[MySQL] Uitvoeren query teveel resultaten

Pagina: 1
Acties:

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
Het geval is dat tijdens het maken van een php script liepen we tegen het volgende probleem aan. Tijdens het afvragen van een query loopt de server (SUSE Enterprise 9.3 dual xeon 3.0 ghz 4gb intern) volledig "vast". Opzoek na de oorzaak bleek de query teveel resultaten op te vragen waardoor de MySQL demon teveel resources nam, als resultaat een server die totaal onbereikbaar is.

Stel je hebt een database met vijf tabellen (a, b, c, d, e) en een aantal records, 3 per tabel, waar bij de primary key van alle records in de dieverse tabellen gelijk is. Na het uitvoeren van de volgende query:

SQL:
1
2
3
4
5
6
SELECT * 
FROM a, b, c, d, e 
WHERE a.id = b.id 
AND b.id = c.id 
AND c.id = d.id 
AND d.id = e.id;

zijn er dus 3 resultaten. Nu zijn wij er achter gekomen dat het mogelijk is de volgende query uit te voeren:
SQL:
1
2
SELECT *
FROM a, b, c, d, e;

Hier uit komen 243 resultaten dit zijn alle mogelijke kombinaties van de verschillende records. Echter verwachten wij een foutmelding of maximaal 3 resultaten.

Nu was het eerste wat er in mij opkwam, het is een bug. Echter hoor ik van alle kanten dat dit gewoon een valide query is. Ik zou echter niets kunnen verzinen waarom je deze query zal uitvoeren. Ik ben gekomen tot de bovenstaande query door het orgineel te vereenvoudigen waar ik een fout met een OR statment heb gemaakt.

Als je dit met tabellen doet van 200+ records dan loopt dus je server "vast" het maakt verder niet uit of je hiervoor MySQL 4.* of 5.* gebruikt hierbij hebben we gebruik gemaakt van een standaard configuratie en zowel Linux als ook Windows varianten hebben hier last van.

Nu mijnvraag: Waarom doet MySQL dit zo? Of mag ik dit beschouwen als bug in MySQL?

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

243 = 3x3x3x3x3

Voor ieder record in Iedere tabel zal in dit geval SQL (maar ieder ander pakket ook), de gegevens aan-elkaar plakken (dus 3x3x3x3x3).

Conclusie: je zal een Join moeten definieren, beetje google of maak een simpel Access DB'tje met daarin vergelijkbare situatie, ga dan met Query's stoeien, en copy de SQL-Statement.

[ Voor 69% gewijzigd door Pannenkoekkie op 15-03-2006 12:46 . Reden: Erg kort door de bocht ]

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 10:37
je vraagt alle mogelijke combinaties? MySQL probeert deze te geven...

wanneer je probeert gegevens op te halen uit verschillende tabellen zonder gebruik van joins,
bekom je een 'Cartesiaans product'

zolang er maar een klein aantal mogelijkheden zijn (243 bvb), zal dit geen probleem opleveren,
wanneer er echter te veel mogelijkheden komen, zal MySQL hier inderdaad waarschijnlijk op "crashen": time-out, buffer vol, ...

==> er zijn dan verschillende foutmeldingen mogelijk, of gewoon een hangende MySQL als gevolg..

edit: ik moet sneller leren typen :)

[ Voor 8% gewijzigd door stimpie79 op 15-03-2006 12:49 ]

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
Zover was ik ook al, echter door een heele dome fout van mij ik dus wel op deze manier een tijdens het testen een server op z'n gat weten te krijgen >:) in plaats van een leuke foutmelding.
stimpie79 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:48:
...
edit: ik moet sneller leren typen :)
Dat moet ik ook

[ Voor 35% gewijzigd door teun-v op 15-03-2006 12:52 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

teun-v schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:50:
In plaats van een leuke foutmelding
Waar geen fout is, geen melding.

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
Pannenkoekkie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:52:
[...]

Klopt, Maar waarom zou het mogelijk moetten zijn om een dergelijke query doorgang te laten vinden door MySQL. Het laat de server hangen bij domme fouten die ik wel eens maak bijvoorbeeld haakjes vergeten en dergelijke.

Edit:
Op link heb ik gevonden wat er wordt bedoelt met 'Cartesiaans product' het is exact de fout die ik heb gemaakt. Maar dan nog begrijp ik niet waarom dit mogelijk zou moeten zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door teun-v op 15-03-2006 13:08 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

teun-v schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:57:
[...]

Klopt, Maar waarom zou het mogelijk moetten zijn om een dergelijke query doorgang te laten vinden door MySQL. Het laat de server hangen bij domme fouten die ik wel eens maak bijvoorbeeld haakjes vergeten en dergelijke.

