Toon posts:

"marktplaatstopics"; wow superdeal uit nigeria; niet op Got?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk zegt de titel het al.

Zou het niet tijd worden om in het beleid op te nemen dat vragen naar 'is dit te vertrouwen' als het om particuliere verkoop gaat (marktplaats, e-bay, enz), gewoon niet meer mag op GoT? Elke maand komt er wel weer een topic voorbij waarin iemand met een 'superdeal' komt met de vraag of het betrouwbaar is. Gevolg is dat er mensen met voorstellen komen om de andere partij in deze superdeal op te lichten (p-p-p-powerbook achtige acties) en dat de rest vd. mensen gaan fulmineren over deze 'oplichters'.

Dit soort topics voegt 0,0 niets toe op GoT. Wij kunnen sowieso niet beoordelen of een deal betrouwbaar is en zelfs al zouden we dat wel kunnen dan is GoT niet de plek daarvoor..

Wat voorbeelden:
Bod Marktplaats.nl: versturen naar Nigeria
Pakket versturen naar Nigeria, hoe?
Vage nigerise koper
Fraude dmv verzending naar Nigeria.
[rml][ Marktplaats] Klopt dit wel?[/rml]
Item verkopen, en dan naar nigeria sturen ?
uhhh 2ehands verkoop laptop naar iemand in Nigeria :S
[rml][ eBay] Paniek! Nigeriaan wil mijn telefoon kopen.[/rml]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Aan de andere kant: eens in de maand worden mensen gewaarschuwd tegen dit soort praktijken (want kennelijk zijn er nog die er (bijna) intrappen. Vind ik ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Servor schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:45:
Aan de andere kant: eens in de maand worden mensen gewaarschuwd tegen dit soort praktijken (want kennelijk zijn er nog die er (bijna) intrappen. Vind ik ook wel wat waard.
Hier ben ik het mee eens. Vanuit het feit dat deze topics nog steeds geopend worden, kun je afleiden dat er blijkbaar nog steeds niet genoeg kennis van deze zaken is, omdat soort 'deals' te vermijden.

Ik vind het prima als ik er iedere maand een voorbij zie komen, iedere keer legt iemand anders wel ff uit hoe het zit :Y) Het zou eventueel in de SG FAQ opgenomen kunnen worden, dat is misschien wel een idee (of zit t daar al in?).

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit soort topics voegt 0,0 niets toe op GoT.
user-ervaringen, ook op dat gebied, voegen best wat toe hoor: ook in SG/HK oa :)
Wij kunnen sowieso niet beoordelen of een deal betrouwbaar is
Tuurlijk, als iemand anders hier op GoT ervaring heeft met een bedrijf/persoon/organisatie, dan kan dat: zelfde verhaal als de Shop Surveys op de FP.
en zelfs al zouden we dat wel kunnen dan is GoT niet de plek daarvoor
Gelukkig maak jij dat niet uit :) Het is iets dat 'wel eens' langs komt op GoT: de voorbeelden die jij levert zijn 8 topics in een jaar tijd. En natuurlijk zijn er meer, maar zolang het geen flood wordt en mensen hiervan kunnen leren, net als van de spyware-problemen etc, tja.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Daarnaast, je houdt het niet tegen. Users die dergelijke topics openen kijken toch vaak niet verder dan hun neus lang is, immers, als ze op z'n minst hadden gezocht, alleen al op het woord 'Nigeria' bijvoorbeeld, dan hadden ze al genoeg kunnen vinden. En dat gebeurt niet.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:54
Misschien is het wel verstandig om er een apart subforum van te maken, als jij het niet wilt zien dan verberg je het en als je er informatie over wilt hebben heb je dat zo gevonden.

Ik weet ook wel dat je niet voor alles een apart subforum kunt openen maar ik denk dat dit wel handig is, voornamelijk ook om tips en ervaringen uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet een mod ze toch elke keer op de policy gaan wijzen na het starten van een dergelijk topic, daar staat toch in vermeld dat men eerst zelf moet zoeken. Als een mod niet uit de ts kan opmaken dat er zelf al gezocht is is het toch een slotje waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:43

Ace

Happy Happy Joy Joy

Mensen die daar nu nog intrappen verdienen het gewoon om opgelicht te worden imho. Hoe lang is dit nou al gaande? Ik kan me nog handgeschreven nigeriaanse brieven gericht aan ons bedrijf herinneren 5-6 jaar terug.

En dan komt er elke maand weer zo'n licht die een topic opent over iemand in nigeria die zijn Sweex routertje wil kopen voor veel, pffff.

