Toon posts:

[linux] Mysql server keihard gesloopt

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen ik zit met een probleem:

Thuis heb ik een linuxserver (ubuntu zonder GUI) draaien, waarop ik mijn bestanden backup en ook een apache/php/mysql server draai.

Nu had ik in eerste instantie alles opengegooit door chmod -R 777 / te doen, maar na wat verdiepen in linux kwam ik er achter dat het zo ongeveer de debielste oplossing ooit is.

Dus toen heb ik / gewoon weer helemaal dichtgetimmerd met chmod -R 700, en daarna de andere bestanden gewoon rechten gegeven zoals het hoort. Maar er zijn complicaties.

Ssh deed het niet meer omdat ik dus door die 777 de password file open had gegooit. Allemaal gefixed, maar er is een probleem:

Mijn mysql-server is gewoon zwaar kapot nou, ik kan niets meer. Wanneer ik mysql-server restart doe, krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
woutey@paris:/$ /etc/init.d/mysql restart
Stopping MySQL database server: mysqld.
Starting MySQL database server: mysqld...failed.
        Please take a look at the syslog.
/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/var/run/mysqld/mysqld.sock' exists!

De syslog geeft geen opvallende dingen, het enige dat ik opvallend vind is dat mysqld.sock niet bestaat in de aangegeven directory.

Ook het apt-get remove en weer install doen heeft geen resultaat. Het gebeurde na het wijzigen van de rechten, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft.

Enige hulp zou een uitkomst zijn, want ik heb geen idee wat ik nou heb gesloopt.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

mag de user als wie mysql draait (vaak is dat mysql) wel schrijven in /var/run/mysqld ?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Even buiten je probleem om:

na een chmod -R 777 / gedaan te hebben op mijn server (per ongeluk te vroeg op enter , net wakker enzo ;) ) heb ik alles gebackupped en ben daarna gewoon schoon begonnen. In principe kun je dan alles weer dichttimmeren en opengooien wat vanaf dat moment niet meer werkt maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je dan bezig blijft met knoeien en het meestal sneller EN beter is om gewoon schoon te beginnen en dat soort fouten niet meer te maken.

Tenzij ik uiteraard iets over het hoofd zie :P

code:
1
srwxrwxrwx   1 mysql mysql    0 2006-03-13 09:06 mysqld.sock

Zo staat ie hier trouwens :)

en de map:

code:
1
drwxr-xr-x   2 mysql       root        4096 2006-03-13 09:06 mysqld

[ Voor 24% gewijzigd door Raku op 15-03-2006 15:11 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
BK1 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:03:
mag de user als wie mysql draait (vaak is dat mysql) wel schrijven in /var/run/mysqld ?
yup, de map is van de user mysql.
maar het rare vind ik is dat de map leeg is.

Verwijderd

Topicstarter
Simmie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:07:
Even buiten je probleem om:

na een chmod -R 777 / gedaan te hebben op mijn server (per ongeluk te vroeg op enter , net wakker enzo ;) ) heb ik alles gebackupped en ben daarna gewoon schoon begonnen. In principe kun je dan alles weer dichttimmeren en opengooien wat vanaf dat moment niet meer werkt maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je dan bezig blijft met knoeien en het meestal sneller EN beter is om gewoon schoon te beginnen en dat soort fouten niet meer te maken.

Tenzij ik uiteraard iets over het hoofd zie :P
Klopt je hebt gelijk, maar alles liep als een tiet en dat doet het in principe nogsteeds. Behalve dan de mysql.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

rechten op de directory waar de mysql binaries staan?
en anders de directory waar de databestanden in staan (ook niet geheel onbelangrijk :p )

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:10:
[...]

Klopt je hebt gelijk, maar alles liep als een tiet en dat doet het in principe nogsteeds. Behalve dan de mysql.
ook na een reboot ;) (als in: deamon herstart) ?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:49

decramy

root@birdie:~#

haha, ik moet even lachen :)
chmod -R 777 / :) :X

Maar een socket verwijderen, en zorgen voor de juiste permissies in /var/sock/ leveren meestal het gewenste resultaat.

Ook is het nog mogelijk om met 'dpkg --purge mysql' _ALLE_ bestanden van mysql te verwijderen... (dus maak ff backup van /var/lib/mysql) en installeer dan mysql opnieuw...

Ik ga er even vanuit dat je debiandraait... mm ubuntu is debian

mysql deinstaleren, updatedb; locate mysql
die lijst verwijderen en mysql opnieuw instaleren... Kan ook het gewenste resultaat geven...

[ Voor 7% gewijzigd door decramy op 15-03-2006 19:42 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 21:09
Even half offtopic: waarom Ubuntu als je dan toch geen GUI gebruikt? Zet er dan meteen Debian op :P Debian hoeft niet per se stable te zijn, al is dat voor een servertje de gebruikelijke keuze :)

Na een chmod -R 777 / kun je het beste gewoon je /etc/backuppen, "dpkg --get-selections > bestandje_met_selections" (oid, weet het niet uit mijn hoofd en ben eve te lui om het voor je op te zoeken) backuppen en opnieuw beginnen :) Met "dpkg --set-selections < bestandje_met_selections" (oid) zet je al je pakketten terug en uit de backup van je /etc vis je je configuratie :)

Edit: afaik heeft Ubuntu gewoon dpkg en apt-get?

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 15-03-2006 18:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:15:
Even half offtopic: waarom Ubuntu als je dan toch geen GUI gebruikt?
Als je de Ubuntu-installatie met de optie 'server' start wordt er geen GUI geïnstalleerd. De stable tree van Ubuntu wordt tegenwoordig ook stabiel genoeg voor een server bevonden afaik.
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:15:
Edit: afaik heeft Ubuntu gewoon dpkg en apt-get?
Yep. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Bergen op 15-03-2006 18:30 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja wat is dan het voordeel van ubuntu boven Debian ? ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Boudewijn schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:33:
die is al geïnstalleerd }:O

en nieuwere paketten is ook wel leuk :)

[ Voor 11% gewijzigd door frankivo op 16-03-2006 12:09 . Reden: toevoeging ]

iRacing Profiel

Verwijderd

toen een kennis van mijn destijd het zelfde had gedaan kregen we zoveel rare problemen met die bak dat een reinstall de enigste oplossing was. Zelfs inloggen met bepaalde users was niet meer mogelijk naar een simpele reboot.
Dus netzoals een aantal andere in dit topic zeiden kan je beter opnieuw instaleren :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Boudewijn schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:33:
"Heb je zelf al gezocht?"
Pagina: 1