Keuze "geluidskaart" voor midi & opname (M-Audio)

Pagina: 1
Acties:

• ajpohv
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 12:41
Komende week krijg ik m'n nieuwe pc binnen, dat wil zeggen dat ik dan de onderdelen binnen krijg die mijn pc updaten (AMD X2 4400+, Asus A8N-SLI Premium, Tagan TG530-U15 en 2gig corsair).

Eén van de laatste dingen die missen is een te gekke geluidskaart. Deze geluidskaart moet een latency van '0' hebben en een aantal ingangen voor opnames te kunnen maken. Mijn keuze is al op een M-Audio gevallen. Ik ga er o.a. Ivory mee draaien (voor de mensen die niet weten wat dat is: de beste piano/vleugel samples ever!). Dit wil ik dan in combinatie met mijn Yamaha P250 stagepiano en Yamaha Reciever RX-V595aRDS gaan gebruiken.

De M-Audio Delta 66 is al een goede keuze. Hier zit ook S/PIF op zodat ik ook nog mijn films kan afspelen met 5.1 surround.

Nu kwam ik op de m-audio website ook de M-Audio Firewire 410 tegen. Deze heeft nog meer in/uitgangen in handbereik en ook S/PIF.

Nu vraag ik mij af. Zit hier ook een intern PCI kaartje bij? Is de latency van de firewire net zo laag als de delta 66. Of moet ik beide kopen om tot de beste oplossing te komen.
Onder (bij wijzen van spreken) 't motto: Geld interesseerd niet, kwaliteit/prestatie zeker wel...maar maak 't niet te bont.

Graag jullie advies!

[ Voor 3% gewijzigd door ajpohv op 15-03-2006 19:49 ]

It's a beautiful day!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

ajpohv schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:17:
Eén van de laatste dingen die missen is een te gekke geluidskaart. Deze geluidskaart moet een latency van '0' hebben
Dat gaat je dus niet lukken ;). 2-4 ms is echt het laagste wat je kan krijgen, of je moet met een DSP-kaart zoals een Creamware gaan werken; daar draait dan wel native spul op, geen VST.
Mijn keuze is al op een M-Audio gevallen.
Waarom? :)
De M-Audio Delta 66 is al een goede keuze. Hier zit ook S/PDIF op zodat ik ook nog mijn films kan afspelen met 5.1 surround.
Er is ondersteuning voor AC-3 en DTS, maar S/PDIF wilt normaliter niet gelijk zeggen dat je op 5.1 kunt uitsturen.
Nu kwam ik op de m-audio website ook de M-Audio Firewire 410 tegen. Deze heeft nog meer in/uitgangen in handbereik en ook S/PDIF.

Nu vraag ik mij af. Zit hier ook een intern PCI kaartje bij?
Nee. Erger nog; er staat bij de M-Audio site niet expliciet bij dat 'ie ook AC-3 of DTS ondersteunt.
Is de latency van de firewire net zo laag als de delta 66. Of moet ik beide kopen om tot de beste oplossing te komen.
Beiden? Da's ook geen oplossing. Latency ligt aan de drivers; in feite kun je een reguliere onboard geluidskaart ook met lage latency laten draaien als je maar de juiste drivers gebruikt (www.asio4all.com bijvoorbeeld). Het voordeel van een audio interface is voornamelijk het volgende:

- betere ondersteuning voor meerdere sample/bitrates
- betere kwaliteit inputs/outputs
- betere bereikbaarheid van inputs/outputs
- minder CPU-verbruik (niet alles wordt in software opgeknapt)
- lagere latency by default
- goede ondersteuning van protocollen

In die zin is een goede audio interface eigenlijk niet zoals een GeForce voor graphics; het wordt niet perse geaccelereerd, maar er wordt beter en efficienter mee omgegaan.
Graag jullie advies!
Als je toch 2 kaarten wilt hebben; pak dan liever een aparte kaart om je films en zo op te bekijken (die kan al erg goedkoop zijn) en een aparte kaart voor de muziek.

