Ubuntu ziet netwerkkaart als FireWire*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProVine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-08 22:13
ik heb een probleem met mijn netwerk kaart in Ubuntu 5.10
ik had ubuntu besteld via internet en vorige week binnengekregen.
als ging prima met installeren totdat de installie vroeg of het klopte dat er geen netwerkkaart was geinstalleerd maar een firewire kaart(voor het netwerk).dat klopt dus niet.ik had toen gezegd dat het niet klopte. nu heb ik dus geen internet.

ps:

met mandrake 10.1 had ik wel internet op dezelfde pc

weten jullie hier iets op ?

( mijn kennis met linux is niet zo hoog, heb linux geinstalleerd op een test pc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor netwerkkaart is het? Hoe werd ie herkend onder mandrake (welke driver?) Wat heb je onder mandrake gedaan dat het wel werkte? Wat heb je onder ubuntu al geprobeerd/welke documentatie over wifinetwerkkaarten op ubuntu heb je gelezen?
Voor de rest heeft :S volgens mij iets met een of ander chatprogramma te maken en niks met GoT, ik snap er in elk geval niks van dus ik heb het maar uit de topictitel gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door blaataaps op 15-03-2006 12:23 . Reden: inderdaad geen wifi, my bad :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProVine
blaataaps schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:12:
Wat voor netwerkkaart is het? Hoe werd ie herkend onder mandrake (welke driver?) Wat heb je onder mandrake gedaan dat het wel werkte? Wat heb je onder ubuntu al geprobeerd/welke documentatie over wifi op ubuntu heb je gelezen?
Voor de rest heeft :S volgens mij iets met een of ander chatprogramma te maken en niks met GoT, ik snap er in elk geval niks van dus ik heb het maar uit de topictitel gehaald.
nou :S betekend :?

ik ben nu niet thuis het is een 3com welk type weet ik zo ff niet.
wat ik onder mandrake heb gedaan ? helemaal niks! toen mandrake met de installatie klaar was had ik meteen internet. het is trouwens niet wifi maar gewoon een netwerkje met draad. wat ik al heb geprobeerd met ubuntu is een hardware test( dan checked ubuntu of er geluid is en beeldinstellingen goed staan, ook kijkt hij naar de verbinding. maar als hij naar de verbinding kijkt gebeurt er helemaal niks ) ik heb me helemaal rot gezocht op google maar kon er niks over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Begin eerst eens met uitzoeken welke kaart je precies hebt. Het zal waarschijnlijk een 3c905(a/b/c)-tx zijn, maar het kan net zo goed 1 van de tientallen andere kaarten zijn.

Wil je je pc niet open maken, dan moet je een terminal openen, root-rechten aanvragen en lspci draaien. Je hebt Ubuntu, dus moet je dit uitvoeren in de terminal:
code:
1
sudo lspci

Je krijgt een lijst met alles dat op je pci-bus zit aangesloten, inc. host bridge, AGP, USB... maar er zal ook een ethernet controller bij staan. Die moet je hebben.

Vervolgens voer je weer met rootrechten lsmod uit, en kijk je of er ook een module is geladen met die naam. Zo ja, zet hier al die info eens neer (wel gestript van alle overbodige dingen a.u.b.), zo nee, google eens op Ubuntu en het type van je netwerkkaart.

Dit bovenste is in mijn ogen een essentieel stukje kennis van Linux. Als je dit niet kunt, dan kan je eigenlijk geen enkel hardware/driver probleem oplossen.

En zonder info over je netwerkkaart (merk/type) kunnen we je zowieso niet helpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProVine
dat dacht ik al, zodra ik thuis ben zal ik mijn kast wel ff opengooien en kijken wat voor netwerk kaart er in zit. dus dat zal ik vanavond wel even posten