Voor een van onze klanten gaan wij upgraden naar 2003 (windows + exchange) toe.
Echter staan wij voor de keuze van SBS of de "gewone" producten.
Zoals wel bekend zijn de gewone losse onderdelen server en groupware een stuk duurder dan de SBS variant.
Wat is nu het geval.
Bij deze klant werken 25 mensen met de server op basis van file/print/groupware niveau.
Geen probleem zou je denken, SBS.
Maar....
De klant heeft ook nog 48 locaties met zo'n 150 mensen die graag willen emailen door middel van pop.
Om deze te kunnen laten emailen moeten ze een account op de server hebben.
Echter SBS heeft maximaal 75 users.
Ik weet dat je meer dan 75 users kan aanmaken op de server, dit hebben wij ook zelf getest.
Dit is ook niet het probleem.
Wij schatten dat er maximaal 50 concurrent users zijn (25 op de hoofdlokatie en 25 "poppers").
De "poppers" connecten maar voor enkele secondes, alleen maar om hun email op te halen.
Wat wij graag zouden willen is SBS aanschaffen met 25 cals voor de users op de hoofdlokatie.
Om voor de "poppers" toch nog gedekt te zijn willen wij 25 cals voor hun aanschaffen. Dat zijn er dus 50.
Nu is onze vraag, zijn wij dan gedekt ?
Voor bovenstaand probleem heb ik uiteraard aangeklopt bij onze licentie verkopers.
Echter geen van alle durft mij een antwoord te geven.
Ook heb ik aangeklopt bij Microsoft.
Hier kreeg ik antwoord, maar niet zwart op wit, alleen telefonisch.
Ik vertrouwde het niet helemaal en heb nog een keer gebeld. Wederom kreeg ik weer een ander antwoord.
Ik hoop dat een van jullie mij misschien wel een antwoord durft te geven.
Echter staan wij voor de keuze van SBS of de "gewone" producten.
Zoals wel bekend zijn de gewone losse onderdelen server en groupware een stuk duurder dan de SBS variant.
Wat is nu het geval.
Bij deze klant werken 25 mensen met de server op basis van file/print/groupware niveau.
Geen probleem zou je denken, SBS.
Maar....
De klant heeft ook nog 48 locaties met zo'n 150 mensen die graag willen emailen door middel van pop.
Om deze te kunnen laten emailen moeten ze een account op de server hebben.
Echter SBS heeft maximaal 75 users.
Ik weet dat je meer dan 75 users kan aanmaken op de server, dit hebben wij ook zelf getest.
Dit is ook niet het probleem.
Wij schatten dat er maximaal 50 concurrent users zijn (25 op de hoofdlokatie en 25 "poppers").
De "poppers" connecten maar voor enkele secondes, alleen maar om hun email op te halen.
Wat wij graag zouden willen is SBS aanschaffen met 25 cals voor de users op de hoofdlokatie.
Om voor de "poppers" toch nog gedekt te zijn willen wij 25 cals voor hun aanschaffen. Dat zijn er dus 50.
Nu is onze vraag, zijn wij dan gedekt ?
Voor bovenstaand probleem heb ik uiteraard aangeklopt bij onze licentie verkopers.
Echter geen van alle durft mij een antwoord te geven.
Ook heb ik aangeklopt bij Microsoft.
Hier kreeg ik antwoord, maar niet zwart op wit, alleen telefonisch.
Ik vertrouwde het niet helemaal en heb nog een keer gebeld. Wederom kreeg ik weer een ander antwoord.
Ik hoop dat een van jullie mij misschien wel een antwoord durft te geven.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.