Geachte heer Harsfeld,
Ik heb vorige maand aanpassingen gemaakt in ons artikels over back-ups, maar heb verzuimd u hiervan op de hoogte te stellen.
Bij deze alsnog, met excuses voor de vertraging. U kunt het aangepaste artikel vinden op:
http://www.waarschuwingsdienst.nl/render.html?it=1337
Met vriendelijke groet,
knip.
GOVCERT.NL
-----Original Message-----
From: knip (GOVCERT.NL)
Sent: Wednesday, February 15, 2006 10:39
To: knip
Subject: RE: Privacy en aanmerking op artikel over back-ups
Geachte heer Harsveld,
De Waarschuwingsdienst is een onderdeel van GOVCERT.NL, zoals u wellicht weet. Om die reden ontvangt u nu een e-mail van mij vanuit een GOVCERT.NL-adres.
Naar aanleiding van onze laatste nieuwsbrief over back-ups heeft u ons een e-mail verstuurd met daarin aanvullingen.
Allereerst hartelijk bedankt voor uw e-mail. Het is prettig om te merken dat onze nieuwsbrief met interesse wordt gelezen. Ik zal uw aanvullingen verwerken in de artikelen over back-ups. Zodra ik de aanpassingen heb gemaakt zal ik u dat laten weten, zodat u het resultaat kunt lezen. Het kan echter wel zijn dat dit pas in het begin van volgende week is.
Overigens staan er op de website van de Waarschuwingsdienst al artikelen over veilig browsen:
Specifiek over Internet Explorer:
http://www.waarschuwingsdienst.nl/render.html?it=615
Over browsen in het algemeen:
http://www.waarschuwingsd...ender.html?cid=20&it=1111
Nogmaals, bedankt voor uw opmerkingen!
Met vriendelijke groet,
<knip ivm privacybescherming>.
GOVCERT.NL
-------- Original Message --------
Subject: Privacy en aanmerking op artikel over back-ups
Date: Sat, 11 Feb 2006 09:59:47 +0100
From: Jimmy harsveld <knip>
To: <knip>
Beste medewerkers van de waarschuwingsdienst,
Naam: J.F. Harsveld
Functie: Hoofd automatisering GGZ
Incident: Geen
Betreft: Aanmerking en vraag
Regelmatig ontvang ik uw 'nieuwsbrief'. Deze keer ging het over back-ups maken hoe en waarom. Ik wil even een zeer belangrijke aanvulling geven op dit artikel in de categorie; waar?
Zelf spreekt U over een kopie van de belangrijke gegevens naar CD-rom, USB-stick of naar een externe harddisk.
Het jammere is dat alle 3 verloren kunnen gaan bij een brand in uw woning zodat U alsnog alles kwijt bent.
Dan nog wat nadelen die kleven aan deze aspecten:
-Een CD-ROM kan snel defect raken zodat uw gegevens alsnog onleesbaar zijn.
-Een USB-stick wil men nog wel eens kwijtraken en we moeten er toch niet aan denken dat deze stick in derde handen komt (inbreker).
-Externe harddisk kunnen net zo makkelijk crashen als uw interne vaste schijf.
Ik wil het hebben over een échte externe back-up mogelijkheid. De tip die ik U meegeef is dat veel ISP's een homepage ruimte aan U vrijgeven.
U zou deze ruimte ook kunnen gebruiken om een back-up van uw meest kritische bestanden in op te slaan welke uiteraart voorzien moet zijn van een paswoord en het liefst ook encryptie.
Het freeware programmaatje 7-zip biedt precies wat U daarvoor nodig heeft; een goede compressie, encryptie en wachtwoordbeveiliging op bestandsniveau.
De minder primaire bestanden kunt U bewaren op een externe vaste schijf of ander medium. Het verlies van deze bestanden is minder erg dan het verlies van de werkelijk primaire bestanden. De ruimte die een homepage biedt is vaak ruim voldoende voor de écht elimentaire bestanden in gecomprimeerde vorm.
Bij deze tactiek dient U een selectieve keuze te maken tussen écht belangrijke data en uw minder belangrijke data die U toch wilt bewaren.
Het vergt een dissipline om telkens te moeten uploaden, maar U zit dan wel heel veilig en dat is toch weer een kopzorg minder, toch?
Veiligheid.
We weten dat Internet Explorer een vriendelijke browser is die alles goed vindt. Misschien leuk voor U, maar ook leuk voor ongewenste software zoals ik het maar noem.
Wat ook kan helpen is het instellen van de veiligheidszones.
Als U echt veel last hebt van ongewenste software is het de overweging waard om over te stappen naar een nadere browser om om de standaard internetzone op restricted te zetten en de trusted site zone op normal om daar later U favoriete sites aan toe te voegen.
Ik hoop dat mijn bijdrage nuttig voor U is. Laat het me asjeblieft weten wat U van mijn bijdrage vond. Het is niet mijn opzet om met mijn kennis te lopen 'patsen', maar het is mijn opzet om via jullie andere mensen te helpen in de wereld die bestaat uit nulletjes en eentjes.
Met vriendelijk groet
J.F. Harsveld
__________ NOD32 1.1449 (20060317) Information __________
This message was checked by NOD32 antivirus system.
http://www.eset.com