicht iets in de buurt van de 50-100 range) interlinks of misschien iets beter speakerdraad (zie startpost voor wat merken en dan niet de duurste uit die range, maar de goedekopere versies)...
Op zich hoef je er geen "verstand" van te hebben, als het maar lekker klinkt! Je kan er echt geen interlink tussen krijgen die het geluid meer verbeterd dan een stel fatsoenlijke stands voor je speaker, zelfs een siltech G6 van 7000 euro of weetikwat voor maffe exoot kan daar nooit niet voor zorgen.. Daarna zou ik gewoon wat 4mm² koper LS kabel halen bij de mediamarkt/DHZ, en er eventueel wat banaanstekkers op zetten voor het gemak, en dan een leuke interlink van profigold/QED/oehlbach erbij doen. (kost je bijelkaar een 50 a 60 euro aan kabels) Meer is op dit moment naar mijn idee overkill, dan is een betere cd-speler een wat logischer vervolg..

uncle_sjohie

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:25:
OT: Erg ironisch dat iemand die kabels hoog en laag afkraakt zoveel tweaks uitvoert aan zijn CD speler waarvan ik dan weer vind dat het weinig toevoegt. Je spreekt jezelf wel een beetje tegen m.i.
Ik spreek helemaal niks tegen. Alle tweaks hebben logisch gezien meer invloed op het geluid dan een stomme kabel. Simpeler kan het niet zijn... Je gaat me toch niet vertellen dat verschillen tussen kabels groter zijn dan verschillen tussen opamps? Als je dat echt denk ben je echt absoluut niet serieus te nemen. Vervangen van actieve componenten heeft altijd meer invloed dan een of ander passief component. In mijn CD speler heb ik beiden vervangen, maar de passive componenten zijn wel degelijk zinvol vervangen, en hebben wel degelijk nog steeds meer invloed dan je kabeltje.

Een apparaat is nu eenmaal ontworpen m.b.v techniek, metingen en wetenschap. Het is dan niet meer dan logisch dat je het kunt verbeteren door nog eens goed naar het ontwerp te kijken, en te bezien waar het beter zou kunnen. Luisteren hoor er natuurlijk ook bij uiteindelijk, en dat doe ik dan ook zeker.
Niks tegen dingen op een wetenschappelijke manier benaderen, maar ik heb het idee dat jouw type audiofiel meer bezig is met specs, getallen en grafieken dan waar het werkelijk om gaat: het geluid. Je kan een hoop meten, maar feit is dat er gemeten wordt anders wordt ervaren door elke persoon. Externe factoren zoals akoestiek zijn daarbij van toepassing maar ook gewoon persoonlijke smaak. Ik heb zelf dubbelblind tests gedaan met interlinks en ja, ik hoor dus echt wel verschil tussen een dropveter en een interconnect van 5 tientjes. Dat vind ik ook geen absurd bedrag om uit te geven in een mooie set. Mogelijk dat jij die interlink te duur vind en daarom liever voor de dropveter gaat, of misschien klinkt die dropveter wel beter voor jou.
Waar staat dat ik dropveters gebruik, of denk dat die dingen goed zijn? Je legt me woorden in de mond die ik nooit gezegt hebt, en het is niet de eerste keer. Dat jij het verschil hoort vind ik fantastisch, maar ik hoor het verschil tussen mijn 60 euro interlink (die ik ooit eens een keer gekocht heb) en eentje die ik voor 10 euro zelf heb gemaakt totaal niet.

• Dr. Strangelove
Waar zeg ik dat jij dropveter gebruikt of dat je die goed vindt? Quote graag. Volgens mij staat het er echt niet. Als je mensen beschuldigt, kom dan in elk geval met bewijs. Ik doe hooguit een veronderstelling op basis van je eerdere posts maar ik claim niet te weten wat jij mooi vindt of thuis hebt staan aan spul (behalve een ietwat gemodde Marantz CD5400 natuurlijk ;) ).

