Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Philips HDD100 power tweak

Pagina: 1
Acties:

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 01:11
Ik weet niet of ik dit nou onder tweaking moet verstaan, maar ik denk dat dit forum wel de beste plek voor dit is...

Ik ben dus in het bezit van een Philips HDD100. Dit is een portable audioplayer, met een 1.8" 15GB hdd. Ik gebruik em nog nauwelijks voor muziek (gebruik daar nu mijn mda compact voor); ik gebruik de hdd100 nu voornamelijk als externe hdd (toch wel relaxed aangezien het 15GB is, en de device toch wel erg klein is!).

Nu vind ik het volgende ERG iritant: de hdd100 laadt zich niet op de usb connectie!! Als je de hdd100 langer aangesloten laat (zonder de powercable ook aan te sluiten) raakt de batterij op en 'sterft' het geval dus gewoon.....
Ik heb dit ding opengemaakt en had het volgende idee: De voeding is 5V, net zoals de voeding van de (mini)usb aansluiting. Nu dacht ik eraan om de + pool van de voeding te verbinden met de +5V pin van de usb port. Zodra je dus de hdd100 aansluit op de usbport wordt de batterij geladen met de 5V van de usb drive. Nu denk ik dat ik dus de - pool van de voeding ook op de -5V van de usbport moet aansluiten. Het enige wat op deze manier NIET mag is de voeding tegelijk met usb aan te sluiten!

Vraag aan de technici: ben ik nu enorm dom bezig? Gaat mijn device op deze manier *poef* doen of is dit op deze manier doable?

Whoo-ah.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klinkt wiedes. De min aansluiten hoeft trouwens als het goed is niet: in de meeste goed-ontworpen apparaten zit de min van de accu en adapter enzo vast aan de min van de USB. Als je het goed wil aanpakken zou ik zeggen: sloop het hele adapter-aansluitinkje eraf, verbind de + daarvan met de + van je usb-plugje en hang een mooi usb-plugje aan je adapter zodat je het geheel alsnog kan opladen.

Bedenk trouwens wel dat er een kans is dat je de usb-specs overtreed: je apparaatje zou aan de adapter-kant meer stroom kunnen trekken dan je USB-poort zou mogen geven. Als je accu compleet volzit zou dit echter geen probleem moeten geven imo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• gavro
Mja, ik denk dat je gelijk hebt.... De adapter levert 5V bij 2A. USB levert toch maar bij max 500mA ?

Ik lees in de specs dat het apparaat bij playback maar 0.33W verbruikt (staat niet bij hoeveel Amps het is, maar aangezien zo'n 1.8" hdd maar 3.3V nodig heeft en niet continu draait het lager uitvalt van 500mA)). Bij laden verbruikt de hdd100 3.5W (which means 700mA). Denk dat ik dus niet direct op de powerplug kan connecten... :(
Of zit ik mis met de usb specs?

Zou ik anders naar de pinnetjes op zoek moeten gaan tussen device en batterij (maar dan de pinnetjes die richting device gaan, niet richting batterij). In dit geval zou dus 0.33W nodig zijn....

Wat denken je? Moet het op de laatste manier? Of kan het helemaal niet? Zou Philips dit daarom zelf niet eens geprobeerd hebben? (Wat is dus al lomp vond van Philips........)

Whoo-ah.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op zich moet het wel lukken, en met een sper-diode zou je zelfs de adapter en usb kunnen scheiden.
Ik weet dat er componenten zijn waarmee je stroom kunt beperken, wellicht dat je met een kleine schakeling (eventueel in de USB kabel) je de stroomtoevoer kunt beperken tot 500mA. En ander kan je eventueel nog doen wat sommige externe harddisks hebben, namelijk een splitter met 2x USB aan de pc zijde waarvan in 1 plug alleen de voedingspinnen worden gebruikt. Op die manier heb je 1A tot je beschikking zonder de USB specs te overschreiden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• gavro
Ik zit net te kijken naar de accu die erin zit... Er zin een klein printplaatje bij en daar gaan drie draadjes van naar de printplaat van de device zelf. Ik lees van de aansluitingen af: EB+ (rood), EB- (zwart) en TH (wit). Ik kan de banen niet zien op de printplaat dus kan niet zien welke van EB+ en TH nou naar de + van de batterij lopen. Kan iemand me vertellen welke van deze twee de batterij-output zou kunnen zijn?

Als ik dit weet zou ik in die draad een sperdiode kunnen zetten en tussen device en sperdiode de 5V van de usbplug kunnen zetten. Zo kom ik ver onder de 500mA te zitten.

Zou EB+ de output zijn?

EDIT:
Bij nader inzien denk ik dat dit niet zo slim is... In dit geval zou de device stroom krijgen van zowel usb alsook de batterij. Zou dit met een piepklein relaistje ofzo te regelen zijn? Dat wanneer er stroom van de usb af komt de stroomkring van de batterij wordt verbroken? Hoe zou dit zitten met de -pool. Zou die van de usb dan nog steeds richting batterij kunnen gaan? (ben geen elektro held zoals je al ziet :/)

[ Voor 27% gewijzigd door gavro op 15-03-2006 18:43 ]

Whoo-ah.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je het ding alleen nog als externe casing gebruikt, zou je kunnen overwegen om de batterij los te koppelen, waardoor je niet gaat laden (trekt veel stroom) en dan gewoon een draadje tussen de + van de adapter en de + van de usb, en dan zou het moeten werken.