Edit:
Op link heb ik gevonden wat er wordt bedoelt met 'Cartesiaans product' het is exact de fout die ik heb gemaakt. Maar dan nog begrijp ik niet waarom dit mogelijk zou moeten zijn.
Omdat de mysql query wel correct is en uitgevoerd kan worden. Dat het voor zo'n enorme hoop zorgt in grote databases heeft mysql lak aan , de query is immers correct. Programma's denken nou eenmaal niet na , zodra invoer correct is gaat de server daarmee aan de slag , dat ie vervolgens daarop vastslaat door ondoordacht programmeerwerk is niet het probleem van mysql :P
Pannenkoekkie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:52:
[...]

Zoals ^^ zegt dus , het is geen fout van het programma maar van de programmeur die een niet-geschikte query heeft geprogrammeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Raku op 15-03-2006 14:23 ]

Raku

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gebruik anders SET ROWCOUNT ... als je aan het experimeneteren bent ....
scheelt een boel

Iperf

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Toch hoort mysql niet zomaar vast te slaan :) Heb je iets meer informatie over de hoeveelheden data, en exacte structuur? Dan verplaats ik je topic nog even

SA > DTE

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

moah ... niet vast, maar onbereikbaar
oorzaak bleek de query teveel resultaten op te vragen waardoor de MySQL demon teveel resources nam, als resultaat een server die totaal onbereikbaar is.

Iperf

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
Hij slaat ook niet echt vast, maar hij wordt inderdaad onberijkbaar en daar mee ook andere zaken zoals een ssh sessie. Laat het duidelijk zijn het probleem met de betrevende query allang is opgelost voor ik dit topic heb gestart. Wat ik vreemt vindt is dat een dergelijke query gewoon mogelijk is.

Dat verder de bovenstaande query een valide query is daar kan ik niet met mijn hoofd bij. Als iemand de reden hiervan kan noemen, dan graag.
fish schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:13:
gebruik anders SET ROWCOUNT ... als je aan het experimeneteren bent ....
scheelt een boel
Zeker een goede tip, die hou ik in gedachten

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

teun-v schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:45:
Hij slaat ook niet echt vast, maar hij wordt inderdaad onberijkbaar en daar mee ook andere zaken zoals een ssh sessie. Laat het duidelijk zijn het probleem met de betrevende query allang is opgelost voor ik dit topic heb gestart. Wat ik vreemtd vindt is dat een dergelijke query gewoon mogelijk is.
Als hij syntactisch correct is, waarom zou hij niet mogelijk moeten zijn? Omdat hij semantisch incorrect is? Dat kan de parser niet ruiken :)
Dat verder de bovenstaande query een valide query is daar kan ik niet met mijn hoofd bij. Als iemand de reden hiervan kan noemen, dan graag.
Omdat je soms wel een Cartesisch product wil?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Ik kan me voorstellen dat je JUIST dat wil in bv. iets als

select * from man,vrouw WHERE ABS(man.leeftijd - vrouw.leeftijd) < 5

geef me alle koppels waarvan de leeftijd max 5 jaar uit elkaar ligt. Ik noem maar iets dufs

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 15:40

Dido

heforshe

Bovenstaand is een leuk voorbeeld. Zelf heb ik cartesische producten vooral gebruikt om snel veel testdata te genereren :)

Wat betekent mijn avatar?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Dit heeft niets met Development Tools te maken.
-> P

https://fgheysels.github.io/

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Topicstarter
bazkar schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:09:
Ik kan me voorstellen dat je JUIST dat wil in bv. iets als

select * from man,vrouw WHERE ABS(man.leeftijd - vrouw.leeftijd) < 5

geef me alle koppels waarvan de leeftijd max 5 jaar uit elkaar ligt. Ik noem maar iets dufs
Hier heb je helemaal geleik, ik zou hier nooit op gekomen zijn. Ik geloof dat ik het nut van een dergelijke query nu wel snap.
Dido schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:15:
Bovenstaand is een leuk voorbeeld. Zelf heb ik cartesische producten vooral gebruikt om snel veel testdata te genereren :)
Dat je dan veel data kan krijgen dat is zeker maar niet handig als dat door een klein dom foutje kom :+

Nou ja, iedergeval bedankt voor de reactie, het heeft me iets duidelijker gemaakt waarom dit zo is

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is trouwens behoorlijk verouderd om een select te doen als
SQL:
1
2
3
select *
from a, b
where a.id = b.id

Je kan dan beter op de volgende manier joinen. Dat is veel duidelijker
SQL:
1
2
3
4
select *
from a
Inner join b
on a.id = b.id

Op die manier heb je je join netjes gescheiden van de rest van je where clause en kan je ook netjes per join op geven wat de conditie is om te joinen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1