Welke luidsprekerkabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.396 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enige tijd op zoek naar een stel nieuwe luidsprekerkabels voor mijn Bose speakers. Er hangen nu een stel standaard luidsprekersnoertjes van de bouwmarkt aan. Ik heb al veel gegoogled en oude topics op tweakers doorgelezen.

Ik ben niet van plan om 650 euro de meter uit te gaan geven voor een stel siltech kabels.
Wel heb ik gelezen dat er mensen zijn die gewoon huis-tuin en keuken elektriciteitssnoer halen en dat gebruiken. Wat is nu kwalitatief beter, deze oplossing van elektriciteitsdraad bij de bouwmarkt of "echt" luidsprekersnoer bij de hifi winkel van een eurootje of 2 of 3 per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kwalitatief uiteraard het HiFi snoer.

De vraag is of je het verschil hoort, en als je het verschil hoort of je dat het prijsverschil ook waard vindt :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

JdM

Humbled

Spijt me zeer, maar : wat denk je zelf dat beter is?

Daarbij had je zelf heel wat meer onderzoek kunnen doen denk ik.
Ik zie nu 650 Euro per meter staan of 2/3 euro per meter voor "echt" luidsprekersnoer of gamma zooi.
Ik denk dat daar nog een hele hoop tussen zit als je even verder kijkt/zoekt dan je neus lang is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben zeker geen audiofiel, dus ik vond 0.80 cent per meter luidspreker kabel bij Conrad wel voldoende. Ik heb het aangesloten en het werkt dus ik ben tevreden. niets meer, niets minder.

Op diverse site waar wel audiofielen zitten betalen ze grif 15 euro per meter en spelen ze de kabel eerst 200+ uur in voordat ze vinden dat de kabel goed is, dus het is maar net wat voor eisen je stelt

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Het belangrijkste is de doorsnede van de kabel. Als dit maar in orde is, dan klinkt het meestal al wel goed. Verder is het aan de audiofielen om verschil te horen tussen de verschillende kabels van 20-650 euro per meter.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 15:14
Ik vond dit persoonlijk een eye opener: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 12:43
Gewoon bij de lokale electrohandel 2,5mm2 snoer halen, kost 1,50 a 2 euro de meter en dan heb je perfect geluid.
Natuurlijk krijgen we straks reacties van "audiofielen" die zullen claimen dat er enorme verschillen in zitten, maar meestal zit dat meer tussen de oren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door remsie op 15-03-2006 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gunner schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:45:
Ik ben zeker geen audiofiel, dus ik vond 0.80 cent per meter luidspreker kabel bij Conrad wel voldoende. Ik heb het aangesloten en het werkt dus ik ben tevreden. niets meer, niets minder.

Op diverse site waar wel audiofielen zitten betalen ze grif 15 euro per meter en spelen ze de kabel eerst 200+ uur in voordat ze vinden dat de kabel goed is, dus het is maar net wat voor eisen je stelt
Wat moet ik mij voorstellen bij het inspelen van kabel? Het is niets meganisch dat opelkaar inslijt en ik neem aan dat de kabel niet zo heet wordt dat de samenstelling wijzigd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:48

reaL_G

G

ik heb zelf kabels bij de expert gehaald, transparante kabel met 2 naast elkaar liggende koperdoorsnedes van zeg maar de dikte van je muissnoer.
perfect geluid, goeie bass enz. was maar 1,50 euro per meter.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxmaxmax
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12-2024
Er zijn mensen die van meerdere utp-kabels een nieuwe kabel vlechten en zo een low-budget hi-end kabel maken.
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

[ Voor 18% gewijzigd door maxmaxmax op 15-03-2006 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:01:
[...]

Wat moet ik mij voorstellen bij het inspelen van kabel? Het is niets meganisch dat opelkaar inslijt en ik neem aan dat de kabel niet zo heet wordt dat de samenstelling wijzigd.
is gewoon onzin. een kabel doet niks, puur wat "signalen" doorgeven. zijn vast tips van nerds..

of gaan we ook rustig aan downloaden als we net een nieuwe utp hebben gelegd :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Mocht je evt. toch wat meer willen uitgeven voor in ieder geval kwalitatief goed inelkaar stekende dikke kabels, check dan even www.bluejeanscable.co.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Tenzij je een audiofiel superdooper doggy-style gehoor hebt en een versterker a 10.000 euro, zou ik zeker niet meer uitgeven 2 a 3 euro per meter. Daar boven is gewoon weggegooid geld imo.