Dan vind ik het vreemd dat je die interlink van 60 euro überhaupt hebt gekocht, 'ooit eens een keer', en helemaal dat je hem als je toch geen verschil hoort niet op Marktplaats hebt gezet, dat had je dan mooi 50 euro opgeleverd ;)

Wat het vervangen van passieve componenten betreft: een kabel is volgens mij ook passief. Wanneer zijn passieve componenten volgens jou wel van belang en wanneer niet?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 00:20:
Waar zeg ik dat jij dropveter gebruikt of dat je die goed vindt? Quote graag.
Mogelijk dat jij die interlink te duur vind en daarom liever voor de dropveter gaat, of misschien klinkt die dropveter wel beter voor jou.
Dat vind ik sugestie genoeg.
Dan vind ik het vreemd dat je die interlink van 60 euro überhaupt hebt gekocht, 'ooit eens een keer', en helemaal dat je hem als je toch geen verschil hoort niet op Marktplaats hebt gezet, dat had je dan mooi 50 euro opgeleverd ;)
Je moet het toch een een keer testen he. Ik heb hem maar gehouden omdat ie zo mooi is :)
Wat het vervangen van passieve componenten betreft: een kabel is volgens mij ook passief. Wanneer zijn passieve componenten volgens jou wel van belang en wanneer niet?
Een kabel is het miste passive component in het geheel. Hij doet helemaal niks. De dingen die ik (tot nu toe) heb vervangen, doen wel degelijk wat, en de dingen die ze doen, doen ze beter dan de oude componenten. Als ik door een beter component de opamps over een groter bereik ruisarm kan maken, dan haalt dat daadwerkelijk wat uit (los van het feit of het daadwerkelijk hoorbaar zou zijn). Daarnaast: Ik heb ook zat actieve componeten vervangen. Ik zeg ook niet dat alle tweaks even zinvol zijn. Het is immers een experiment om te zien wat het allemaal uithaalt!

Verwijderd

Volgens mij is het als een ton met duigen..
het upggraden van het 'zwakste' onderdeel zorgt daarin voor het meeste resultaat.
bijv. wat als je je kabels naar de speaker toe vervangt, echt super kwaliteit, maar de kabel in je speaker van slechte kwaliteit is? Wat als je condensator in je schedingsfliter van een niet dusdanige kwaliteit is?
Misschien vinden anderen het een super kabel, en hoor jij het verschil niet?
Natuurlijk zal er verschil qua kwaliteit in de verschillende prijsklassen van de verschillende onderdelen zitten, Maar hoor jjij het? daar gaat het om.
kortom leen wat spullen bij kennisen, probeer het uit, als het werkt voor jou schaf het aan.
Succes

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 01:08:
kortom leen wat spullen bij kennisen, probeer het uit, als het werkt voor jou schaf het aan.
Prima conclusie, maar dat zeg ik al de hele tijd ;)

• Dr. Strangelove
quote:
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 00:20:
Waar zeg ik dat jij dropveter gebruikt of dat je die goed vindt? Quote graag.

quote:
Mogelijk dat jij die interlink te duur vind en daarom liever voor de dropveter gaat, of misschien klinkt die dropveter wel beter voor jou.

Dat vind ik sugestie genoeg.
Als je op deze manier gaat discussiëren ben ik er meteen helemaal klaar mee.

Rest mij de TS succes te wensen met het upgraden van zijn set, ik schat al zijn tweaks als zinnig in en ik heb niet echt een voorkeur voor de volgorde.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 10:16:
Als je op deze manier gaat discussiëren ben ik er meteen helemaal klaar mee.
Mooi. Ik was sowiso niet van plan er nog verder op in te gaan. We komen er toch nooit uit, en vervuilen alleen maar een topic met onzin waar misschien iemand wat om geeft.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah... inderdaad... Zou nu weleens gewoon een lijstje met volgorde van verbetering willen zien ipv het eeuwige gezwets over kabels... :P

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 11:12:
Jah... inderdaad... Zou nu weleens gewoon een lijstje met volgorde van verbetering willen zien ipv het eeuwige gezwets over kabels... :P
Naja, dat is uit het topic als volgt te destilleren:
1) Wanneer TS dunne speakerkabeltjes heeft, zeg maar de standaardkabeltjes die je meestal bij je set kadeau krijgt; Dan moet hij die vervangen door dikkere van tenminste 1,5 mm2. We hebben het dan over gewoon bij de electronicazaak verkrijgbare kabels (bij wijze van spreken "dikke rood/zwarte").

