[MacBook Pro] TTLS + PAP?

Pagina: 1
Acties:

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Een klasgenoot van mij heeft zijn iBook afgelopen week vervangen voor een MacBook Pro. Allemaal leuk en aardig maar hij kan het niet voor elkaar krijgen om hier op school een verbinding te krijgen via 802.1X. We gebruiken TTLS+PAP hier op school, wat prima werkte op zijn iBook G3 en mijn PowerBook G4. Blijkbaar, met exact dezelfde instellingen, werkt het dus niet op een MacBook Pro... :'(

Internet Connect meldt dat er een verbinding tot stand is gekomen via TTLS, maar vervolgens krijgt de Airport kaart geen IP-adres via DHCP en blijft hij dus in de 169-range. Interference Robustness uitzetten heeft geen effect (dit werd hier en daar gemeld als een work-arround).

Weet iemand hier een oplossing voor? Via google kwam ik er al achter dat meer mensen dit probleem hebben, maar oplossingen heb ik totaal nog niet gevonden. Op de Apple site wordt helemaal niets over dit probleem losgelaten, dus blind wachten op een OS X Update kan ook zonde van de tijd zijn lijkt mij. :(

Rookworst zonder R is ook worst.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Moet je pc eerst niet geregistreerd worden op het netwerk eer hij een IP krijgt toegewezen?

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Daenney schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:04:
Moet je pc eerst niet geregistreerd worden op het netwerk eer hij een IP krijgt toegewezen?
Jah, lijkt me niet dat je er zomaar overal mee op kan inloggen op school toch? Althans hier werkt dat niet zo makkelijk :)

• Daenney

Daenney

42

Hmz ja, bedenk me net dat dat voor UT Wlan ook niet hoeft, als je via radius (802.1X) moet inloggen weten ze al direct dat je een van hun studenten bent anders kun je er niet op inloggen want daar heb je je studentnummer en wachtwoord voor nodig.
Meestal hebben scholen wel ergens een handleiding online staan over hoe je je op hun netwerk moet aanmelden, misschien handig om die even door te nemen.

• BezurK
Daenney schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:58:
Hmz ja, bedenk me net dat dat voor UT Wlan ook niet hoeft, als je via radius (802.1X) moet inloggen weten ze al direct dat je een van hun studenten bent anders kun je er niet op inloggen want daar heb je je studentnummer en wachtwoord voor nodig.
Meestal hebben scholen wel ergens een handleiding online staan over hoe je je op hun netwerk moet aanmelden, misschien handig om die even door te nemen.
Dat is het punt niet. We weten hoe het werkt, en het werkt prima met exact dezelfde instellingen op een G4 of G3. Op de MacBook waar het fout gaat, lijkt het inloggen wel te lukken en dus ook de authenticatie, want hij raporteerd een actieve verbinding via TTLS. Blijkbaar ligt het dus niet aan de toelating op het netwerk. Normaal gesproken krijgt een ingelogde/aangemelde gebruiker via DHCP een IP adres, maar dit gaat dus gek genoeg fout.

Het lijkt mij een softwareprobleem, waarschijnlijk iets van een driver ofzo. Ik gebruik zelf 10.4.5, net als hij. Bij mij werkt het wel, bij hem niet.
Daenney schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:04:
Nee, bij ons op school (NHTV) hebben ze gekozen voor TTLS+PAP voor authenticatie ipv het gedoe met MAC adressen en acces lists e.d.
Onder windows moeten de gebruikers een client installeren (Odyssey oid) om het werkend te krijgen, onder Mac werkt het native sinds 10.4. Blijkbaar dus alleen weer niet als je een MacBook Pro hebt. Ik wil weten waarom ;)

• Daenney

Daenney

42

Op de UT gebruiken ze ook TTLS en daar hebben mensen geen probleem mee, ook niet met de MBP's, iig niet gerapporteerd dan

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 19:10
Misschien wel erg basic, maar staat automatische toewijzing van ip via DHCP wel ingeschakeld in het tcp/ip menu?