Althans, als het ding ook werkt op alleen de adapter en geen batterij erin..

Verwijderd

Kun je niet van hout o.i.d. een soortement docking station maken? Kan alleen als de usb connector en voedingsstekker onderop zitten. Ziet er nog mooi uit ook.

• gavro
Docking station? Ik wil juist zo min mogelijk draadjes hebben... Stroomkabel bijje hebben wind ik zo ongelooflijk nutteloos (en onhanding) als het ook via alleen een klein usb kabeltje kan gaan :)

En verder wil ik wel de optie om er muziek mee te luisteren behouden (denk aan een uitstapje, en geen zorgen hoeven maken om de hoeveelheid muziek dat je meeneemt).

Een soort van schakeling tussen batterij en device zodat de stroomkring richting accu wordt verbroken is niet mogelijk? Lijkt mij van wel, alleen zou ik zelf niet weten welk onderdeel dat mogelijk zou moeten maken

iets in deze zin:
Afbeeldingslocatie: http://gavro.nl/temp/bb.gif

Hierbij zou de stroom'kring' vanaf USB voorrang moeten hebben. Als deze er is, stroomkring van batterij breken. Zoniet, dan die stroomkring opengooien....

Iemand een idee?

EDIT:
*ahum*
pijltje van -pool(device) naar batterij moet natuurlijk andersom :/

[ Voor 6% gewijzigd door gavro op 17-03-2006 17:42 ]

Whoo-ah.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

FF een simpele oplossing tussendoor zonder solderen, er zijn van die mooie 'PSP' kabels daar zit een powerplug en een usb stekkertje aan. Ik zou even kijken of die past zo laad ik mijn mp3 speler ook op tijdens het volgooien. ( Muvo2 )

• gavro
Hmm, misschien wel insteressant.... Waar heb je zo'n kabel in NL gespot?\

edit: ik bedoel dus geen webshop... zodat ik in de winkel kan kijken of dat ding eventueel past. Zou dit te vinden zijn in winkels zoasl dixons etc. ?

[ Voor 54% gewijzigd door gavro op 18-03-2006 12:55 ]

Whoo-ah.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik denk dat dit wel interessant is:
(Bron http://forums.designtechnica.com/showthread.php?t=9842)
PSP data/ power lead with hdd100

hullo,

has anyone tried out the above? Just plugged my original hdd power lead into my psp no probs, so i reckon one of these;

http://www.pspworld.co.uk...tem_id=181&category_id=65

could be just the ticket!

We have a confirmation here! These PSP Data/Power Cable do work with HDD 100/120. The charging icon appears then when plugging the data plug it also shows up. Ordering one from Ebay right now. About 5£ or 7.5€.
Bijvoorbeeld hier op ebay voor € 4,35 (in Nederland).

www.madwizard.org

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

gavro_g schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 12:50:
Hmm, misschien wel insteressant.... Waar heb je zo'n kabel in NL gespot?\

edit: ik bedoel dus geen webshop... zodat ik in de winkel kan kijken of dat ding eventueel past. Zou dit te vinden zijn in winkels zoasl dixons etc. ?
Heb hem via via gekregen, was uit een winkel in purmerend :X maar mediamarkt heeft ze dacht ik ook wel ( of fotozaken )

• gavro
Thnx Raz! & madwizard!

Ik ga meteen een bestelling plaatsen (en mn hdd100 in elkaar zetten). Dit is toch wel wat gemakkelijker dan pielen bij de usb aansluitingen :P
En dan voor zo weinig euro ook nog eens...

Muchos gracias!

Whoo-ah.

• gavro
Ik heb dus zo'n kabeltje besteld en in gebruik genomen... Werkt dus heel vaak gewoon niet. Als je alleen data doet dan werkt het prima, plug je de voeding erbij dan werkt ie vaak niet meer (ook niet als je het in andere volgorde doet). Bij sommige systemen werkt het dan weer wel (bijvoorbeeld mijn systeem met linux als besturingsysteem); ik zou niet weten waarom bij sommige systemen wel en bij andere niet.....

Maar ik heb besloten dat kabeltje NIET te gebruiken.... Ik was namelijk van het ene op het andere moment AL mn bestanden op de schijf kwijt, waaronder flink wat projectbestanden. Dit gebeurde dus omdat het ding raar begon te doen nadat ik alle twee de plgjes erin had... Later alle files weer teruggevonden als verloren bestanden (.CHK) na een chkdisk. Wat een HELL om uit te gaan zoeken welke betanden je nou nog nodig hebt...!!!!!

Weest gewaarschuwd!

Whoo-ah.

Pagina: 1