Toon posts:

Hardware Malfunction

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze foutmelding krijg ik meestal bij een koude boot naar XP.

Probleem: PC start op, XP laadt en dan een BSOD (Harware Malfunction, contact vendor). Geen IRQ etc vermeldingen. Soms haalt ie XP net en crashed de pc daarna. Maar als de PC eenmaal draait dan is ie rock-solid stabiel.

Ik heb alle onderdelen voor zover mogelijk getest. PowerMax geen errors, memtest86 3 uur gedraaid, 3 passes geen errors.

Audigy2 en netwerkkaart eruit, optical drives gedisconnect en opnieuw geboot, same old problem.
Nieuwe powersupply (Antec 300W vervangen door een Tagan 380W).

Nu mijn vraag: is dit echt een HW probleem of is dit een XP probleem? En wat kan ik doen/testen?

Het enige what het imo kan zijn (HW) is het moederbord (kan ik dit testen?) of het is XP (driver issue?). Ik heb een tijdje Linux Suse gedraaid en toen kreeg ik geen hang-ups. Ik draai nu weer XP SP2 en vrolijk word ik er niet van :(

Aangezien er toch een format aankomt (ivm nieuwe hardware) dacht ik eerst jullie advies te vragen of ik alle overige opties wel benut heb.

Specs:
Epox 8KHA+ kan de veroorzaker zijn, echter de mooie post lampjes geven mij een FF, da's dusgoed ;)
AMD Th. 2400+ (266) (kan de veroorzaker zijn, echter er zit hier nog veel rek in met oc-en)
2 * 256 Mb Corsair PC2400, 1 * 512 Crucial PC2700 (ook andere repen geprobeerd dus imo niet de reden)
Ati 9800 Pro (is al vervangen geweest, niet de oorzaak)

BIOS update heb ik al gedaan (laatste versie). Als ik trouwens eerst de BIOS in ga en dan doorstart...geen errors :?

Mocht deze vraag in XP operated systems horen, bij deze mijn excuses

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat je nog zou kunnen proberen is je moederbord eens fysiek controleren. Controleer dan met name de condensatoren rondom je processorsocket . Komt er geen rotzooi onderuit. Staan ze misschien bol?

Als er 1 of meer bol staan of lekken dan is dit bijna zeker weten je probleem. je kan dan proberen via EPOX of je vervangende condensatoren kan krijgen. Althans ik neem aan dat je geen garantie meer op het bord hebt?

Ik heb hetzelfde gehad met een Abit BP6 bord.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Fysieke controlle heb ik ook gedaan. Ik had al gelezen over lekkende condensatoren, ik kan er 'helaas' geen vinden (idem voor bolle condensatoren). Visueel is het bordje nog crisp and clean.

Garantie zit er idd niet meer in.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 09:52 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je zegt dat je nu weer XP SP2 draait. Heb je die tussentijds verwijderd (toen je SuSe draaide) of staat die installatie er al die tijd al op?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 15:45
Ik heb zon zelfde type moederbord gehad en heb deze vervangen na lekke condensators. Misschien kan je daar eerst naar kijken

edit: moet beter lezen |:(

[ Voor 12% gewijzigd door kleefding op 15-03-2006 09:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Suse draaide op andere partitie. Via GRUB booten in Linux gaf geen errors.

XP staat er nu zo'n jaar (fresh install) weer op (SP2 vanaf dat ie uitkwam, XP gewoon netjes gekocht).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 10:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
klein kickje? Niemand met nog goeie tips? Of wordt het mijn moederbord vervangen?

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Wat gebeurt er als je BIOS defaults laad of de BIOS reset? Krijg je dan ook deze error?

Verwijderd

Topicstarter
Zowel defaults al geladen al een reset middel verwijderen batterij. Beide geen succes.

Verwijderd

ik had afgelopen week exact hetzelfde probleem

na lang zoeken was bij mij het volgende de oplossing:

disable de volgende functie in je bios: ahtlon 4 SSED instrucion

(mijn specs:
epox 8k5a2+, 2400+ amd, 1024 geheugen, nvidia 6800Le 128mb ( probleem bleef bestaan met andere grafische kaart en geheugen))
Pagina: 1