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
Ga naar de informatica dienst van je school. Zij moeten ervoor zorgen dat elke student toegang kan krijgen tot het netwerk :)

• BezurK
Daenney schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:59:
Op de UT gebruiken ze ook TTLS en daar hebben mensen geen probleem mee, ook niet met de MBP's, iig niet gerapporteerd dan
Vreemd, ik heb op internet meerdere meldingen van dit probleem gevonden. Alleen nergens oplossingen, vandaar deze post. Wel raar dat het in sommige gevallen dan wel weer werkt? :?
Spits schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:30:
Misschien wel erg basic, maar staat automatische toewijzing van ip via DHCP wel ingeschakeld in het tcp/ip menu?
Ja daar heeft hij wel aan gedacht hoor B) ;)
eur0fighter schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:23:
Ga naar de informatica dienst van je school. Zij moeten ervoor zorgen dat elke student toegang kan krijgen tot het netwerk :)
Uit angs voor iets wat vreemd is wil de informatica helpdesk niet helpen als je een Apple hebt... :/

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

hier het zelfde probleem. Studeer zelf aan de NHL in Leeuwarden. Ik hoef niet geregistreerd te zijn of zoiets. En in mijn Console.log komt ook telkens iets te staan van could not start 802.1x o.i.d.

Ben benieuwd, want ook de helpdesk hier kan mij niet helpen.... terwijl ik toch echt alle instellingen goed heb staan (vergeleken met meerdere Powerbooks van medestudenten)

• Liegebeest
  • Laatst online: 07:08
Goede vraag: heb je misschien een firewall draaien? Ik heb nog wel eens bij m'n Powermac dat m'n firewall DHCP requests blokkeert, ook al heb ik ze gewoon open staan.

Liege, liege, liegebeest!

• Red

Red

Blue

Ik niet in ieder geval. Heb alleen Little Snitch draaien (maar op het moment dat ik mijn MacBook kreeg) had ik die nog niet geinstalleerd....

• BassieB
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:48
Ik ben vanmiddag een uur aan het stoeien geweest om op de HES mijn macbook op het netwerk werkend te krijgen.

Ook ik kan mij goed aanmelden op het netwerk met alle beveiligings trucken zoals ttls en pap. Maar als de verbinding er eenmaal is krijg ik geen ip-adres. Het hele dhcp systeem geeft geen reactie.

Morgen nog maar eens met ze gaan praten.

Verder heb ik ook bij apple ene draadje gevonden over dit probleem bij amerikaanse universiteiten.

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5070TI gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb

• Red

Red

Blue

BassieB schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:43:

Ook ik kan mij goed aanmelden op het netwerk met alle beveiligings trucken zoals ttls en pap. Maar als de verbinding er eenmaal is krijg ik geen ip-adres. Het hele dhcp systeem geeft geen reactie.
Inderdaad. DHCP-leasen doet helemaal niets.... dat is dus het ultieme rare eraan.
Gelukkig hoef ik ongeveer het eerst komende half jaar niet op de noordelijke hogeschool te zijn dus dat scheelt dan wel weer. Maar als ik er ben, wil ik graag van het wireless gebruik maken.

• Red

Red

Blue

Ik weet niet of de TS het al had opgelost, ik zelf nog niet maar om even het via de search te laten vinden.

Hier staat een oplossing, ik kan het momenteel niet testen omdat ik in het buitenland zit, maar hij staat inmiddels wel in mijn bookmarks.

http://digg.com/apple/Macbook_Pro_802.1x_Issue_Solved
http://discussions.apple....?threadID=425113&tstart=0

[ Voor 10% gewijzigd door Red op 01-04-2006 10:39 ]

• Daenney

Daenney

42

* Daenney verwijst mensen door naar [rml][ MacBook Pro] Onderwijsinstellingen WiFi met 802.1X auth[/rml]

Staatw at uitleg over het probleem en een fix, heb eht ff geprobeerd, hij lijkt idd te werken nu!

[ Voor 15% gewijzigd door Daenney op 01-04-2006 14:05 ]

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Daenney schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:59:
Zeker wel hoor, woensdag een uur lopen prutsen om aan te melden en toen thuis maar ff gekeken en gezien dat de fout bij Apple ligt en niet bij het SNT...

Ik heb nu de nieuwe driver geinstalleerd dus ik zal komende week even proberen of het dan wel werkt....

Een hardwerkende UT student :P

• Daenney

Daenney

42

PeteyP schreef op zondag 02 april 2006 @ 12:30:
[...]

Zeker wel hoor, woensdag een uur lopen prutsen om aan te melden en toen thuis maar ff gekeken en gezien dat de fout bij Apple ligt en niet bij het SNT...

Ik heb nu de nieuwe driver geinstalleerd dus ik zal komende week even proberen of het dan wel werkt....

Een hardwerkende UT student :P
Ja, ik heb het probleem hier ook nu, ik dacht dat het idd goed ging maar ik was GUEST-wlan opgegaan :|
Ik heb ook ff die driver geinstalleerd, probeer het maandag ook maar, er is iig niks stuk aan mn wlan, kan nogsteeds op alle netwerken hier, beveiligd en onbeveiligd alleen heb ik hier geen netwerk beveiligd met radius om op uit te proberen
Pagina: 1