[ Voor 3% gewijzigd door Ace op 15-03-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:46:
Dan moet een mod ze toch elke keer op de policy gaan wijzen na het starten van een dergelijk topic, daar staat toch in vermeld dat men eerst zelf moet zoeken. Als een mod niet uit de ts kan opmaken dat er zelf al gezocht is is het toch een slotje waard?
Ik denk eerlijkgezegd persoonlijk dat dit niet alleen een intressante maar vooral ook de beste benadering is :) . Er is op zich volgens mij helemaal niks mis met vragen over betrouwbaarheid van biedingen en dergelijke, maar om nu voor de driehonderdste keer te vragen of een bod van een persoon in Nigeria te vertrouwen is heeft niet zo veel zin en is best op te zoeken. Volgens mij gaat het * JHS ook meer om dat soort topics, aangezien hij alleen maar topics over Nigeria er uit heeft gepikt.
Han schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:43:
Daarnaast, je houdt het niet tegen. (...) als ze op z'n minst hadden gezocht, (...) dat gebeurt niet.
Dan zou je zoektopics in techfora ook niet kunnen tegenhouden :? . Of begrijp ik je verkeerd :) ?
Remy schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:57:
[...] user-ervaringen, ook op dat gebied, voegen best wat toe hoor: ook in SG/HK oa :)
Ervaringen met mensen uit Nigeria die bieden op producten op marktplaats zijn denk ik in het overgrote deel van de gevallen negatief?
Gelukkig maak jij dat niet uit :) Het is iets dat 'wel eens' langs komt op GoT: de voorbeelden die jij levert zijn 8 topics in een jaar tijd. En natuurlijk zijn er meer, maar zolang het geen flood wordt en mensen hiervan kunnen leren, net als van de spyware-problemen etc, tja.
Hier zit volgens mij óók zeker wat in :) . Kennenlijk zijn er mensen die er bijna intrappen, en dus hebben dit soort topics een enigzins nuttige functie, namelijk mensen waarschuwen. Als dit echter maandelijks langs gaat komen verliest dat zijn nut aan de andere kant een beetje.

Dus ik denk eerlijkgezegd dat het het handigst is om als er véél van die Nigeria - oplichting? topics langs komen ze dicht te doen met een search-argument. Maar dat heeft in mijn ogen totaal niks te maken met het verbieden van álle Markplaatsbod - betrouwbaar? topics.
GH45T schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:46:
Misschien is het wel verstandig om er een apart subforum van te maken, als jij het niet wilt zien dan verberg je het en als je er informatie over wilt hebben heb je dat zo gevonden.
Een subforum voor potentiële / waarschijnlijke oplichtings mailtjes :? . Ik denk eerlijkgezegd dat dat maar erg beperkt levensvatbaar zal zijn :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:54
JHS schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:03:
Een subforum voor potentiële / waarschijnlijke oplichtings mailtjes :? . Ik denk eerlijkgezegd dat dat maar erg beperkt levensvatbaar zal zijn :) ?
Ik denk van wel, als je ziet dat er complete forums over dit onderwerp gaan al zeker. Ik denk dat als zoiets er is dat er ook vaker gebruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

JHS schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:03:
Dan zou je zoektopics in techfora ook niet kunnen tegenhouden :? . Of begrijp ik je verkeerd :) ?
Je begrijpt me goed :)

Je kan deze topics, net als zoektopics in de techfora, niet tegenhouden. Ze worden toch geplaatst, of men nu wel of niet toestaat. Het enige wat je kan veranderen is de manier hoe er op gemod gaat worden en of het onderwerp een plaats krijgt in de Faq van bijvoorbeeld SG. Verbieden om ze te voorkomen is een utopie, simpelweg onhaalbaar. En het zal per periode veranderen van inhoud. Nu is het Nigeriaanse spam, straks Poolse. De strekking blijft het zelfde.

Het enige wat je zou kunnen doen is een heel breed gehouden verhaal over het onderwerp biedingen op bijv. Ebay of Marktplaats opnemen in de FAQ en mensen er op attenderen dat ze eerst op de kernwoorden van hun onderwerp moeten gaan zoeken voordat ze een topic openen... Maar goed, dat geldt sowieso al, immers, de algemene GoT FAQ beschrijft dat men eerst moet zoeken eer je een topic opent.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Han: Je kan het openen van de topics misschien niet voorkomen, maar je kan ze met het zoek-argument wel sluiten? En alhoewel ze dan misschien wel blijven komen, ze vervuilen het forum tenminste niet.

Ook in techfora gaan zoektopics dicht, misschien niet direct in de hoop geen zoektopics meer tegen te komen, maar wel in de hoop dat de topicstarters de vólgende keer wel zoeken. En misschien nog meer om vervuiling van je forum tegengegaan, waardoor je vaste bezoekers zich er niet gaan ergeren. En alhoewel dat "op niveau houden door sluiting en zo gewenste bezoekers houden" argument minder opgaat voor SG, denk ik niet dat het níét opgaat.