2) Het maken van Speakerstands, of het kopen ervan op bv. marktplaats. Ze zijn vrij eenvoudig te maken, en dat is ook nog eens lekker goedkoop.

3) betere interlinks (tulp-kabels tussen zijn componenten). Deze hoeven ook niet van die idioot dure kabels te zijn. De meeste electronicazaken hebben hier prima kabels voor. Alleen is er wel één eisje: Neem de kabels met vergulde tulpstekkers, en het liefst met een afzonderlijke draad per kanaal (dus eigenlijk 2 losse kabeltjes die een beetje "dik" zijn). Het liefste moeten die dan van coax-draad zijn, maar dat zijn de meeste dan wel. Laatste keer dat ik daar naar keek waren die een euro of 10 à 15, afhankelijk van de lengte.

Dat laatste kan je ook zelf maken; Je zoekt ergens naar een afgedankt stuk coax netwerkkabel met zilveren kerndraad. Dat soort kabels wordt tegenwoordig massaal weggegooid bij renovatieprojecten, en is dus prima goedkoop te krijgen (of zelfs gewoon gratis mee te nemen met meters tegelijk). Daarvan maak je dan zelf losse kabeltjes, door ze exact "custom" op maat te maken en er aan beide kanten een tulpstekker op te solderen (met zilvertin). Zo doe ik dat tegenwoordig :)

4) Nieuw audio-meubel: Alleen nodig als je je inrichting van het huis wilt aanpassen, en toe bent aan een andere interieur.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 11:24 ]

• uncle_sjohie
Ik zou 1 en 2 dan toch echt liever omdraaien. :) En de TS heeft al laten vallen dat zelfbouw eigenlijk geen optie is, dus dan kom je toch op fabrieksstands (target/partington/atacama), en kant en klare afgemonteerde interlinks. (profigold/oehlbach/QED)

uncle_sjohie

Verwijderd

Uncle sjohie schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:36:
Ik zou 1 en 2 dan toch echt liever omdraaien. :) En de TS heeft al laten vallen dat zelfbouw eigenlijk geen optie is, dus dan kom je toch op fabrieksstands (target/partington/atacama), en kant en klare afgemonteerde interlinks. (profigold/oehlbach/QED)
Ik het het opgesomt naar volgorde van "meeste winst";

Met 1 valt het meeste winst te halen, mits hij nu nog in het bezit is van de zogenaamde dropveters (i.e. dunne kabeltjes); en het is het goedkoopst, want er geheel geen behoefte aan speakerkabel waaraan een merk is verbonden (zoals jij dat zegt). Want zoals ik dat begrijp hoeven er bij hem geen stekkers/pluggen/banaanstekkers op die kabels te zitten.

Met speakerstands valt daarna weer het meeste winst te halen, gevolgd door de interlinks. Bij het audiomeubel is de winst het minst, nl. alleen een athetisch aspect imo.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 12:43 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:42:
[...]

Ik het het opgesomt naar volgorde van "meeste winst";

Met 1 valt het meeste winst te halen, mits hij nu nog in het bezit is van de zogenaamde dropveters (i.e. dunne kabeltjes). Met speakerstands valt daarna weer het meeste winst te halen, gevolgd door de interlinks. Bij het audiomeubel is de winst het minst, nl. alleen een athetisch aspect imo.
Nouja... Het zou wat uit kunnen maken voor bijvoorbeeld de cd/dvdspeler, maar rubberen voetjes zouden in mijn ogen dan hetzelfde effect kunnen behalen... Resonantie is bij een troep-meubel niet uit te sluiten ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:44:
[...]

Nouja... Het zou wat uit kunnen maken voor bijvoorbeeld de cd/dvdspeler, maar rubberen voetjes zouden in mijn ogen dan hetzelfde effect kunnen behalen... Resonantie is bij een troep-meubel niet uit te sluiten ;)
Op die manier geredeneerd kunnen we ook nog wel wat andere zaken noemen:
1 - De vloer: Deze resoneert, waardoor de kast/speakers etc mee resoneren. De vloer moet dus worden aangepakt/vernieuwd met demping (ik persoonlijk heb bijzonder mazzel op dat gebied, met mijn gedempte vloer :) )
2 - De Wanden: Deze refelcteren ongewensd veel geluid. dat moet worden verminderd door op zijn minst de hele kamer te voorzien van zware velours gordijnen voor alle wanden te hangen, maar liever nog met schuim opgebrachte geluisbreking en demping.

