Toon posts:

[ASP] Site aanpassen via CMS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel een CMS aan het bouwen, het zit al redelijk ver, alleen zit ik wat in de knoop over het belangrijkste doel van het CMS :) (Content Management System).

Men kan perfect inloggen, er is nieuws voorzien, de webmaster kan de beveligingsniveau's aanpassen van de gebruikers (niet elke gebruiker mag elke pagina zomaar aanpassen), nog meer van die fijne dingetjes werken al allemaal. Maar nu, ik wil dus een pagina voorzien, waar de gebruikers een webpagina kunnen aanpassen.

Ik dacht meteen aan:

Ik maak een nieuwe tabel aan in mijn access databank, ik zet daarin die pagina, dus de complete code. Ik bouw dan in mijn CMS een RTF editor, en die leest dus die code uit de databank. Allemaal goed en wel, maar... Dan zit dus die nieuwe pagina in die databank, en moet ik de normale site dus dan ook zijn eigen code uit die databank laten halen.

Dit is natuurlijk met veel omwegen werken en het gaat bovendien zeer traag. Spijtig genoeg heb ik nog nooit anders een pagina aangepast, dus ik zit volledig vast met het feit hoe ik aan gewone .html pagina kan inladen in een RTF editor, en dan zo makkelijk kan aanpassen en opslaan.

ik heb geprobeerd die RTF editor als default value die webpagina te laten weergeven maar dat doet die allemaal niet.

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ik heb een keer met een standaard microsoft rtf editor gewerkt. Dat was in een cms geschreven in asp.
het was niet erg makkelijk te implementeren, maar het laadde wel een html pagina in.

weet alleen ff de naam niet meer. :(

maar waar heb je cms geschreven?

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Je roept eigenlijk twee dingen door elkaar:

Aan de ene kant wil je de .html-pagina's aanpassen, maar je wilt ook de pagina's in je database stoppen?
Dat is dus dubbelop, twee manieren om hetzelfde doel te bereiken. Ja kan dus met een wysiwyg-editor de fysieke html-pagina aanpassen en wegschrijven m.b.v. ASP, óf je kan de pagina's in een database wegschrijven en ophalen dmv. ASP. Het laatste is sneller en efficienter.

Verwijderd

Topicstarter
CaptBiele schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:17:
maar waar heb je cms geschreven?
Wat bedoel je? hij staat nog niet online als je dat bedoelt..
Je roept eigenlijk twee dingen door elkaar:

Aan de ene kant wil je de .html-pagina's aanpassen, maar je wilt ook de pagina's in je database stoppen?
Dat is dus dubbelop, twee manieren om hetzelfde doel te bereiken. Ja kan dus met een wysiwyg-editor de fysieke html-pagina aanpassen en wegschrijven m.b.v. ASP, óf je kan de pagina's in een database wegschrijven en ophalen dmv. ASP. Het laatste is sneller en efficienter.
Ja dat was dus mijn vraag, wat ik het beste zou doen, de pagina meteen laden in een editor of al de pagina's in een Access databank steken, maar iets in me zei dat het dan een stuk trager zou gaan het surfen aangezien er telkens connectie geopent moeten worden enzo..

Heb even een test pagina in de databank gestoken, en ik die perfect in een RTF editor laden (ik gebruik TinyMCE) alleen werkt het niet zoals ik wil. Als je bijvoorbeeld in de editor op een foto klikt (om die dan te verwijderen bijvoorbeeld) surft hij gewoon door naar de link achter die foto, het blijft dus eigenlijk een html, en veel kan ik er niet aan aanpassen. Iemand ideëen hoe ik dit het beste oplos?

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Het lijkt me verstandiger als je met templates gaat werken en de content hierin plaatst.
Of je de templates ook in de database wegschrijft moet je zelf uitzoeken. Ik laat deze het liefst als file op de server staan.

Zelf gebruik ik Xinha, de opvolger van htmlarea. Dit is zover ik weet de beste opensource WYSISYG editor. Die heeft iig niet het probleem als je op een plaatje klikt dat hij de link volgt.

Succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Xinha kunnen integreren maar die doet juist hetzelfde als TinyMCE. Ik krijg mooi de html pagina te zien in de editor (code van html pagina staat in de database en wordt zo gelezen), maar als ik bijvoorbeeld een foto klik om die aan te passen opent hij gewoon een nieuw venster en surft naar de link achter die foto dus. Het is precies of die editor is een browser.

EDIT:

AARGH domme fout van me!! Ik had voor te testen de begin pagina dus in de databank gezet, maar die begin pagina is eigenlijk gewoon de header en de footer, maar het middenstuk is een include van home.htm.

Nu even die code van home.htm in de databank gezet en nu werkt alles goed :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 22:39 ]

Pagina: 1