Wat had je als budget in gedachten?

Dan nog iets; als je toch alleen maar een P-250 hebt en dan -nog- Ivory gaat draaien wil dat zeggen dat je eigenlijk niet zoveel inputs nodig hebt; zo iets is toepasselijker als je besluit nog een batterij synthesizers of microfoons of gitaren er bij aan te schaffen. Als je verder ook geen mixer hebt kun je het aantal outputs ook bescheiden houden. Wat dat betreft is die Delta dus een betere keus, alleen is die al wat ouder. Aan de andere kant is het wel een degelijk apparaat.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

ik draai zelf op firewire met presonus firepod en heb eerst een m-audio delta 1010 gehad. Latency is bij bijde kaarten goed dus firewire of niet maakt niet uit. bij firewire heb je dus geen kaart meer nodig. de m-audio kaarten zijn zeer aan te raden vanwege de stabiele drivers. neem de firewire maar aangezien de delta 66 wat ouders is kwa connecties enz. de firewire heeft aslt goed is xlr enz

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik denk dat Yoozer ales wel heeft gezegd.

M-Audio is prima, zowel extern als intern.

Ivory? link please :-)

Ik draai zelf nu met Steinberg The Grand, en ik moet zeggen dat ik daar best onder de indruk over ben. Als ik Ivory kan bemachtigen (samples eerst horen ofc) lijkt me dat wel tof.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ajpohv
Bedank voor de duidelijke reacties.

Als eerste voor Gitaarwerk: Synthogy Ivory: http://www.ilio.com/synthogy/ivory/index.html
De Steinway samples zijn om je vingers bij af te lekken!

Yoozer;
De keuze dat ik voor M-Audio kies is omdat ik daar alleen maar goede verhalen over hoor. Ik ken een pianist die dan Ivory draait met de M-Audio Delta 66. Omdat ik de FireWire 410 tegen kwam wist ik niet meer te kiezen.

Mijn budget ligt rond de 350 euro (marge 50 euro).

Het is inderdaad misschien zinvol om 1 goede "audio-edit" kaart te kopen en simpelere 5.1 of 7.1 kaart met S/PIF of glasvezel.

Naast de P250 heb ik ook nog een basgitaar (Sadowsky V5), microfoon (Shure SM58) en wat akoestisch dingen als een ukulele, spaanse gitaar en tamboerijn.

Nu heb ik nog een concrete vraag: Haal ik een latency van minder dan 5ms met de M-Audio FireWire 410, als ik Pro Tools draai en Ivory laat sample-e?

It's a beautiful day!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

ajpohv schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:14:
Yoozer;
De keuze dat ik voor M-Audio kies is omdat ik daar alleen maar goede verhalen over hoor. Ik ken een pianist die dan Ivory draait met de M-Audio Delta 66. Omdat ik de FireWire 410 tegen kwam wist ik niet meer te kiezen.
Is een prima reden :).
Naast de P250 heb ik ook nog een basgitaar (Sadowsky V5), microfoon (Shure SM58) en wat akoestisch dingen als een ukulele, spaanse gitaar en tamboerijn.
Dan wil je in ieder geval wel die XLR inputs hebben, en dan is de 410 een betere keuze, denk ik. Check ook even deze review : http://www.soundonsound.com/sos/mar04/articles/maudio410.htm en informeer of de issues die genoemd zijn opgelost zijn.

teveel zooi, te weinig tijd

• ajpohv
Ik heb intussen een bod gedaan (250 euro) op een M-Audio Omni Studio 6. Eigelijk zijn dat de Delta 66 en de FireWire 410 zo'n beetje ineen.

Ik kwam hem tegen op markplaats en had nog niet de Omni I/O gezien. Dat lijkt me een goede tussen oplossing.

It's a beautiful day!

Pagina: 1