Maar laten we eerlijk zijn, en blijven: Het audiomeubel is wel de minste zorg (en het kost ook nog eens het meeste geld, dus houdt TS verhoudingsgewijs voldoende over om de andere 3 dingen beter aan te pakken :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 12:50 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:49:
[...]

1 - De vloer: Deze resoneert, waardoor de kast/speakers etc mee resoneren. De vloer moet dus worden aangepakt/vernieuwd met demping (ik persoonlijk heb bijzonder mazzel op dat gebied, met mijn gedempte vloer :) )
2 - De Wanden: Deze refelcteren ongewensd veel geluid. dat moet worden verminderd door op zijn minst de hele kamer te voorzien van zware velours gordijnen voor alle wanden te hangen, maar liever nog met schuim opgebrachte geluisbreking en demping.

Maar laten we eerlijk zijn, en blijven: Het audiomeubel is wel de minste zorg (en het kost ook nog eens het meeste geld, dus houdt TS verhoudingsgewijs voldoende over om de andere 3 dingen beter aan te pakken :) )
ik doelde ook meer op een stukje rubber onder de spelers dan op een nieuw meubel...

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:52:
[...]

ik doelde ook meer op een stukje rubber onder de spelers dan op een nieuw meubel...
Ik weet joh ;)

Maar je zult het met me eens zijn dat dat wel de minste zorg is van TS toch ?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

yepz...

[ Voor 100% gewijzigd door MikeyMan op 17-03-2006 12:58 ]

• uncle_sjohie
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:49:
[...]

Heb ooit es een verhaal gehoord van een man die een gat in z'n vloer maakte, en een betonnen sokkel liet storten door z'n kelder tot 2 meter de grond in, zodat z'n platenspeler een "stabiele ondergrond" had. :) Dat ging écht kolssaal nergens meer over |:(

Volgens mij is er ook een man die op verzoek je luisterruimte door komt meten, en je dan kan vertellen wat je nog kan optimaliseren met demping/plaatsing/kamerschermen etc etc..?

Maar volgens mij kan de TS door eea op/aan/rondom zijn speakers wat aan te pakken toch nog wel een grote slag slaan qua muzikaliteit, zonder echt door te slaan, zoals in de de voorbeelden die ik net noemde...

uncle_sjohie

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Uncle sjohie schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 13:37:
[...]

Heb ooit es een verhaal gehoord van een man die een gat in z'n vloer maakte, en een betonnen sokkel liet storten door z'n kelder tot 2 meter de grond in, zodat z'n platenspeler een "stabiele ondergrond" had. :) Dat ging écht kolssaal nergens meer over |:(

Volgens mij is er ook een man die op verzoek je luisterruimte door komt meten, en je dan kan vertellen wat je nog kan optimaliseren met demping/plaatsing/kamerschermen etc etc..?

Maar volgens mij kan de TS door eea op/aan/rondom zijn speakers wat aan te pakken toch nog wel een grote slag slaan qua muzikaliteit, zonder echt door te slaan, zoals in de de voorbeelden die ik net noemde...
Ik ken een verhaal van iemand die 3 verschillende aardepennen in de grond had geslagen, en dat hij 1tje beter bij droog weer, en eentje beter bij nat weer vond, die 3e gebruikte hij niet, die was niet goed volgens hem |:(

Hij had dus ook een speciaal aardepen-schakelkastje 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 17-03-2006 16:56 ]

• uncle_sjohie
MaCe1337 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:56:
[...]

Ik ken een verhaal van iemand die 3 verschillende aardepennen in de grond had geslagen, en dat hij 1tje beter bij droog weer, en eentje beter bij nat weer vond, die 3e gebruikte hij niet, die was niet goed volgens hem |:(

Was dat toevallig diezelfde gast? ;)

uncle_sjohie

Verwijderd

MaCe1337 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:56:
[...]

Om ffies in een bepaalde "mood" te blijven . . . eventjes een geinige reactie op de onzinnigheid daarvan:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/61/Nowai.jpg

• uncle_sjohie
Yes way! zulke mafklappers bestaan er echt wel hoor :)

uncle_sjohie

Pagina: 1