De dikte van het koper is het belangrijkst en natuurlijk het goed aansluiten op je speakers / versterker. 2,5-5mm2 is zat voor jouw doeleinden als ik zo je TS lees.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon degelijk koper kabel nemen van minimaal 2.5 mm2.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JdM schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:41:
Spijt me zeer, maar : wat denk je zelf dat beter is?

Daarbij had je zelf heel wat meer onderzoek kunnen doen denk ik.
Ik zie nu 650 Euro per meter staan of 2/3 euro per meter voor "echt" luidsprekersnoer of gamma zooi.
Ik denk dat daar nog een hele hoop tussen zit als je even verder kijkt/zoekt dan je neus lang is ;)
Klopt, ik geef alleen maar ff aan wat ik NIET wil en waar mijn budget ligt. Alles daar tussenin, zal best, maar daar vraag ik niet om ;)

Het gaat nu even om de vraag gesteld in de topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
real_G schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:01:
ik heb zelf kabels bij de expert gehaald, transparante kabel met 2 naast elkaar liggende koperdoorsnedes van zeg maar de dikte van je muissnoer.
perfect geluid, goeie bass enz. was maar 1,50 euro per meter.
Mijn muis is draadloos, maar dat ff terzijde ;) Dankje voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:23:
[...]

Klopt, ik geef alleen maar ff aan wat ik NIET wil en waar mijn budget ligt. Alles daar tussenin, zal best, maar daar vraag ik niet om ;)

Het gaat nu even om de vraag gesteld in de topicstart :)
Het kan zijn dat die elektriciteitskabel bestaat uit één stuk koper. Ziet er natuurlijk wel mooi uit, maar met een beetje buigen is dat gebroken lijkt me. Dat zal bij speakerkabel niet zo één twee drie het geval zijn.
Overigens heb ik een tijdje geleden bij de HEMA speakerkabel gekocht voor 10 euro -> 20 meter.
Redelijk dik, weet niet hoe dik, maar mijn gevoel zegt dat dikker niet nodig is.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem gewoon 2,5mm2 koper van de gamma. Verschil ga je toch niet horen op Bose of 1 of ander anders budget (want dat blijft het in de hifi wereld) setje. En als het er al wel is is het extreem marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kijk ook even naar wat je een mooie kabel vind.
Da's namelijk ook niet onbelangrijk. Zeker als je een bose set hebt, die heb je vaak niet voor het super geluid, maar juist voor de combi van geluid en uiterlijk.
(Als je hem wel voor het geluid hebt gekocht, dan zou ik geen andere kabel halen, maar nieuwe spullen :+ )

Let wel op dat de terminals op je Bose boxen het aan kunnen, die zijn niet altijd even groot.
Hangt een beetje af uit welke serie je boxen komen.

Overigens zou ik (zoals hierboven ook al wordt gesuggereerd) iets van 2,5 mm^2 kabel halen, misschien een maatje kleiner als het niet in je boxen past. Als je dan lekkere soepele audio kabel pakt dan werk je het ook makkelijker weg. En de prijs valt dan ook wel mee, en ga er je ook op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_Dune_ schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:01:
Ik heb waarachtig geen idee :) Ik heb er ook even om moeten glimlachen toen ik het las :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:28:
Zeker als je een bose set hebt, die heb je vaak niet voor het super geluid, maar juist voor de combi van geluid en uiterlijk.
(Als je hem wel voor het geluid hebt gekocht, dan zou ik geen andere kabel halen, maar nieuwe spullen :+ )
Offtopic: Ik denk dat het persoonlijk is voor iedereen, maar dat Bose niet tot de categorie goede speakers behoort ben ik niet met je eens. De nieuwe Bose uit de serie 5 ofzo ken ik niet en zullen misschien minder zijn, bezuinigingen, goedkopere materialen.
De oudere Bose speakers zijn echter van een heel ander caliber, de klank daarin is stukken beter. Mijn buurman heeft voor weet ik veel hoeveel geinvesteerd in een JBL systeem, maar toch vind ik de klank uit mijn Bose speakers veel mooier klinker. Veel levendiger en voller. Misschien dat jij daar niet van houdt of dat je ervaring hebt met de nieuwe generatie Bose speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:27:
[...]