Ik zie dus de relavantie van het feit dat je het openen ervan niet kan tegenhouden niet :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

JHS schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:21:
Han: Je kan het openen van de topics misschien niet voorkomen, maar je kan ze met het zoek-argument wel sluiten? En alhoewel ze dan misschien wel blijven komen, ze vervuilen het forum tenminste niet.
Hoezo 'kan'? Die topics gaan toch gewoon dicht, juist om die reden? Niemand ergert zich aan een topic in SG als het een topic is met een onderwerp die nog nooit is langs gekomen. Echter, wanneer het duidelijk is dat het een oplichting betreft, is het onderwerp al meerdere keren voorbij gekomen. Pas dan gaan mensen zich aan het onderwerp storen en zich afvragen of het wel niet thuis hoort op GoT. En dan is het antwoord simpel, niet. Om welke reden? Om de reden: UTFS :)
Ook in techfora gaan zoektopics dicht, misschien niet direct in de hoop geen zoektopics meer tegen te komen, maar wel in de hoop dat de topicstarters de vólgende keer wel zoeken. En misschien nog meer om vervuiling van je forum tegengegaan, waardoor je vaste bezoekers zich er niet gaan ergeren. En alhoewel dat "op niveau houden door sluiting en zo gewenste bezoekers houden" argument minder opgaat voor SG, denk ik niet dat het níét opgaat.
Ik denk dat we op één lijn zitten hoor :P
Ik zie dus de relavantie van het feit dat je het openen ervan niet kan tegenhouden niet :) ?
Hoezo relevantie? Het is een gegeven, meer niet. Er owrdt geoppert om dergelijke topics te weren van GoT (zie topicstart). Je kan het niet weren, zo worden toch geopent. Je kan er enkel achteraf op acteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Han schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:41:
[...]Hoezo 'kan'? Die topics gaan toch gewoon dicht, juist om die reden?
Volgens mij was het punt van * JHS juist dat dat niet (voldoende) gebeurt? Nu kan ik dat niet zo goed beoordelen aangezien ik daar niet voldoende voor in Stuffis Generalis kom, maar ik denk dat als ze maandelijks of meer terugkomen en openblijven het wel tijd wordt ze met het search-argument dicht te gaan mieteren :) .
Er owrdt geoppert om dergelijke topics te weren van GoT (zie topicstart). Je kan het niet weren, zo worden toch geopent. Je kan er enkel achteraf op acteren. :)
Gezien het feit dat dat nóóit kan interpreteer ik dat dan ook maar als opperen om die topics te sluiten. Maar je hebt gelijk, we zitten geloof ik op één lijn :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

JHS schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:51:
Volgens mij was het punt van * Han juist dat dat niet (voldoende) gebeurt?
Uiteindelijk gaan dergelijke topics wel dicht als ze actief blijven, maar meestal zijn ze al doodgebloed voordat er gemod wordt. Niet dat die topics snel doodbloeden, SG is wordt alleen niet zo actief gemod als de techfora, iig niet overdag. Daardoor blijven dergelijke topics overdag open en gaan mensen er zich aan irriteren. Zou zo'n topic sneller op slot gaan dan zou het volgens mij niet zo'n punt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

Momenteel valt het wel mee met dit soort topics, ik zie voor nu dan ook geen reden om voor een imho niet bestaand probleem een oplossing te vinden. Ik ben het wel met sommige users eens dat je je af kunt vragen hoe zulke topics geopend kunnen worden. Het antwoord is in feite simpel, men heeft zeer waarschijnlijk niet gezocht.

Ik ben niet tegen dergelijke topics zolang het iets kan toevoegen en überhaupt discussiewaarde heeft, het belangrijkste argument voor een topic in SG. Topics die al vaker zijn voorgekomen worden trouwens ook gesloten met het "zoeken" argument. Wat betreft het niet snel sluiten van dergelijke topics zie ik het probleem niet, als het een slecht topic is hoort men er gewoon niet in te posten en anders wordt het vanzelf wel opgeruimd als er modforce aanwezig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 03:04

Gerco

Professional Newbie

Ik vermoed dat veel mensen daar zomaar in zouden trappen. Aangezien het een mooi opgezette site is (van die nep-escrow). Zelfs de link naar Speurders en de nep-aanbeveling zullen door veel tweakers niet als zodanig herkend worden, laat staan door "gewone" consumenten.

Ik vind het geen goed voorbeeld van een "overduidelijke" zoveelste nigeriaanse scam.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1