Het kan zijn dat die elektriciteitskabel bestaat uit één stuk koper. Ziet er natuurlijk wel mooi uit, maar met een beetje buigen is dat gebroken lijkt me. Dat zal bij speakerkabel niet zo één twee drie het geval zijn.
Maar elektriciteitsdraad kun je ook kant en klaar kopen met omhulsel. Dus wat ook aan je stofzuiger zit zeg maar. Dat is niet een twee drie knap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Gunner schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:28:
[...]

Ik heb waarachtig geen idee :) Ik heb er ook even om moeten glimlachen toen ik het las :)
[hk]
Maar dan moet je wel minimaal 3 rondjes rond de grote eik gedanst hebben, anders heb je er nog niets aan :+
[/hk]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch liever "audiofile-grade" kabels wilt voor een leuke prijs: Chord canival silver plus is dan een aanrader waar ik zelf goede ervaring mee heb (dat heet, vrienden gebruiken deze en zijn tevreden hiermee, zelf heb ik Nordost valhalla bekabeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Ach ja audiofielen bouwen ook voor duizendeneuro's aan spanningsinstallaties omdat ze denken dat de stroom die standaard uit het stopcontact komt niet zuiver genoeg is. :/ Met een stel bose boxjes en een versterker met een normaal prijskaartje (< 1000 euro) zul je geen verschil horen tussen wat voor speakerkabel dan ook dus koop gewoon wat. Ik heb zelf eens het verschil proberen te horen tussen een dikkere / duurdere kabel en een goedkoop dun kabeltje. Niks te horen. Ik ben er blij om ook.. dan ik geen tienduizenden euro's uit hoef te geven omdat ik oversensitieve oortjes heb. :D M'n Marantz SR4300 en B&W DM220 boxen klinken perfect voor mij.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FaceDown schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:25:
Ach ja audiofielen bouwen ook voor duizendeneuro's aan spanningsinstallaties omdat ze denken dat de stroom die standaard uit het stopcontact komt niet zuiver genoeg is. :/ Met een stel bose boxjes en een versterker met een normaal prijskaartje (< 1000 euro) zul je geen verschil horen tussen wat voor speakerkabel dan ook dus koop gewoon wat. Ik heb zelf eens het verschil proberen te horen tussen een dikkere / duurdere kabel en een goedkoop dun kabeltje. Niks te horen. Ik ben er blij om ook.. dan ik geen tienduizenden euro's uit hoef te geven omdat ik oversensitieve oortjes heb. :D M'n Marantz SR4300 en B&W DM220 boxen klinken perfect voor mij.
Opzich wel. Daarom vind ik in dit systeem 3 euro per meter wel genoeg. Meer hoor je toch niet. Kabels van 10 euro de meter worden mij dan ook te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf luidspreker kabel van het merk www.Tasker.it aangeschaft
rol van 100 meter rood zwart 2 x 2,50 mm² voor € 150,- en geen verzend kosten bij deze webwinkel

http://www.kabelsenco.nl/shop/index.php?cPath=133_145_147

de eigenschappen van de kabel zijn
Rood/zwarte platte kabel. Twee maal P.V.C. gelaagd (weerbestendig).
Voor auto- en 100 V-systemen.
conductors: 2 x 2.50mm²
External dimensions: 3.7 x 7.4 mm
Conductor resistance: 12 Ohm/Km (±5%)
Operative temp.: -15° to +70° C

ik ben hier erg tevreden mee en ik ben geen echte geluidsfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:11:
ik ben hier erg tevreden mee en ik ben geen echte geluidsfreak
Wat moet je dan met 100 meter kabel :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:26:
[...]

Wat moet je dan met 100 meter kabel :?
Ja inderdaad. Wel mooie kabel, leuke dikte.. Maar ik heb echt geen verbinding nodig vanaf de receiver van mn buurman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is echt nu al 100.000 keer besproken. Volgens objectieve tests is er geen verschil tussen normale kabels, volgens subjectieve (niet dubbelblinde) tests en audio fanaten is er veel verschil. Ga eens luisteren in de winkel zou ik zo zeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.